ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیشرفت ۷۰درصدی سامانه هوشمند "ضدقاچاق"

| چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

روابط عمومی ستادمبارزه با قاچاق کالاوارز اعلام کرد: احداث و راه‌اندازی سامانه های الکترونیکی هوشمند مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون ۷۰درصد پیشرفت کرده ایم.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در بخش ویژه «باسخنگویان» در خصوص عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حسن نیری مدیر روابط عمومی این ستاد به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

نیری با بیان اینکه پدیده قاچاق مانند بسیاری از جرایم یک دلیل ندارد، گفت: صرفاً ریشه قاچاق اقتصادی نیست و لزوما به دلیل ضعف در اقتصاد بروز نمی کند و در فرهنگ، سیاست، اجتماعی و البته در اقتصاد ریشه های آن را می توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به گستردگی دامنه های قاچاق اظهار کرد: دستگاه های مختلفی به تناسب وظایف و عملکردهایشان در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می کنند. با این وجود نیاز جدی به وجود می آید که در راستای آن یک قوه عاقله به عنوان یک مرکز راهبری، نظارتی و سیاست گذاری به وجود آمد. این قوه عاقله با تدبیر مقام معظم رهبری در سال ۸۱ برطرف شد و فرمان تاریخی تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق را صادر کرد.

مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ساختار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد و بیان کرد: بیش از ۲۰ دستگاه از بخش های مختلف عضو هستند. هماهنگی، نظارت و برنامه‌ریزی مهم‌ترین تکلیف و وظیفه ستاد است.

وی همچنین افزود:مهم‌ترین دغدغه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد هم افزایی و همراهی در راستای مبارزه با این پدیده شوم است و اساساً این مهم هم فلسفه تشکیل ستاد و هم از وظایف آن محسوب می شود.

نیری با بیان اینکه از سال ۹۲ فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای یک قانون خاص شد، گفت: در اواخر مجلس گذشته یک لایحه تکمیلی و جامع به منظور اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسید و در حال حاضر در رفت و برگشت های قانونی قرار دارد و امیدوار هستیم به تائید شورای نگهبان نیز برسد.

وی به ابزارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شده است، اشاره و اظهار کرد: بر اساس قانون احداث و راه‌اندازی سامانه های الکترونیکی هوشمند مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. در این راستا دفتر اداره کل سامانه ها در ستاد تشکیل شد و به واسطه آن، شاهد پیشرفت قابل توجهی از سامانه های الکترونیکی و هوشمند رصد و نظارت شده ایم.

مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه های الکترونیکی نظارت و رصد قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد شاهد پیشرفت در این زمینه هستیم. رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته‌اند و بنابراین حجت شرعی و قانونی برای همگان به اتمام رسیده است و امیدوار هستیم تا پایان سال مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.

وی به مبارزه با پوشاک قاچاق اشاره و در تشریح آن بیان کرد: سال ۹۷ الی ۹۸ اقدامات مناسبی برای شناسایی و حذف کالای قاچاق در حوزه پوشاک انجام شد که نتیجه آن افزایش ۳۰ درصدی تولید پوشاک داخلی بود.

حسن نیری درباره دیگر اقدامات صورت گرفته نیز ابراز کرد: طرح شناسه دار کردن کالا و محصولات در این روزها مطرح شده است و پوشش تبلیغاتی خوبی نیز صورت گرفته است. این طرح باعث شفافیت واردات در حوزه لوازم خانگی می شود. همکاری دستگاه های متولی تولید و اتحادیه ها و همچنین مراکز امنیتی در این زمینه بی نظیر بوده است.

وی بیان کرد: فعالیت کارگروه اجرایی به صورت جدی از سال گذشته آغاز شد و رسیدگی به پرونده های قاچاق از ثمرات این کارگروه محسوب می شود. تاکنون نیز پرونده های مهمی در زمینه قاچاق که سال ها معطل بود و حکم آن اجرا نمی شد، به واسطه این کارگروه اجرا شد.

مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع «ماینر» ها یا دستگاه های استخراج رمز ارزها اشاره و اظهار کرد: پیگیری های لازم توسط ستاد انجام و طرحی به کمیته تخصصی اقتصادی دولت ارسال شد و موضوع آن در کمیته تصویب شد که بر اساس آن، چگونگی فعالیت دستگاه های رمز ارز قانونی شد و در آینده نزدیک به هیئت دولت خواهد رفت به تصویب خواهد رسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">