ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محمدرضا بهنام رئوف – اِوا برنکه اولین سال حضور خود در راس سومین شرکت بزرگ ماهواره‌ای جهان را یک «گردباد» توصیف می‌کند اما این توصیف باز هم دستِ‌ کم گرفتن شرایط است.

مدیرعامل دانمارکی از زمانی که در ژانویه 2022، مسوولیت اصلی را در یوتل‌ست (Eutelsat) برعهده گرفت، به رقیب مستقیم ایلان ماسک تبدیل و از سوی دولت اوکراین، به کمک‌رسانی برای تبلیغات روسیه متهم شد و سپس خود را در انبوه سیاست‌های تلخ برگزیت یافت.

با وجود این موارد، برنکه این تصور را ایجاد می‌کند که همه‌چیز تحت کنترلش است. هنگامی که او به یوتل‌ست رسید، شرکت فرانسویbread-and-butter  با استفاده از ماهواره‌های زمین‌ایستا، کانال‌های تلویزیونی را به خانه‌ها ارسال می‌کرد؛ همان ماهواره‌هایی که با سرعت زمین حرکت می‌کنند و در یک موقعیت ثابت می‌مانند.

برنکه به سایت وایرد می‌گوید: سازمانی که او به ارث برده، باثبات و مستحکم است اما در صنعتی که دستخوش تغییرات اساسی است، راکد محسوب می‌شود.

اگرچه یوتل‌ست، استفاده از ناوگان زمین ثابت خود برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای را شروع کرد اما درآمد تلویزیونی‌اش رو به کاهش بود.

ورود دو تن از ثروتمندترین مردان جهان، ایلان ماسک با استارلینک در قالب شرکت اسپیس‌ایکس و جف بزوس با پروژه کویپر، موجب تغییر دیدگاه مدیران فعلی درباره آینده خود شد.

برنکه می‌گوید: «وقتی دو نفر از بزرگ‌ترین مبتکران کسب‌وکار، به صنعت شما علاقه‌مند هستند، باید کمی متزلزل شوید و بترسید» برنکه با شروع به تغییر، به خودش پاسخ داد.

 

ادغام یوتل‌ست و وان‌وب: ورود اروپا به رقابت ماهواره‌ای
در ماه ژوئیه، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد با عرضه‌کننده ماهواره بریتانیایی وان‌وب (OneWeb) ادغام شود.

به عنوان بخشی از این قرارداد، یوتل‌ست، مجموعه 648 ماهواره وان‌وب در مدار پایین را جذب کرد.

ناوگان وان‌وب در 1200 کیلومتری زمین، سرعت اینترنت سریع‌تری نسبت به ماهواره‌های زمین ثابت یوتل‌ست، که در 35 هزار کیلومتری سطح سیاره قرار دارند، ارایه می‌کند.

بنابراین وان‌وب، بلیت برنده یوتل‌ست به بازار پررونق ماهواره در مدار پایین است.

خانه‌های روستایی، کشتی‌ها، خطوط هوایی، ارتش‌ها و وسایل نقلیه خودمختار، به اینترنت ماهواره‌ای روی می‌آورند تا در مکان‌هایی که قبلا مناطق بدون اتصال لحاظ می‌شدند، متصل بمانند.

برنکه می‌گوید: «تخمین زده می‌شود حتی در فرانسه، به عنوان کشوری با پوشش فیبر و5G  بسیار بالا، که حدود 4 درصد خانواده‌ها بدون اتصال مناسب هستند، این رقم در مقایسه با خانوارهایی در کشورهای با فیبر کمتر و5G  به 15 درصد افزایش یابد.»

ادغام یوتل‌ست و وان‌وب (OneWeb-Eutelsat ) به عنوان ورود اروپا به رقابت فضایی مطرح شده است. این، تنها شرکتی است که اکنون با استارلینک در بازار مدار پایین رقابت می‌کند.

البته یوتل‌ست برای اثبات ادعای خود به عنوان غول فضایی اروپایی، ابتدا باید سیاست‌های آشفته پس از برگزیت را دنبال کند.

هر دو شرکت یوتل‌ست فرانسه و وان‌وب بریتانیا، بخشی از مالکیت دولت‌های متبوع خود بودند و این دو کشور به سهامداری در تجارت جدید ادامه می‌دهند.

