ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پوشش ۹۵ درصدی اینترنت روستاها تا پایان سال

| دوشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

مشاور وزیر ارتباطات در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز در اختیار ما قرار بگیرد، تا پایان سال می‌توانیم قول اتصال ۹۵ درصدی تمام روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات را بدهیم.

به گزارش ایرنا، توسعه ارتباطات روستایی و اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات از آن دست اهدافی است که وزارت ارتباطات آن را با جدیت دنبال می‌کند.

از ابتدای دولت سیزدهم، پایش روستاهای بالای ۲۰ خانوار برای اتصال به اینترنت آغاز شد. بررسی‌های میدانی نشان می‌داد میانگین اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت در میانه سال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۸۰ درصد است و برای اتصال ۱۰۰ درصدی نیاز به تمهیدات جدی دارد.

 

تمرکز برای اتصال روستاهای بدون اینترنت

با نگاهی به آمار پیشرفت پروژه‌ها می‌توان دید، تمرکز وزارت ارتباطات بر روی روستاهایی است که به هر دلیلی یا به اینترنت متصل نیستند، یا اتصال آن‌ها با کیفیت و پایدار نیست.

«ایرج روحی» مشاور وزیر ارتباطات در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: سعی داریم بر استان‌هایی که درصد اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات پایین‌تر از میانگین کشور است، تمرکز بیشتری داشته باشیم و آن ها را به میانگین اتصال کشوری نزدیک کنیم چرا که برقراری عدالت ارتباطی بسیار اهمیت دارد.

 

استقبال مردم از اینترنت سیار بیشتر است

وی در پاسخ به این سوال که چرا اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت ثابت، ۳۲ درصد است و  برنامه دولت برای بالا بردن دسترسی به اینترنت ثابت در روستاها چیست؟ گفت: واقعیت این است که امروز ذائقه‌ کاربران در استفاده از اینترنت تغییر کرده و آن‌ها تمایل بیشتری دارند تا از اینترنت همراه به جای اینترنت ثابت استفاده کنند.

روحی تاکید کرد: توسعه اینترنت ثابت در برخی مناطق کشور برای ما راحت‌تر است اما درخواست کاربران ساکن در روستاها، دسترسی به اینترنت سیار است. توسعه اینترنت ثابت با کیفیت بهتر و ارزان‌تر از رویکردهای اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

مشاور وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله با تلاش دولت برای توسعه اینترنت ثابت در تضاد نیست، افزود: این ۲ مسئله‌ای است که باید به نفع مردم مدیریت شود. استفاده از اینترنت ثابت در دنیا محاسن زیادی دارد، معمولا اینترنت ثابت ارزان‌تر است و سرعت بالایی دارد. اما از آن‌جایی که این فناوری برخلاف اینترنت سیار، در کشور ما توسعه پیدا نکرده مردم به استفاده از آن تمایل ندارند و دوست دارند از طریق تلفن‌های همراه خود به اینترنت متصل شوند.

 

اتصال یک هزار و ۶۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت

روحی با بیان این‌که از زمان استقرار دولت سیزدهم تا کنون، بیش از یک هزار و ۶۰۰ روستا به اینترنت متصل شده‌ است، گفت: از این تعداد روستا، برخی اصلا به اینترنت دسترسی نداشتند و دسترسی برخی دیگر بسیار ضعیف بود. در عملیات اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت، تعدادی از روستای کمتر از ۲۰ خانوار که در آن منطقه قرار داشتند نیز به اینترنت متصل شدند.

مشاور وزیر ارتباطات درباره پوشش ۱۰۰ درصدی روستاهای کشور به اینترنت تا پایان ۱۴۰۱ گفت: حدود ۶ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم که تمام روستاها، جزو روستاهای سخت و صعب‌العبور هستند و تعداد خانوارهای‌شان کم است، به همین علت اپراتورها با اینکه بودجه را از وزارت ارتباطات دریافت می‌کند اما تمایلی ندارند در آن روستاها دکل احداث کنند، چرا که این کار برای آن‌ها درآمدی ندارد.

 

حداقل چهار ماه زمان، ۲ میلیارد تومان هزینه

روحی درباره میزان هزینه و زمانی که برای اتصال یک روستا به اینترنت نیاز است، گفت: در صورتی که دکل مخابراتی (BTS) از قبل در روستا احداث شده و امکان اتصال آن با ظرفیت بالا به شبکه اپراتور مقدور باشد سه هفته زمان نیاز دارد تا روستا را به اینترنت متصل کنیم، اما برای یک روستای بدون دکل، حداقل چهار ماه زمان نیاز است.

وی درباره اعتبار موردنیاز برای اتصال یک روستای بدون ارتباط به اینترنت گفت: اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای اتصال هر روستا به اینترنت به طور متوسط به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

در انتظار اتصال ۹۵ درصدی روستاها به اینترنت

وی درباره زمان اتصال ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت گفت: اگر بودجه موردنظر را در زمان مقرر به ما تخصیص می‌دادند ضریب پوشش اینترنت تا پایان سال به نزدیک ۱۰۰ درصد می‌رسید اما با توجه به واقعیت‌هایی که درباره تامین تجهیزات وجود دارد، فکر می‌کنم تا پایان سال جاری در گام نخست اتصال تمام روستاها را به بالای ۹۰ درصد و در گام بعدی این میزان را به ۹۵ درصد برسانیم.

روحی با بیان این‌که برخی از نمایندگان کشور که بیش از ۹۰ درصد از روستاهای حوزه انتخابی‌شان به اینترنت متصل هستند، برای اتصال ۱۰۰ درصدی مدام اعتراض دارند گفت: نمایندگان باید گاهی خودشان را جای ما بگذارند، وقتی دسترسی شهرشان به اینترنت بیش از ۹۵ درصد است نباید انتظار داشته باشد که در ۹ ماه ابتدایی استقرار دولت، دسترسی‌شان ۱۰۰ درصد شود. باید اجازه بدهند تجهیزات، نیروی انسانی و بودجه در اختیار آن شهرستان‌هایی قرار بگیرد که ارتباط کمتری دارند و به این شکل تمام مردم به میانگین متوسط پوشش اینترنت در کشور دست پیدا کنند.

 

تلاش برای برقراری عدالت ارتباطی

مشاور وزیر ارتباطات افزود: نباید طوری باشد که پوشش اینترنت در یک استان ۱۰۰ درصد و در استان دیگر ۶۰ درصد باشد، باید عدالت ارتباطی برقرار شود.

وی با تاکید بر این‌که روستاهای واقع در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان از نظر اتصال به اینترنت وضعیت مطلوبی ندارند گفت: درخواست ما این است که نمایندگان تحمل خود را بالاتر ببرند و اجازه بدهند ما به مناطق کمتر توسعه‌یافته رسیدگی کنیم و با توجه به اوضاعی که وجود دارد، مدام دنبال مطرح کردن سوال نباشند. اکنون شهرستانهایی هستند که بالای ۹۵ درصد پوشش اینترنت دارند و نماینده مطالبه می‌کند تا پوشش ۱۰۰درصدی شود. ما بارها به این عزیزان گفته‌ایم که کمی صبور باشند.

روحی تاکید کرد: مطالبه دیگر ما از سازمان برنامه و بودجه است که سریع‌تر اعتبارات مربوط به حوزه ارتباطات را تخصیص بدهند. در سال ۱۴۰۱ و تا این لحظه ما بودجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">