ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیش‌بینی صنعت ارتباطات ایران پس از تحریم

| دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

بیزینس مانیتور طی گزارشی از چشم انداز صنعت ارتباطات ایران پس از لغو تحریم ها نوشت: پیش بینی می شود در پایان سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۹.۹ میلیون نفر مشترک اینترنت همراه در ایران وجود داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: بازار مخابرات ایران در خاورمیانه به دلیل ریسک های سیاسی و اقتصادی، عملکردی ضعیف تر از حد انتظار داشته و این وضعیت با کاهش ارزش پول ملی بدتر شده است.
دسترسی به تجهیزات جدید محدود است اما رای اجماعی شورای امنیت در جولای 2015 به لغو تحریم های ایران پس از توافق هسته ای تهران و گروه 1+5، نویدبخش یک چشم انداز خوش بینانه است.
تیم ریسک کشوری بیزینس مانیتور در پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران اندکی تجدید نظر کرده و آن را افزایش داده است. بر اساس این پیش بینی رشد واقعیت تولید ناخالص داخلی ایران از 0.6 درصد در سال 2015 به 2.9 درصد در سال 2016 و 3.6 درصد در سال 2017 خواهد رسید.
این رشد همچنین احتمالا تاثیری مثبت در بازار گوشی های همراه خواهد داشت و موجب جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتری خواهد شد. هرچند ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نسبتا بالا و در حد 136.1 درصد است، اما بیزنس مانیتور معتقد است، فضا برای رشد بیشتر وجود دارد. به ویژه خدمات دیتا در طی 5 سال آینده شاهد نرخ رشد سالیانه 36.2 درصد خواهد بود.
دومین اوپراتور بزرگ تلفن سیار ایران یعنی شرکت ام تی ان ایرانسل اخیرا اقدام به راه اندازی سرویس های نسل سوم و نسل چهارم اینترنت همراه کرده و شرکت همراه اول نیز قصد دارد در آینده بسیار نزدیک این سرویس ها را راه اندازی کند.

 

*آمارهای کلیدی
-ما برآورد می کنیم که ارتباطات خط ثابت در سال 2014 با 3 درصد رشد مواجه بوده و انتظار داریم این رشد در دوره مورد پیش بینی به دلیل جایگزینی تلفن همراه با تلفن ثابت، کاهش یابد و تمرکز اصلی بر روی خدمات تلفن همراه قرار گیرد.
-ما برآورد می کنیم که در پایان سال 2015، بیش از 111 میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود داشته باشد که ناشی از افزایش عملکرد شرکت ایرانسل در نیمه دوم امسال و پس از راه اندازی نسل سوم اینترنت همراه بوده است.
-ما برآورد می کنیم که در پایان سال 2014 حدود 9.9 میلیون مشترک اینترنت همراه در ایران وجود داشته باشد و این رقم در پایان سال 2015 به 19.9 میلیون نفر برسد. همچنین انتظار داریم که این رشد سریع در کوتاه مدت و همزمان با راه اندازی سرویس های پیشرفته توسط اوپراتورها ادامه پیدا کند.

*روند ها و تحولات کلیدی
بازار اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم در ایران در حال گسترش است و بیزنس مانیتور پیش بینی می کند که این بازار در طی 5 سال آینده تا 2019 به طور متوسط سالانه 36.2 درصد رشد را تجربه کند.
شرکت ام تی ان ایرانسل نیز همچون شرکت رایتل شروع به ارائه خدمات نسل سوم اینترنت همراه در کشور کرده و شبکه خود را در اوت 2014راه اندازی نموده است. این اوپراتور همچنین اولین شبکه نسل چهارم اینترنت همراه در ایران را در دسامبر 2014 راه اندازی کرد و به دنبال پیشتازی در بازار خدمات دیتای همراه کشور است.
در آوریل 2015، یعنی تنها 8 ماه پس از راه اندازی شبکه نسل سوم اینترنت همراه ایرانسل، این شرکت ادعا کرد که تعداد مشترکان این شبکه به بیش از 21 میلیون نفر افزایش یافته است که شامل 7 میلیون مشترک شبکه های اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم است. این اوپراتور هم اکنون در بیش از 200 شهر کشور خدمات اینترنت همراه نسل سوم ارائه می کند و شبکه نسل چهارم خود را در بیش از 50 شهر کشور راه اندازی نموده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">