ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پاسخ آموزش و پرورش به ابهامات سامانه سیدا

| چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۰۳:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی این وزارتخانه را تشریح کرد و از راه اندازی فاز اول پروژه یکپارچه سازی سامانه های دانش آموزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود حبیبی با بیان اینکه سامانه سیدا، سامانه یکپارچه مدیریت ثبت اطلاعات و مشخصات فردی تا سوابق تحصیلی دانش آموزان می باشد،گفت: در فاز اول بخش ورود نمرات دانش آموزان در تمامی مقاطع ابتدایی ، دور اول متوسطه، دور دوم متوسطه، فنی و حرفه ای در انواع مدارس روزانه، شبانه، ایثارگران، غیر دولتی، شاهد و ... راه اندازی شده است .

محمود حبیبی ادامه داد: در این سامانه انواع فرمهای ریز نمرات دبیر در مقطع ابتدایی ( توصیفی )، دوره اول متوسطه ، دوره دوم متوسطه، فنی و حرفه ای و کاردانش ( دروس پودمانی ) و دروه های ترمی واحدی بزرگسالان و دیگر سیستم های آموزشی موجود وجود دارد .

وی همچنین به ویژگیهای مهم این سامانه را امکان تکمیل اطلاعات کلاس، دانش آموز، درس، ورود نمرات توسط دبیران اعلام کرد و گفت: در آینده تمامی سوابق دانش آموزان از اول ابتدایی تا دیپلم بصورت نسل دار ، تحت کد ملی آنها در سامانه سیدا تجمیع خواهند شد. با این کار امکان ایجاد کنترل های لازم برای مدیریت چرخه تولید، ثبت سوابق نمره ای دانش آموزان که بزرگترین دستاورد آن جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی تا حد بسیار بالا است صورت می گیرد. تا کنون به دلیل محلی بودن سامانه ها در مدارس و مناطق امکان تعامل مناسب با سامانه های درون و برون سازمانی وجود نداشت اما با راه اندازی این سامانه تحت وب براحتی می توان با سامانه های دیگر ارتباط دیتایی برقرار کرد.

حبیبی در رابطه با برخی امکانات و قابلیتهای سامانه  سیدا افزود: ممکن است در اطلاعات به روز شده از سناد در تعریف دبیران در کلاس مشکلاتی داشته باشد که قابل ویرایش است. تعریف مشخصات پرسنلی غیر رسمی مدارس (در این بخش کدملی و کد پرسنلی یکی وارد می شود)، در این بخش می توان پرسنل حق التدریس، قراردادی، بازنشسته که در سامانه با کد پرسنلی شناخته نمی شوند را ثبت کرد. نکته مهم اینجاست که در تعریف اینگونه پرسنل حتما می بایست دقت زیادی در ورود صحیح کد ملی و پرسنلی انجام داد.

به گفته وی تعریف کاربران از سطح ستاد تا مدرسه با انواع نقشها و دسترسی ها قابل انجام است.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به سوالات دیگر در خصوص سامانه پاسخ داد که در ادامه می آید:

 

 امکان ورود اطلاعات اولیه دانش آموزان و کلاسها و دبیران در سیدا وجود دارد یا نه؟

ـ در فاز اول سامانه سیدا که مختص ورود نمرات است امکان ثبت اطلاعات وجود ندارد و در حال حاضر اطلاعات اولیه این سامانه از جمله اطلاعات شناسنامه ای دانش آموزان و برنامه کلاسی از سامانه سناد با این سامانه منتقل می شود.

 

چرا برخی از اطلاعات دانش آموزان و یا کلاسها در سامانه سیدا وجود ندارد؟

ـ مقرر شده است تمامی انواع مدارس ثبت نام و کلاس بندی خود را در سناد انجام دهند. بررسیهای انجام شده نشان می دهد مدارس خصوصا بزرگسالان، فنی و حرفه ای و برخی مدارس دیگر فرآیند ثبت نام و کلاسبندی مدرسه خود را در سامانه سناد بطور ناقص انجام داده و یا انجام نداده اند. وقتی اطلاعاتی در سناد برای مدرسه ای وجود ندارد طبیعتا اطلاعاتی هم به سیدا منتقل نمی شود. تمامی مدارس می بایست حتما اطلاعات خود را در سناد کامل کنند.

 

عدم وجود اطلاعات برخی از مدارس در سامانه سیدا چیست؟

ـ تمامی اطلاعات واحدهای سازمانی در سامانه سیدا بروز شده است اما تعداد بسیار کمی از مدارس که تازه تاسیس شده اند و یا اطلاعات آنها در سامانه مشکل داشته یا برخی مدارس خارج از کشور بزودی اصلاح و در سامانه سیدا بروز می شوند.

 

اقدامات انجام شده در سامانه سیدا در خصوص فارغ التحصیلان دی ماه چیست؟

ـ در گذشته اطلاعات دانش آموزان فارغ التحصیل از سامانه های سناد و دانا به سامانه امین منتقل می شد. باراه اندازی سامانه سیدا و نظر به اینکه نمرات در این سامانه ثبت می شود، طبق هماهنگی بعمل آمده با مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع مقرر شد بلافاصله بعد از اتمام ثبت نمرات دی ماه دانش آموزان دی ماه و بزرگسالان نمرات دانش آ موزان به صورت متمرکز از سیدا به سامانه امین منتقل شود.

 

امکان چاپ کارنامه در سامانه چگونه است؟

ـ امکان چاپ کارنامه نیز در سامانه فعال شده و در دسترس مدیران مدارس است.

 

چرا  عکس برخی از دانش آموزان در سیدا وجود ندارد؟

ـ طی فرآیندی عکس دانش آموزانی که در سناد وارد شده بود در سیدا بروز رسانی و منتقل شده است، لذا چنانچه برای دانش آموزی در سیدا عکس وجود ندارد این امکان در سامانه سیدا قرارداده شده است تا مدیر یا معاون اجرایی مدرسه بتوانند عکس دانش آموزان را آپلود کنند.

 

آخرین وضعیت دانش آموزان منتقل شده در سیدا چگونه است؟

ـ چنانچه وضعیت انتقالی، جابجایی و مواردی از این قبیل در سناد صورت گرفته باشد با به روز آوری اطلاعات تغییرات در سیدا به روز می شوند.

 

نحوه بروز رسانی اطلاعات در سامانه سیدا در صورت اعمال تغییرات در مشخصات دانش آموزان و یا کلاسهاتوسط مدیر مدرسه  در سامانه به چه صورت انجام می شود؟

ـ در سامانه سیدا گزینه ای در کارتابل مدیر مدرسه با عنوان به روز آوری اطلاعات از سناد اضافه شده و چنانچه مدیر اطلاعاتی را در سناد ویرایش کند می تواند با انتخاب این گزینه آخرین اطلاعات دانش آموز کلاس را از سناد در سیدا به روز کند.

 

وضعیت دانش آموزان ترک تحصیل کرده و مواردی از این قبیل در سامانه سیدا را توضیح دهید؟

ـ اگر وضعیت دانش آموز در سناد تغییر کند با انجام به روز آوری این تغییرات در سیدا اصلاح می شود اما در سامانه سیدا نیز امکان ویرایش برخی از مشخصات دانش آموزان از جمله وضعیت دانش آموز وجود دارد. چنانچه وضعیت دانش آموز از طریق یکی از موارد بالا تغییر کند در لیست دبیر نیز وضعیت دانش آموز را نمایش می دهد.

 

در همین رابطه: سامانه سیدا و چند پرسش از آموزش و پرورش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">