برنکه اعتراف کرد که برگزیت، چالش‌هایی به همراه داشته است.

او می‌گوید: اما هر دو طرف، تمایلی برای رسیدن به آن سوی کانال به منظور تلاش برای یافتن راه مناسب برای همکاری دارند. اگر اروپا خواهان غول ماهواره‌ای داخلی است، بریتانیا و فرانسه باید اختلافات خود را حل کنند.

او می‌گوید: «ناوگان وان‌وب برای مدتی، یکی از صورت‌های فلکی غیرآمریکایی است.» سیاست برگزیت تنها مانع نیست. ماهواره‌های Gen One OneWeb نیاز به ارتقا دارند و یوتل‌ست در نظر دارد تا سال 2027 ماهواره‌های نسل دوم پیشرفته‌تر را در مدار داشته باشد.

برنکه می‌گوید این ارتقا، 3 تا 4 میلیارد یورو (3.3 تا 4.4 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت که اقدامی جسورانه برای یک شرکت با شهرت مناسب برای ایمن‌سازی است.

 

از ادغام پرخطر تا تصمیم آگاهانه
تحلیلگران جی.پی‌مورگان، این ادغام را «پرخطر» توصیف کرده‌اند اما برنکه می‌گوید: این رویکرد جدید برای اداره شرکت، یک تصمیم آگاهانه و البته تا حدی تحت‌تاثیر اقدامات ماسک است. او می‌گوید: «استارلینک، واقعا نوآوری کرده و پرتاب‌های ماهواره‌ها را بسیار صنعتی‌تر کرده است. من فکر می‌کنم این چیزی است که همه ما باید به آن نگاه کنیم و بگوییم: چگونه می‌توانیم خیلی سریع‌تر جلو برویم؟ این نیز در معرض خطر است.»

تمایل اسپیس‌ایکس برای پذیرش ریسک همکاری نزدیک با دولت اوکراین، ماهواره‌های استارلینک را در معرض حملات پارازیت روسیه قرار داد.

یوتل‌ست اما به دلیل دیگری به جنگ کشیده شد. در ماه نوامبر، الکساندر تکاچنکو، وزیر فرهنگ اوکراین، مقاله‌ای در روزنامه فرانسوی لوموند منتشر کرد.

 وی از یوتل‌ست به دلیل ادامه پخش شبکه‌های تلویزیونی که تبلیغات روسی داشت، انتقاد کرد. برنکه این ادعاها را رد نمی‌کند. او می‌گوید: «ما همیشه سیاست بی‌طرفی را داشته‌ایم. یوتل‌ست از دستورالعمل‌های تنظیم‌کننده رسانه‌ای فرانسوی ARCOM پیروی می‌کند که در آن، گاهی کانال‌ها تحریم می‌شوند و گاهی نمی‌شوند.»

برنکه با این ایده که مدیران اجرایی شرکت‌ها باید تحریم‌های خود را در کنار محدودیت‌های الزام‌آور قانونی اجرا کنند، مقاومت می‌کند؛ روندی که از زمان تهاجم روسیه به همسایه‌اش افزایش یافته است. به عنوان مثال، اپل به طور داوطلبانه فروش محصولات خود را در روسیه پس از فشار دولت اوکراین متوقف کرد.

او می‌گوید: «ما خودمان تمایلی برای انجام اقدامات مضاعف تحریمی نداریم.» در مقابل، استدلال می‌کند این موضع به شرکت، مشروعیت بیشتری می‌دهد.

به گفته وی، تا زمانی که حکومت‌هایی مانند ایران نمی‌خواهند برخی از کانال‌های غربی به صورت محلی پخش شوند، از این موضع عقب‌نشینی خواهد کرد.

در اکتبر 2022، این شرکت، حکومت ایران را به ارسال پارازیت روی ماهواره‌ها متهم کرد.

او می‌گوید: «ما انواع محدوده‌ها و حلقه‌های فنی را بررسی کردیم تا مطمئن شویم پخش را ادامه می‌دهیم، زیرا مشتریان پولی داشتیم و فکر کردیم مهم است کانال‌ها تحریم نشوند. پس با هر دو طرف پیش می‌رویم.»(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">