ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیشنهاد منطقی مخابرات به PAPها

| سه شنبه, ۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - از زمانی که قرار شد ارائه اینترنت پرسرعت در کشور به 11شرکت بخش‌خصوصی واگذار شود، حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون این پروژه به وجود آمد.

تراژدی‌هایی که بیشتر از سوی بخش‌خصوصی مطرح می‌شد و عمدتا نیز شرکت مخابرات استان تهران را نشانه می‌گرفت، اما این بار با ارائه یک خبر از سوی سازمان بازرسی کل کشور ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

یکی از مشکلات یا بهتر است بگوییم عمده‌ترین مشکلی که به تکرار از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت که بیشتر به شرکت‌های PAP موسوم هستند مطرح می‌شود، عدم اختصاص فضای مناسب از سوی شرکت‌های مخابراتی به خصوص مراکز مخابراتی استان تهران است.

این بار اما سازمان بازرسی کل کشور با ارائه پیشنهادی در حمایت از بخش‌خصوصی از شرکت‌های مخابراتی استان تهران خواسته است که طرح مشارکتی با بخش غیردولتی تهیه کند.

در حالی این پیشنهاد از سوی این سازمان برای اکثر خبرگزاری‌های کشور ارسال شده است که شرکت مخابرات استان تهران پیش از این طرح مذکور را تهیه و برای تصویب نهایی به مراجع ذی‌صلاح مخابراتی ارسال کرده است.

در متن ارسالی سازمان بازرسی کل کشور آماده است: به دنبال نارضایتی شرکت‌های‌خصوصی دارای مجوز ارائه خدمات اینترنت پرسرعت (XDSL)، در زمینه عدم واگذاری فضای مناسب در مراکز مخابراتی و نیز باتوجه به وضعیت درحال گذار شرکت مخابرات ایران از سیستم دولتی به سمت‌خصوصی‌سازی، سازمان بازرسی کل کشور پیشنهاد می‌کند؛ شرکت مخابرات ایران نسبت به تهیه طرح مشارکت شرکت مخابرات استان تهران با بخش غیردولتی در زمینه واگذاری امکانات، تجهیزات و منابع فیزیکی اقدام کند.

سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه گزارش داده است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای 11 شرکت بخش‌خصوصی مجوز ارائه خدمات اینترنت پرسرعت (XDSL) صادر کرده است، اما فضا و مکان مورد نیاز این شرکت‌ها (موسوم به شرکت‌های PAP ) در بخشی از مراکز مخابراتی مهم (که دارای پتانسیل بالا در جذب خدمات ADSL هستند) فراهم نشده است.

براساس این گزارش، این اقدام باعث شد تا شرکت‌های PAP از شرایط مساعد برای ارائه خدمات لازم برخوردار نباشد و در این زمینه با مشکلاتی مواجه شوند، بنابراین با توجه به ضرورت ‌خصوصی‌سازی شرکت‌های مخابرات استانی و امکانات ویژه‌ای که از نظر فضا در اختیار شرکت‌های مخابراتی وجود دارد، در اختیار قرار ندادن فضای مناسب به شرکت‌های PAP جهت استقرار کانکس و تجهیزات اکتیو، تهدیدی جدی را متوجه سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در این زمینه می‌کند.
استفاده از یک ابهام

اما در حالی عدم اختصاص فضای مورد نظر شرکت‌های خصوصی به عنوان بزرگترین مشکل این گروه از سوی سازمان بازرسی کل کشور مطرح می‌شود که در اصل قرار داد فی مابین مخابرات استان تهران و 11 شرکت PAP شرکت مخابرات ملزم به ارائه فضای مورد نیاز نشده و تنها آمده است در صورتی که مراکز مخابراتی می‌توانند در زمینه تامین فضا شرکت‌ها را یاری دهند، این مهم صورت گیرد.

عبدالحمید محقق، مدیرکل اداره نگهداری و پشتیبانی فنی دیتا شرکت مخابرات استان تهران، در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با بیان این مطلب می‌گوید: یکی از مشکلاتی که به صورت مرتبط از سوی شرکت‌های PAP مطرح می‌شود بحث فضا است و این درحالی است که قرار نیست مخابرات فضا ارائه دهد. اختصاص فضا در قرارداد نبوده و عنوان هم نشده است فقط در بخشی از این قرار داد آماده است که اگر شرکت مخابرات می‌تواند و توانایی آن را دارد که فضای مورد نیاز را در اختیار بخش‌خصوصی قرار دهد این کار را انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های PAP به طور مداوم با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند که شرکت مخابرات به ما فضا نمی‌دهد و این درحالی است که اصلا قرار نبوده شرکت مخابرات به هیچ شرکتی فضا اختصاص دهد.

