ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در خصوص ودایع مشترکان مخابرات ایران، تاکنون دولت نیز به عنوان یک طرف شراکت سود قابل توجه ای را بدست آورده است.

در خصوص ودایع مشترکان مخابرات ایران که نزد دولت است تاکنون دولت نیز به عنوان یک طرف شراکت سود قابل توجه ای را بدست آورده است، به عنوان مثال در سال گذشته حدود 800میلیارد تومان سهم دریافتی دولت بوده است بنابراین تاکنون ارتباط دوطرفه منطقی وجود داشته ، مشترکان هزینه های کمتری نسبت به قیمتهای جهانی پرداخت کرده‌اند و از طرف دیگر نیز دولت سود سهام ومالیات خود را برداشت کرده است.

مهمترین منبع سرمایه‌گذاری در مخابرات کشور، ودایع مشترکان مخابراتی بوده و شبکه‌های مخابراتی امروز کشور حاصل این سرمایه‌گذاری است.

گزارش فارس حاکی است: تعجیل بیش از حد مسئولان امر خصوصی سازی مخابرات کشور از یک سو ، و عدم توجه به« مطالعه ابعاد کار» باعث شده است، حقوق مسلم قانونی 38 میلیون مشترکان مخابراتی مورد غفلت واقع شود و در برابر افکار عمومی بر عدم «به روز» رسانی ودایع 38 میلیون مشترک مخابراتی قبل از تبدیل به سهام تاکید شود.

ارائه دلایل کارشناسی نشده ای همچون :« مکالمه ارزان مشترکان »، « قرار داد مشترکان با مخابرات » ، «در ترازنامه ، ودایع در قسمت بدهی درج شده و در قسمت دارایی نیست » با پاسخ های مستدلی مانند :«پرداخت بر اساس تعرفه مصوب صورت گرفته است» روبرو می گردد که لزوم توجه مسئولان را به اهداف خصوصی سازی بیش از پیش طلب می کند.

بدیهی است دارائیهای مخابرات «به روز» محاسبه شده است بنابراین ودایع نیز که دارائیها حاصل آنها می باشد ، براساس فرمول ساده ای به سهولت قابل محاسبه «به روز» خواهد بود و هرگونه بحث جدیدی به غیراز «به روز» رسانی ودایع مشترکان مخابراتی (اعم از ثابت و سیار ) ضمن تضییع حقوق مشترکان باعث عدم دستیابی به اهداف خصوصی سازی می‌شود.
****در همین راستا نظر آیت الله فاضل لنکرانی در خصوص ودایع بدین شرح است:

سوال: نظر به اینکه تعدادی از مقلدین حضرتعالی مبلغی پول را نزد یک شرکت تجاری به عنوان ودیعه پرداخت نموده‌اند و شرکت مذکور با این ودیعه‌ها مبادرت به سرمایه گذاری و توسعه نموده است لذا خواهشمند است نظر خود را در خصوص سوالات زیر اعلام فرمایید.

1_ آیا شرکت فوق مجاز به استفاده از ودیعه‌ها در جهت سرمایه‌گذاری بوده است؟

2_ با توجه به استفاده شرکت فوق از ودیعه‌ها در جهت سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت؛ در هنگام بازپرداخت ودیعه‌ها نحوه محاسبه به چه صورت می‌باشد؟

پاسخ:

1. خیر. کسی حق استفاده از ودیعه‌ را ندارد مگر اینکه از مالک اجازه بگیرد.

