ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پی گیری راهبری اینترنت در آنتالیا

| دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۸۵، ۰۹:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

هفدهمین کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی مخابرات(ITU) در مرکز همایش‌های وگا (Vega) شهر آنتالیای ترکیه آغاز به کار کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در این گردهمایی که تا تاریخ 24 نوامبر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، بیش از دو هزار نفر از 150 کشور که شامل 80 وزیر نیز می‌شوند، حضور خواهند داشت. این وزرا که نمایندگان بخش خصوصی و دولتی هستند، در کنار سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سخنانشان را ایراد می‌کنند. این دوره از کنفرانس تام‌الاختیار ITU توسط مقامات بلندمرتبه ترکیه برگزار ‌شده و با سخنرانی رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور کار خود را آغاز کرده است.
برگزاری کنفرانس تام‌الختیار

کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی مخابرات که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، در مورد جهت‌دهی‌های استراتژیک ITU و سیاست‌‌گذاری‌ها و پیشنهادات جدید در سایه تغییرات صنعتی و نیاز اعضا که می‌تواند توسعه جهانی سیستم‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات را در پی داشته باشد، بحث و مذاکره می‌کند.

برای رسیدن به این اهداف، این کنفرانس می‌کوشد در کنار کاهش شکاف دیجیتالی، میزان دسترسی مردم به اینترنت را افزایش دهد. در طرح استراتژیک ITU گرایش، اهداف و اولویت‌های این اتحادیه برای سال‌های 2008 تا 2011 میلادی مشخص خواهد شد تا راه‌حل‌های مناسب برای رسیدن به آن‌ها مشخص شود. مسؤولان برگزارکننده این کنفرانس می‌کوشند با اجرای طرح اقتصادی اتحادیه بین‌المللی مخابرات، منابع مالی لازم را برای اجرای طرح استراتژیک این مرکز تامین و مشکلات موجود در این زمینه را از میان بردارند. در این جلسه همچنین هیات‌رییسه‌ای برای چهار سال آینده انتخاب می‌شود که در نهم نوامبر سال جاری دبیرکل، قائم‌مقام دبیرکل، مدیر دفتر ارتباطات رادیویی، مدیر دفتر استانداردسازی مخابراتی و مدیر دفتر توسعه مخابراتی این اتحادیه را برمی‌گزینند.
ایران و کنفرانس ITU

کنفرانس تام‌الاختیار ITU برای تمام کشورها اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر نمایندگان کشورهای مختلف جهان می‌کوشند با شرکت در این کنفرانس و سخنرانی، نقش عمده‌ای در کاهش شکاف دیجیتالی و افزایش دسترسی مردم به اینترنت ایفا کنند.

دکتر سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به‌عنوان اولین سخنران در دومین روز برگزاری کنفرانس سران تام‌الاختیار ITU محورهای اصلی مدیریت اینترنت را بازگو کرد. وی در این سخنرانی اعلام کرد که در کنار چالش‌های ناشی از شکاف توسعه‌ای، سیاست‌های انحصارگرایانه و تبعیض‌آمیز همچنان توسط برخی مراکز دنبال شده و مانع دسترسی به علم و فناوری می‌شود.

به عقیده دکتر سلیمانی، رویکرد بین‌المللی مبتنی بر همکاری و مساعدت تنها عامل کاهش شکاف توسعه‌ای و دیجیتالی کنونی خواهد بود. واژه‌ها و تعهدات با قرار دادن ICT در خدمت توسعه، صلح و امنیت به عمل تبدیل می‌شوند و در پیشبرد این همکاری از نقش محوری برخوردارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سخنرانی خود اظهار داشته است: "به منظور تطبیق با شرایط جدید باید ITUاز طریق بازنگری راهبردها و روش‌های کاری خود واکنش نشان دهد. نقش بسیار مهمی که در فاز پی‌گیری توافقات اجلاس WSIS برای ITU در نظر گرفته شده، مستلزم آن است که کنفرانس حاضر اتحادیه را با ابزار مناسب برای تحقق این وظیفه مهم مجهز سازد. مایلم به نتیجه‌گیری روشن اجلاس مبنی بر اینکه مدیریت بین‌المللی اینترنت باید چند‌جانبه، دموکراتیک و شفاف باشد دوباره تاکید کنم، چون نگرانی‌های عمیق در زمینه اداره یک‌جانبه فعلی این رسانه وجود دارد."