محقق در زمینه همکاری‌های صورت گرفته از سوی مراکز مخابراتی استان تهران با شرکت‌های PAP می‌افزاید: در شرکت مخابرات استان تهران نهایت همکاری با بخش‌خصوصی صورت گرفته است، به طوری که در 42 مرکز فضای مورد نیاز به شرکت‌ها داده شده و در 15 مرکز نیز اقداماتی در دست اجرا است.

وی می‌گوید: در برخی از مراکز واقعا خودمان هم فضای کافی را در اختیار نداریم و خود شرکت‌ها هم این موضوع را می‌دانند که ما برای امور اداری خودمان هم در آن مراکز فضا نداریم، اما با گفت‌و‌گو با مطبوعات عنوان می‌کنند که مخابرات به ما فضای لازم را نداده است و این در حالی است که در قرار داد آمده است؛ اگر مخابرات می‌تواند همکاری کند این کار را انجام دهد و هیچ الزامی‌ در این قرار داد وجود ندارد.

محقق در ادامه راه برون رفت از این مشکل توسط شرکت‌های فعال در این بخش را در اختیار گرفتن مکانی نزدیک به مراکز مخابراتی عنوان کرده و می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید اجاره مکانی نزدیک به مراکز مخابراتی آن هم در برخی از مناطق تهران بسیار گران تمام می‌شود در نتیجه بخش‌خصوصی توان سرمایه‌گذاری در این بخش را نداشته و بعد در مصاحبه‌ها عنوان می‌کنند که مخابرات به ما فضا نمی‌دهند، آیا مخابرات وظیفه سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها را به عهده دارد؟
یک راه‌حل منطقی

محقق با بیان اینکه مخابرات استان تهران از مدت‌ها پیش و با پیدایش مشکلاتی از این دست به دنبال راه‌حلی برای رفع مشکلات موجود بوده است می‌گوید: با توجه به بررسی مشکلات به این نتیجه رسیدیم که بهتر است شرکت مخابرات استان تهران در غالب یک شرکت ثالث با PAP‌ها شریک شود.

وی در عین حال تاکید می‌کند که شرکت‌های مخابراتی به هیچ عنوان مایل نیستند به عرصه ارائه اینترنت پر سرعت وارد شوند.

او ادامه می‌دهد: طرح ما مربوط به مراحل مختلف کار از سرمایه‌گذاری تا نصب تجهیزات و ارائه خدمات است. بعد از بررسی مراحل موجود قرار است که برای هر بخش درصدی در نظر گرفته شود و مشخص شود که هر بخش چقدر ارزش سرمایه‌گذاری دارد و آیا شرکت مخابرات می‌تواند آن را ارزانتر ارائه دهد یا شرکت PAP.

به عنوان مثال در بخش فضا که مخابرات محدودیت دارد این امکان وجود دارد که شرکت مخابرات بتواند این فضا را به سالن سوییچ هر مرکز منتقل کند، اما در حال حاضر به هیچ عنوان نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نمی‌تواند به شرکت‌هایPAP بگوید که شما به این بخش منتقل شوید.

محقق معتقد است که اگر قرار است فضا به عهده مخابرات باشد این فضا باید به عنوان یک آورده محسوب شود و هر دو گروه یعنی شرکت مخابرات استان تهران و شرکت‌های PAP به اندازه سهم آورده‌ها هم در سود هم شریک هستند و هم در ضرر و زیان‌های احتمالی.

وی ادامه می‌دهد: این طرحی است که از سوی شرکت مخابرات استان تهران ارائه شده و شرکت‌های PAP هم روی آن کار کرده اند.

طرح پشنهاد طرح مشارکت از سوی PAP ارائه شده است و قرار است با اندکی تغییر اعمال شود ما می‌خواهیم یک مشارکت واقعی داشته باشیم یعنی هم در سود و هم در زیان شریک باشیم نه اینکه برای هر پورت درصدی بگیریم و کاری به استفاده یا عدم استفاده از پورت نداشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: این طرح در حال حاضر توسط نهادهای ذ‌ی‌‌ربط در مخابرات در دست بررسی است و به زودی نهایی می‌شود.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۶/۱۰/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">