2_ اگر سرمایه‌ را در جایی استفاده کرده است که سود داشته است باید تمام سود را به مالکان ودیعه بپردازد و حق ندارد مقداری برای خود بردارد.
در همین رابطه : 4 دلیل، 4 پاسخ
فناوران - اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با "ایسنا" بار دیگر موضوع تبدیل ودایع مشترکان شبکه مخابرات به سهام را واکاوی کرد و بر این نکته پافشرد که این ودایع را هنگام تبدیل به سهم نباید به نرخ روز محاسبه کرد. ایشان برای این نتیجه‌گیری چند دلیل دارد:
1- با ودایع مردم ماشین‌آلات و تجهیزاتی خریداری شده که مشمول استهلاک می‌شود و کاهش قیمت می‌یابد.
2- مخابرات اگر از مردم ودیعه نمی‌گرفت می‌توانست وام بگیرد.
3- مخابرات نرخ مکالمات را افزایش نداده و از محل سود ودایع مردم این کاهش درآمد را جبران کرده است.
4- زمانی که قیمت سیم‌کارت به یک میلیون تومان و بیش‌تر رسید، کسی ما‌به التفاوت آن را از مردم مطالبه نکرد.
اما برای این استدلال که به نظر می‌رسد صرفا "استنباط" است و بر مبانی قانونی استوار نیست، می‌توان پاسخ‌هایی به این شرح تدارک دید.
1- درست که مخابرات با پول (ودیعه) مردم ماشین‌آلات خریده و احتمالا این تجهیزات با کاهش قیمت مواجه شده، اما آیا "ودایع" به منظور توسعه از مردم دریافت شده بود؟ آیا همین تجهیزات خریداری شده در طول این سال‌ها با گسترش شبکه مخابرات سود صدچندانی را نصیب این شرکت نکرده است؟
2- مخابرات می‌توانست وام بگیرد و سود تسهیلاتش را بپردازد. خب، حالا که وام نگرفته و سود تسهیلات هم نپرداخته، با پول مردم، بدون اینکه سودش را بدهد، سرمایه‌گذاری کرده و شبکه‌اش را توسعه داده و در تمام این مدت، هم ودیعه مردم را نزد خود نگه داشته و هم، با کوچک‌ترین بهانه‌ای خط مشترک را قطع کرده است. (فعلا با مبنای قانونی این اقدام کاری نداریم)
3- جهت اطلاع‌ آقای غلامی: طی سال‌های گذشته بارها تعرفه مکالمه افزایش یافته است. مراجعه به آرشیوها این موضوع را به خوبی نمایان می‌کند.
4- مشترکان فصلی شبکه مخابراتی یا اشتراک خود را به قیمت یک میلیون به بالا خریداری کرده‌اند یا به قیمت دولتی. در حالت اول عملا این مابه‌التفاوت به آنها مربوط نمی‌شود. چون صاحب قبلی خط سودش را برده و الان دیگر ودیعه‌ای هم نزد مخابرات ندارد که سهامدار شود. در حالت دوم نیز چون خط خود را واگذار نکرده این خط دیگر یک میلیون نمی‌ارزد که ما به‌التفاوتی شامل حالش شود.

  • ۸۶/۰۳/۱۲

نظرات  (۴)

مطلب عالی بود لطفاً گزارشهای تحلیلی ارائه گردد
این فقط یکی از هزاران مشکل مردم بدبخته!!! ضمن اینکه در پاسخ به قسمتی از نوشته تون که گفته شده "تعرفه پرداختی مردم کمتر از سایر کشورها بوده" باید بگم بنده بیش از 6 سال در کشور سوئد تحصیل کرده ام ، خواهش میکنم به این عده هشدار بدید که میزان درآمد و حقوق مردم رو هم با سایر کشورها یه مقایسه ای بکنند! حتما به نتایج جالبتری میرسیم!
گزارش عالی بود. به مردم بدهکارند خود را طلبکار معرفی می کنند. مثلا مسلمانیم! کامنت بالا در مورد مقایسه تعرفه ها با سایر کشور ها در برابر درآمد افراد را تایید می کنم. شاخص قدرت خرید مردم (از نظر اقتصادی) در تحلیل مسئولین نادیده گرفته شده است. همه مسئولین مخابراتی حقوق دریافتی شان چون از محل سود ناشی از سرمایه گذاری ودایع مردم بوده ناحق است و مردم راضی نیستند.
امروز خیلی متاسف شدم از اینکه ایشان فوت کردند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">