ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پزشکانی که کارتخوان اجاره می‌کنند

| سه شنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۰۴:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

معدود پزشکانی هستند که همچنان در مطب خود از کارتخوان استفاده نمی‌کنند و بیمار را مجبور می کنند از عابر بانک استفاده کند و یا شماره کارت همسرشان را می دهند تا از پرداخت مالیات، فرار کنند.

به گزارش مهر گلایه‌های برخی از شهروندان از برخی پزشکان و دندانپزشکان و…، هر روز بیشتر می‌شود. آنها از اینکه مجبور می‌شوند برای پرداخت هزینه درمان، از مطب خارج شوند و سراغ عابر بانک بروند و یا اینکه از طریق سامانه‌های اینترنتی، هزینه را انتقال یدهند؛ به شدت شاکی هستند.

در همین حال، مسئولان سازمان نظام پزشکی به عنوان مدافع حقوق بیمار و پزشک، مدعی است که به هر گونه شکایت در این راستا، رسیدگی می‌کند.

اما، سوالی که مطرح می‌شود، این است که مگر چند درصد بیماران در مراجعه به مطب پزشک؛ اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدند؛ حاضر می‌شوند موضوع را پیگیری کنند. قطعاً، خیلی از مردم و بیماران، حال و حوصله ندارند.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد فرار مالیاتی آن دسته از پزشکان که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند، گفت: سازمان امور مالیاتی سامانه‌ای راه اندازی کرده است که فرار مالیاتی را چک می‌کند، اگر تراکنش‌های مالیاتی از نظم خاصی پیروی کنند، نشان دهنده این مطلب است که پرداخت مالیات به درستی انجام می‌پذیرد برای اینکه این مهم به بهترین شکل انجام شود، نیازمند سخت افزارهایی هم هستیم.

وی در مورد استقبال مردم از سامانه طراحی شده برای فرار مالیاتی، افزود: استقبال مردم از سامانه سوت زنی منجر شد تا اطلاعات مطب پزشکانی که از ارائه کارتخوان خودداری می‌کنند، ثبت شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: بر مبنای گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی از شروع سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل شده و سهم گزارش‌های موضوع پزشکان فاقد کارتخوان بیش از ۵۰ درصد از گزارش‌ها است.

محسنی بندپی گفت: بی تردید این نظارت‌ها در راستای استیفای حقوق مردم و دریافت مالیات عادلانه است، بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از اینکه حقوق دریافت کنند مالیات از حقوق آنها کسر می‌شود این در شرایطی است که بسیاری از تجار و پزشکان و حتی وکلا از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند.

در همین حال، وحید عزیزی مدیرکل مبارزه با فرارهای مالیاتی، گفت: ما می‌توانیم بر اساس ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سراغ کسانی برویم که کتمان درآمد کنند.

وی افزود: این ماده قانونی، یکی از ابزارهای سفت و سخت برای جلوگیری از فرارهای بزرگ مالیاتی است. به طوری که بعضی کلینیک‌ها را در تهران به همین شکل رصد کردیم و متوجه شدیم مالیات‌های چند صد میلیونی که داده‌اند، پس از بررسی؛ به ۱۴ میلیارد تومان رسید.

عزیزی همچنین به استفاده از کارتخوان مشاغل معاف از مالیات در برخی مطب‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی پزشکان به این شکل، از پرداخت مالیات بر درآمد واقعی؛ فرار می‌کنند.

جامعه پزشکی همواره با تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه سلامت، کنار آمده و پذیرفته که با همین تعرفه‌های غیر واقعی، بیماران را ویزیت کند. اما، معدود پزشکانی هم هستند که به رغم درآمدهای بالایی که دارند و اصولاً جزو آن دسته از پزشکانی هستند که در مطب خود کارهای درمانی را انجام می‌دهند؛ ولی حاضر نمی‌شوند از کارتخوان استفاده کنند.

تخلف در هر صنف و حرفه‌ای وجود دارد و فقط شامل جامعه پزشکی نمی‌شود؛ اما جایگاه پزشکی در جامعه ما به گونه‌ای است چنین تخلفاتی را بر نمی تابد. لذا، سازمان نظام پزشکی، به عنوان مدافع حقوق بیمار و پزشک؛ می‌بایست بیش از پیش، از ابزارهایی که در اختیار دارد، برای ارتقای جایگاه پزشکی، استفاده کند و اجازه ندهد معدود پزشکان متخلف، چهره جامعه پزشکی را خدشه دار کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">