ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پرداخت الکترونیکی از آبان ماه برقرار است

| يكشنبه, ۵ مهر ۱۳۸۸، ۰۲:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: بهره گیری از سامانه پرداخت الکتروینکی از پایان آبان ماه برای تمام مشتریان بانک ها امکان پذیر می شود.

"محمدحسین مهرانی" در نشستی مشترک با "مهران شریفی" مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در جمع خبرنگاران، افزود: این سامانه یکی از عمده ترین پارامتر های انجام امور بین بانکی برای تسهیل امور در رابطه با پرداخت ها از طریق شرکت ها و حوزه های مختلف به مردم و یا برعکس است.

وی تصریح کرد: باید این امکان وجود داشته باشد که فرد به جای اینکه به بانک مورد نظر مخاطب مراجعه کند بتواند از بانکی که در آن حساب دارد، امور را انجام دهد.

مهرانی گفت: این نوع سیستم ها و سامانه ها همانند ساتنا و اتاق پایاپای الکترونیکی در راستای این امر هستند که مشتریان توانایی پرداخت از بانک خود به هر بانک و در هر نقطه از ایران را داشته باشند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: بعنوان مثال شرکتی برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگزاران و پرداخت سود سهام مشتریان می تواند از این سیستم استفاده کرده و هرگونه پرداخت را به هر بانکی بصورت تک تک و دسته جمعی امکان پذیر کند.

وی تصریح کرد: ستادهای بانک ها در زمان حاضر به این سیستم متصل هستند و از این سامانه برای عملیات بین بانکی بهره گیری می کنند اما مشتریان از پایان آبان ماه از این سیستم بهره گیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: این سیستم منجر می شود تا مشتریان نیازی به مراجعه به بانک خود نداشته باشند و تقاضای اسکناس کاهش می یابد. این سیستم تاثیر بسزایی در حمل و نقل خواهد داشت.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: این سیستم علاوه بر آنکه امکان کاهش مباحث سنتی بانکداری را ایجاد می کند، اشکالات نیز بسرعت رفع می شود.
** تراکنش ناموفق

وی در خصوص تراکنش های ناموفق گفت: بانک مرکزی بعنوان ناظر هر کدام از تراکنش های ناموفق را ضبط و پیگیری می کند و برهمین اساس میزان تراکنش های ناموفق نسبت به دو تا سه سال گذشته کاهش یافته ضمن آنکه وضعیت زیرساخت ها نیز بهبود یافته است.
** بانک مجازی

مهرانی درخصوص راه اندازی بانک های مجازی نیز گفت: یکی از اقدامات مهمی که در بانک مرکزی انجام شده در مورد مصوبه سرمایه بانک های مجازی و در نظر گرفتن سرمایه آنها است.

وی با تاکید بر تغییر مدل های کسب و کار بانکی، اظهار داشت: اگر محدودیت های سیستم بانکداری از بین نرود، نمی توان در بخش بانکی در عرصه بین المللی رقابت کرد.

به گفته وی، بانک مجازی می تواند عاملی برای دستیابی به اهداف سیاسی دولت در راستای فعالیت های کشورهای اسلامی باشد،‌ هرچند این بانک می تواند الگوهای بانکداری سنتی ما را تغییر دهد.

مهرانی، تغییر نگرش در حوزه بانکداری الکترونیکی از دستگاه های خودپرداز بسوی پایانه های فروش را از برنامه های بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: صدور کارت های الکترونیکی تنها برای برداشت وجه از دستگاه های خودپرداز نبود، بلکه هدف خرید الکترونیکی مردم بجای استفاده از پول نقد بود.
** تراکنش دستگاه های خودپرداز - پایانه های فروش

وی با ارایه آماری از معاملات انجام شده در بهمن ماه سال گذشته، گفت: میزان معاملات) دستگاه های خودپرداز، پایانه های فروش و شعب در بهمن ماه سال گذشته بترتیب 26، پنج و 41 هزار میلیارد ریال و این رقم در تیر ماه سال جاری برای دستگاه های خودپرداز و پایانه شعب بترتیب 99 و 13 میلیون ریال بوده است.
** رده ایران در بانکداری الکترونیک

وی درباره رده ایران در بانکداری الکترونیک نیز گفت: ایران دارای رده 70 در این بخش است که البته معدل خوبی نیست.
** جریم تراکنش های ناموفق

وی در این خصوص گفت: هیچگاه بحث جریمه برای این تراکنش ها مدنظر نبوده است بلکه کارمزدهای مرتبط اخذ می شود.

  • ۸۸/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">