ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فخری زارع- تیرماه برای تمام صنوف مساوی است با ماه مالیات. بحث مالیات، اظهارنامه مالیاتی، معافیت مالیاتی و هر چیزی که مربوط به مالیات باشد، در این ماه بسیار داغ می‎شود و فعالان اقتصادی به تکاپو می‎افتند تا اظهارنامه‎های مالیاتی خود را به موقع ارسال کنند و از تخفیف‎هایی که سازمان امور مالیاتی ارایه می‎دهد، برخوردار شوند.
در همین راستا، بنا بر عادتی تکراری مسوولان دولتی و خصوصی صنف فاوا نیز یازده ماه سال را کنار می‎گذارند و  تیرماه یادشان می‎افتد که باید معافیت مالیاتی شرکت‎های تولیدکننده نرم‎افزار را به سازمان امور مالیاتی  یادآوری و گوشزد ‎کنند و هر سال این موقع، با استناد به قانون پدیدآورندگان نرم‎افزار، خواهان اجرای معافیت مالیاتی شرکت‎های نرم افزاری می شوند.
بیش از 10 سال است که این وضعیت به همین منوال ادامه دارد و هر سال شاهد وعده‎ و وعیدهای جدیدی از سوی مسوولان دولتی جدید برای معافیت مالیاتی نرم‎افزاری‎ها و به تازگی دانش‎بنیان‎ها هستیم. البته گویا بسیاری از وعده‎ها درخصوص معافیت مالیاتی دانش‎بنیان‎ها عملی شده است، اما شرکت‎های نرم‎افزاری همچنان در پیچ و خم یک کوچه‎‎اند و به وعده‎های عملی نشده دل خوش کرده‎اند.
چندی پیش نیز در راستای معافیت مالیاتی شرکت‎های نرم‎افزاری، این بار نوبت مدیر کل توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت بود که وعده دهد، شرکت‎هایی که دارای پروانه بهره‎برداری وزارت صنعت هستند، به مدت 5 سال از مالیات معاف می‎شوند. 
جالب اینجاست که این معافیت مالیاتی شامل حال شرکت‏‎هایی می‏شود که به تازگی اقدام به اخذ پروانه بهره‏برداری کرده‏اند و شرکت‎هایی که از قبل این پروانه را داشته‎اند، مشمول این معافیت نمی‎شوند! حال این سوال مطرح است که چرا پس از گذشت 10 سال که این قصه تکرار می‏شود، هنوز قانون معافیت مالیاتی شرکت‏های نرم‏افزار ضمانت اجرایی ندارد و اگر دولت واقعا باور دارد که تولیدکنندگان نرم‎افزار کشورمان باید مانند سایر کشورهای جهان از مالیات معاف باشند، سازمان امور مالیاتی را مکلف به اجرای قانون نمی‏کند. اگر هم این موضوع را باور ندارد، چرا هر سال وعده ای جدید می‏دهد که اجرایی شدن آن منوط به شرط و شروط‎های بسیاری است. بنابراین به نظر می‎رسد وزارت صنعت نیز با این اقدام تنها خواسته شرکت‎های نرم‎افزاری را ترغیب به دریافت مجوز کند. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">