ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وی‌چت سواری مسوولان

| شنبه, ۷ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – از ابتدای کار دولت یازدهم، برخی از چالش‌های فضای مجازی و اینترنت کشور به سرعت به سرخط اخبار تبدیل شد، به نحوی که روزی نبود که خبری از فیس‌بوک، مخالفت با بودن و نبودن آن نشود.

مسوولان یک به یک داشتن صفحه در فیس‌بوک را به رخ این و آن می‌کشند و در نهایت نیز معلوم شد فیس‌بوک برخی ساختگی است و یک فرد هم که در پس این کار جاعلانه بوده دستگیر شده است.

برخی از مسوولان هم بنابر استثنایی نانوشته در این شبکه اجتماعی ماندند. گویی مسوولان هم به دو دسته تقسیم شدند آنها که مجاز به داشتن فیس‌بوک بودند و آنها که مجاز نبودند.

بماند که رییس پلیس کشور نیز از مسوولان خواست قید حضور در این شبکه‌ اجتماعی را به واسطه ایجاد سوال برای مردم بزنند و بماند که دسته مجاز به حضور همچنان ماندند و دسته دوم هم صفحه‌ای برای خود نساختند.

در این میان برخی مسوولان با هدف فرهنگسازی رو به شبکه‌های اجتماعی داخلی آوردند و مسابقه هم گذاشتند که کاربر هر شبکه بیشتر باشد آنجا جلوس خواهند کرد. در این مدت فیس‌بوک روی بورس بود و مسوولان هم روی موج این شبکه سوار و خرسند که اسم و عکسشان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و محبوب قلوب برخی از جوانان می‌شوند.

هنوز موج فیس‌بوک سواری نخوابیده بود که فیلتر پدیده‌ای به نام وی‌چت به سرعت توجه مسوولان را جلب کرد. وی‌چت فیلتر شد و تمام، اما وی‌چت سواری تازه شروع شده است. حالا هر فرد مسوول و غیر مسوولی به میدان خبر آمده و از مخالفت با این اتفاق می‌گوید. یکی راهکار جراحی بخش‌هایی از وی‌چت را ارایه می‌دهد، یکی دعوت به استفاده از نرم‌افزارهای ساخته نشده بومی می‌کند و یک مسوول دیگر هم آدرس می‌دهد که جایگزین جدیدی برای آن یافته و توصیه به استفاده بقیه هم می‌کند.

حالا تا هفته‌ها باید در کنار من مخالف فیلتر فیس‌بوک هستم مسوولان، اخبار من مخالف فیلتر وی‌چت را هم ببینیم.

اما با این مسوولان که به نظر می‌رسد جنبه تبلیغاتی این تیپ مخالفت‌ها را یافته‌اند و برای خوشایند جوانان کم سن و سال اظهاراتی می‌کنند باید چند جمله را خاطر نشان کرد.

برادر مسوول محترم! نخست آنکه با وجود داشتن یا نداشتن صفحه در فیس‌بوک و مخالفت شما با فیلتر آن،‌ این شبکه در عمل فیلتر است. در این میان کسانی که مایل به حضور در فیس‌بوک فیلتر شده هستند، از مدت‌ها قبل و فارغ از نظر مثبت یا منفی شما در این شبکه حضور دارند.‌ دوم آنکه مخالفت‌های نمایشی شما با فیلتر وی‌چت هم چیزی را حل نکرده و قاعدتاً نمی‌کند. در خصوص ابزار مشابه وی‌چت هم قطع یقین جوانان‌ترها ده‌ها برابر اطلاعاتشان بیشتر از مسوولانی است که برای خوشایند آنها به اظهار نظر می‌پردازند. پس اگر در مقام و مسوولیتی هستید که امکان تصمیم دارید، اقدام فرمایید، در غیر اینصورت دست از فیس‌بوک سواری و وی‌چت سواری برداشته و به کارهای اصلی خود بپردازید.

  • ۹۲/۱۰/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">