ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشیمانی پدرخوانده هوش مصنوعی از کرده‌اش

| دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

جفری هینتون از تلاش‌هایی که در زمینه توسعه هوش مصنوعی انجام داده است، اظهار پشیمانی کرد.
به گزارش آنا، «جفری هینتون» که به پدرخوانده هوش مصنوعی معروف است، در مصاحبه جدیدی می‌گوید در بخشی از وجود خود به خاطر کار‌هایی که انجام داده است، احساس پشیمانی می‌کند. او به‌تازگی از گوگل خارج شده است تا بتواند بی‌واهمه درباره ریسک‌های هوش مصنوعی صحبت کند.

هینتون که بیش از یک دهه در گوگل کار می‌کرد، درباره تلاش‌های گذشته خود می‌گوید: «به خودم با این بهانه رایج دلداری می‌دهم که اگر من این کار را نمی‌کردم، شخص دیگری آن را انجام می‌داد. به‌سختی می‌توان فهمید که چگونه می‌شود جلوی افراد خرابکار را گرفت تا از این فناوری برای کار‌های مخرب استفاده نکنند.»

هینتون در ماه گذشته میلادی از گوگل استعفا داد و پنج‌شنبه هفته پیش گفت‌وگوی مستقیمی با «ساندار پیچای» مدیرعامل این شرکت داشت. جزئیات این گفتگو محرمانه باقی مانده است. هینتون زمانی به گوگل پیوست که این غول دنیای فناوری شرکت او و دو دانشجویش را خرید. یکی از این دانشجویان حالا به دانشمندان ارشد OpenAI تبدیل شده است.

هینتون و دانشجویانش یک شبکه عصبی ساختند که به خودش یاد می‌داد چگونه پس از تحلیل هزاران تصویر باید اشیایی مثل سگ‌ها، گربه‌ها و گل‌ها را شناسایی کند. همین شبکه درنهایت منجر به ساخت ابزار‌هایی مثل ChatGPT و بارد گوگل شد.

پدرخوانده هوش مصنوعی می‌گوید تا زمانی که مایکروسافت بینگ جدید را با هوش مصنوعی معرفی کرد، از شیوه برخورد گوگل با این فناوری راضی بود. اما با این اقدام، گوگل هم وارد وضعیت قرمز شد تا پاسخی به رقیب خود بدهد. هینتون می‌گوید چنین رقابت شدیدی بین غول‌های فناوری می‌تواند توقف‌ناپذیر باشد و جهانی را به‌وجود بیاورد که پر از تصاویر و نوشته‌های جعلی خواهد بود و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند واقعیت را تشخیص دهد.

بزرگ‌ترین نگرانی حال حاضر برای هینتون مسئله اطلاعات گمراه‌کننده است. اما در بلندمدت او از بابت حذف شغل‌های تکراری و احتمالاً نابودی بشریت هم نگران است. انقراض بشریت که او قبلاً هم احتمال آن را مطرح کرده بود، زمانی اتفاق خواهد افتاد که هوش مصنوعی بتواند خودش کد برنامه‌هایش را بنویسد و اجرا کند.

هینتون می‌گوید خیلی‌ها ازجمله خود او تصور می‌کردند که هوش مصنوعی تا حدود ۳۰ تا ۵۰ سال دیگر از انسان‌ها باهوش‌تر نخواهد شد، اما او حالا دیگر چنین اعتقادی ندارد.

  • ۰۲/۰۲/۱۱

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">