ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات پیشنهاد ایجاد نهادی مستقل و با هماهنگی سه قوه جهت اجرا و صیانت از مالکیت معنوی را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ICT اتاق بازرگانی ایران،  حمیدرضا احمدیان مدیرکل دفترنوآوری وزارت ارتباطات در خصوص اینکه تا زمان ایجاد قانون کپی رایت جدید چه اقداماتی برای رفع مشکلات موجود در این حوزه باید صورت گیرد بیان داشت: مسائل مرتبط با کپی رایت، جزء مسائل اصلی و راهبردی است که بایستی بطور جدی به ان پرداخته شود. در حال حاضر مهمترین مسائل متعددی در موارد مرتبط با بهبود فرآیندهای اجرایی، نظارت و موارد نظیر آن وجود دارد. بایستی مدل مطلوب در پیگیری و سازماندهی تدوین شود. بنظرم از نظر نهادی مشکلات جدی وجود دارد شاید بهتر باشد یک نهادی ایجاد شود که به صورت مستقل و با هماهنگی سه قوه اجرای مالکیت معنوی را به عهده بگیرد و الزاما هم لازم نیست این نهاد دولتی باشد؛ ماتجربه پیشخوان دولت و دفاتر پلیس به علاوه 10 را داشتیم که می‌تواند در این زمینه هم به شکلی دیگر تکرار شود. ما در زمینه کپی رایت باید فرآیندها را تسهیل کرده و موارد اجرایی را به مردم نزدیکتر کنیم.

احمدیان در حاشیه جلسه کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، در خصوص چالش‌های موجود در زمینه شرایط اعطای نماد اعتماد الکترونیکی نیز گفت: بهرحال قانونگذار این موضوع را برای تحقق برخی موارد نظارتی ایجاد کرد اما بایستی مراقب باشیم که در دست اندازهای فرآیندی و پیچیده قرا نگیرد. دبیرخانه هیأت مقررات زدایی وزارت اقتصاد بایستی کمک کند تا ایجاد نشان ها و نمادها، مخل کسب و کارها و مخصوصاً کسب و کارهای نوپا نباشد. در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی نیز برخی موارد وجود دارد که بایستی با سعه صدر به آنها پرداخت.

احمدیان در خصوص برنامه وزارت ارتباطات برای مشخص شدن حاوی بدافزار نبودن اپلیکشن‌های داخلی که توسط فروشگاه‌های اپلیکشن داخلی عرضه می‌شود نیز ابراز داشت: مسائل مرتبط با حوزه اپلیکیشن ها بطور مرتب از سوی بخش های مرتب با موضوع از جمله مرکز ماهر رصد می شود و نکات لازم و مطالب آموزشی برای مقابله با بدافزارها مطرح می‌شود اما واقعیت این است که بایستی به رده‌بندی امنیتی برای اپ‌های داخلی توجه کرد.

از سوی دیگر ما باید کمک کنیم که اگر حمایت فنی یا کمکی لازم است انجام دهیم تا فروشگاه‌های اندرویدی به سمت بررسی میزان امنیت اپ‌های که عرضه می‌کنند حرکت کنند.

مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات در خاتمه ابراز داشت: در حوزه نوآوری و کمک پایدار به بخش فاوا؛ به مشخص شدن محورها و ضرورت وجود برنامه های راهبردی و اجرایی موثر اعتقاد داریم. اولین مورد که باید مورد توجه قرار گیرد حمایت‌های صحیح و منطبق با مدل از چرخه نوآوری با در نظر گرفتن دانشگاه، صنعت و بازار است که این‌ها باید در یک اکوسیستم تعاملی و صحیح شکل بگیرند و تقویت هر یک اگر با تضعیف دیگری باشد به نتیجه نمی‌رسد.

موضوع دیگر بحث تحرک بخشی به بازار است و باید تلاش کنیم بازار چه در بعد داخلی و چه در بعد بین‌المللی فعال باشد. بحث تدوین برنامه و مدل‌های درست برای هدایت سرمایه‌گذاری موضوع دیگری است که باید از توان داخلی، ظرفیت ایرانیان خارج کشور و سایر سرمایه گذاران بین المللی استفاده شود تا انتقال دانش فنی و سرمایه‌گذاری به درستی شکل بگیرد. در آخر باید توسعه صادرات فاوا نیز مد نظر قرار گیرد چرا که نیاز داریم مرزهای صدور دانش و خدمات و کالا را بزرگتر کنیم و به این منظور باید برنامه مشخصی را داشته باشیم و وزارت ارتباطات در همین راستا کارها و برنامه‌هایی را شروع کرده که انشاالله با تلاش و توکل به نتایج موفقی دست پیدا کنیم.

  • ۹۷/۰۸/۱۲

کپی‌رایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">