ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پخش آزمایشی تلویزیون روی موبایل در ایران

| شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۸۶، ۰۳:۲۰ ب.ظ | ۲ نظر

با تلاش متخصصان معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما، پخش آزمایشی تلویزیون بر روی موبایل به طور آزمایشی در کشور آغاز شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما، در کشور ما از سال ‪ ۸۴‬بررسی‌های اولیه برای انتخاب استاندارد پخش برنامه‌های تلویزیون بر روی موبایل آغاز شد و به دلیل استفاده از استاندارد ‪DVB-T(‬استاندارد پخش تلویزیون دیجیتال که هم اکنون بطور آزمایشی از بعضی از ایستگاه‌های تهران ارسال می‌شود) بهترین گزینه جهت پخش تلویزیون بر روی موبایل استاندارد ‪ DVB_H‬بود.

استاندارد ‪ DVB_H‬توسط اتحادیه کشورهای اروپایی بر اساس استاندارد -‪DVB‬ ‪ T‬طراحی و پیاده‌سازی شده است و در استاندارد ارسال بسیار شبیه ‪ DVB-T‬است فقط به منظور استفاده بهینه از تکنولوژی‌های نوین اساس ارسال شبکه‌های صدا و تصویر بر مبنای پروتکل آی پی است.

در حال حاضر یک فرستنده با قدرت ‪ ۳KW‬در ایستگاه جماران بدین منظور اختصاص داده شده و بر روی کانال ‪ UHF-31‬برای پخش ‪ DVB_H‬در نظر گرفته شده است.

برنامه‌های موجود بر روی این فرستنده فقط توسط گوشی‌های تلفن همراه خاص با توانایی دریافت استاندارد ‪ DVB_H‬قابل دریافت است که هم اکنون هیچ کدام از گوشی‌های موجود در بازار ایران این قابلیت را دارا نیست.

کدینگ تصویر نوع ‪ MPEG4‬است و بدلیل قابلیت تکنیکی بالای این استاندارد تقریبا در اکثر نقاط جهان به جز آمریکا و ژاپن این استاندارد، استاندارد غالب است.

در دنیا در حال حاضر ‪ ۴‬استاندارد مطرح برای پخش تلویزیون بر روی تلفن همراه وجود دارد که عبارتند از

. ‪DVB_H, T-DMB , Media flo , ISDB-T‬ در حال حاضر اکثر کشورهای آسیایی-اروپایی و آفریقایی و حتی در آمریکای شمالی (کانادا) و آمریکای جنوبی استاندارد پخش ‪ DVB_H‬را به عنوان پخش موبایل تی وی انتخاب کرده اند.

در تعداد محدودی کشور نیز این سیستم به مرحله عملیاتی رسیده است که از آن جمله می‌توان فرانسه، آلمان و ایتالیا اشاره کرد.

در منطقه خاورمیانه فقط کشور قطر پخش تلویزیون بر روی موبایل با استاندارد ‪ DVB-H‬را آغاز کرده است.

با بهره برداری از این سامانه در مرحله مقدماتی برنامه‌های ‪ ۱۰‬شبکه تلویزیونی از جمله شبکه‌های یک تا چهار، شبکه قرآن، العالم، پرس تی وی، شبکه خبر و شبکه استانی آذربایجان غربی بر روی گیرنده‌های متحرک (داخل ماشین) و تلفن همراه ارسال و پخش خواهد شد.

برنامه‌های رادیو ایران، جوان، پیام و قرآن هم از طریق این سامانه قابل دریافت است.

  • ۸۶/۱۲/۲۵

نظرات  (۲)

اول جایی برای دزدین منار پیدا کنید بعد منار را بدزدید
سلام شنیدم با اضافه کردن یک ic روی گوشی ها ما نیز می توانیم از این نعمت بهرهمند شویم . به نظر شما صحت دارد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">