ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پرونده قطع اینترنت بسته شد

| شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۷ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - اگرچه از ابتدای قطع اینترنت تا انتهای آن پیش‌بینی می‌شد که به همان سرعتی که هیجانات ناشی از مشکلات و خسارات این مساله بالا گرفت، به همان شدت نیز هیجانات فروکش کند یا به مسیرهای پراکنده و نامشخص هدایت شود.

درست مثل پرونده‌های دیگری نظیر زلزله، سیل، پرونده بوی نامطبوع در تهران، حادثه ساختمان پلاسکو و تکلیف سایر ساختمان‌های ناامن در تهران و امثالهم که هر بار که رخ می‌دهند، همان اضطراب‌ها، ناهماهنگی‌ها و سیل مقالات و سخنرانی‌ها سرازیر می‌شود و کمی بعد همه چیز بی‌آنکه نتیجه روشنی داشته باشد، به فراموشی سپرده می‌شود تا دوباره شاهد تکرار همان چرخه همیشگی در جریان بحران‌ها و معضلات مذکور باشیم.
در ماجرای قطع اینترنت نیز آنچه رخ داد به شکل خلاصه در چند محور خلاصه می‌شود. بخش دولتی در حال رفع مشکلات خود است.
در بخش خصوصی نیز همچون گذشته هر صنف و نهاد و اتحادیه‌ای، به دنبال جمع‌آوری خسارات ناشی از قطع اینترنت بر کسب‌وکارهای خصوصی رفت. فارغ از اینکه اصولا برآورد و گردآوری خسارات، امکان‌پذیر باشد یا نباشد و در نهایت جبرانی هم در کار باشد.
آنچه معترضان به قطع اینترنت می‌گویند این است که حداقل کارکرد اعتراضات و اعلام ارقام خسارات، ایجاد نوعی بازدارندگی، فشار و آگاه‌سازی برای مسوولان تصمیم‌گیر برای قطع احتمالی اینترنت در آینده است. (اگرچه در این میان برخی به شدت از طرح هرگونه بحث پیرامون قطع اینترنت خشمگین شده و آن را به مثابه حقی آشکار و غیرقابل بحث و تکرار می‌دانند، اما شخصا معتقدم این اقدامات و خشم‌ها، تاثیری بر تصمیمات آتی نخواهد داشت، چراکه از سمت دیگر ماجرا و از نگاه تصمیم‌گیران، هزینه‌های حفظ «امنیت کل کشور»، به مراتب بزرگ‌تر از خسارات ناشی از قطع اینترنت است.)
در کار روزنامه‌نگاری این که یک سوال دقیقا از چه مسوول یا نهادی پرسیده شود، بسیار مهم است، چون در غیراینصورت اصلا یا جوابی دریافت نخواهد شد یا جواب بی‌فایده و ناقصی دریافت می‌شود.
اما چیزی که می‌توانست در این پیگیری‌ها مدنظر قرار گرفته و تاثیری احتمالا حداقلی در آینده داشته باشد، رسیدن به پاسخ پرسش‌های مشخص‌تری بود. پرواضح است که اینترنت امروز دیگر اصلا محدود و مربوط به وزارت ارتباطات نمی‌شود، کمااینکه ترکیب اعضای شورای عالی فضای مجازی نیز موید این گزاره است.
در این مورد نیز رسیدن به پاسخ این پرسش ابتدایی و ساده اهمیت دارد که نهاد مسوول رسیدگی به مشکلات قطع اینترنت مشخصا کدام نهاد است؟ این نهاد در حال حاضر مشخصا چه می‌کند و در آینده چه باید بکند؟ یا اینکه اصولا چه افرادی از مسوولان و نهادهای فنی، امنیتی و خصوصی باید در جلسات این نهاد یا کمیته حضور داشته باشند؟
اگرچه پرسش‌های زیادی وجود دارد، اما قبل از آن مهم این است که بدانیم اصلا پرسش‌ها از چه نهادی باید پرسیده شود تا به جواب و نتیجه احتمالی برسد که آن را هم فعلا نمی‌دانیم.(منبع:فناوران)

نظرات  (۱)

آقا امروز 16 آذر98 مجددا اینترنت ما(گلبهار نزدیک مشهد) از صبح قطع شده هنوزم تا این ساعت که 2:40 بعدازظهره وصل نشده ( حداقل اینترنت همراه ایرانسل که من دارم استفاده می کنم اینطوریه ) باز چه خبر شده ؟ نکنه میخوان یک هفته در میونش کنن بعد هم کم کم عادت کردیم قطع بشه ؟؟؟ من نیاز به سرچ گوگل از فقط و فقط منابع خارجی دارم خیلی خیلی ناراحتم و نگران از اینکه داستان ادامه دار بشه . لطفا یک بررسی بکنید ببینیم بقیه جاها چطور شده ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">