وزارت ICT ایران هم‌اکنون برخی دستاوردهای کنفرانسITU و اجلاسWSIS نظیر توسعه شبکه‌های ارتباطی، توزیع عادلانه تسهیلات، بهره‌برداری از فناوری‌های پیشرفته، انجام اصلاحات سازمانی و مقرراتی، طراحی و توسعه برنامه‌های عملیاتی کاربردهای الکترونیکی، تعدیل هزینه‌های ارتباطی برای فراهم‌سازی امکان دسترسی آحاد، توسعه و ارتقای توازن جنسیتی در زمینه دسترسی و توانمندسازی جوانان با ملاحظات اخلاقی و جامعه را مدنظر قرار داده و برای تحقق آن‌ها تلاش می‌کند.

نماینده ایران در کنفرانس تام‌الاختیار ITU از اتحادیه بین‌المللی مخابرات خواست تا تلاش‌ خود در زمینه پل‌ زدن بر شکاف دیجیتالی و تضمین دسترسی فراگیر به فناوری‌ها را شدت بخشند، به نهادهای مخابراتی کشورها جهت رفع مشکلات دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار و تضمین امنیت شبکه کمک کنند و نقش بایسته خود را در تحقق اصول توافق شده اجلاس WSIS مبنی بر مدیریت شفاف و دموکراتیک اینترنت ایفا کند.

این روزها بحث اثرگذاری هرچه بیشتر اینترنت بر زندگی مردم و کاهش شکاف دیجیتالی بین کشورها بسیار مطرح می‌شود، اما با این وجود دیده شده که اتحادیه بین‌المللی مخابرات تاکنون موفقیت‌های قابل توجهی را در این زمینه به‌دست نیاورده، از این‌رو مدتی است که بحث تغییر ساختار این اجلاس مطرح شده و برخی معتقدند که حتی باید نام آن نیز تغییر کند. ITU در نظر دارد برای بررسی پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود، کمیته را تشکیل دهد که به احتمال زیاد مسؤولیت آن بر عهده ایران خواهد بود. این کمیته که "بررسی ساختار و اساسنامه" نام گرفته یکی از مهم‌ترین راهکارهای ITU برای حل مشکلات کنونی محسوب می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، تاکنون شش نفر از کشورهای آلمان، سوئیس، برزیل، اردن، تونس و مالی برای دبیر کلی اتحادیه جهانی مخابرات کاندید شده‌اند که در این میان کاندیداهای آلمان و سوئیس از جانب کشورهای اروپایی به‌شدت حمایت می‌شوند. کشور ایران همچنین برای عضویت در شوراهای نظارتی و مقررات رادیویی نیز چند کاندیدا را معرفی کرده است. در ادامه ششمین اجلاس سران مختار ITU قرار است نقطه‌نظرات در خصوص کارگروه‌های مجموعه اجلاس مورد بررسی قرار گیرد.

هدف از برگزاری کنفرانس سران تام‌الاختیار اتحادیه بین‌امللی مخابرات تصمیم‌گیری، معرفی و ارایه نقش آتی ITU به‌عنوان رویداد کلیدی برای کشورهای عضو است که توانایی تاثیر و نفوذ در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان‌ها در جهان را مشخص و معین می‌کند، اما بر اساس گفته‌های معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم‌ترین هدفی که در این دوره دنبال می‌شود، انتخاب دبیرکل، معاونان و روسای بخش‌ها و اعضای شورای نظارتیITU است که کشور ایران نیز در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارد.

کشور ایران که در دوره قبل عضو شورای نظارتی بوده، هم‌اکنون باید با 13 نامزد شورای نظارتی رقابت کند.

مقامات ایرانی معتقدند که رقابت‌های انتخاباتی در این دوره بسیار بیشتر از سایر دوره‌ها خواهد بود که دلیل این امر را می‌توان در افزایش تعداد شرکت‌کنندگان دانست، به طوری که در این دوره جز تعدادی معدود تمامی کشورها در کنفرانس شرکت دارند، حتی کشورهایی چون لبنان و عراق که به دلایل سیاسی دوره قبل غایب بودند نیز در این دوره حضور خواهند داشت. توجه به چنین اجلاس‌ و نشست‌هایی می‌تواند سهم ایران را در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌‌‌های جهانی اینترنت افزایش دهد.
تاثیرات کنفرانس

برگزارکنندگان کنفرانس ITU آنتالیا بر این باورند که تصمیم‌های نهایی اتخاذ شده در این گردهمایی می‌تواند در درازمدت تمامی بحران‌های کنونی برای مدیریت اینترنت را از میان بردارد. این کنفرانس به کشورها فرصت می‌دهد تا با اعلام نظرات خود برای اداره هرچه بهتر سرویس‌های مخابراتی و کاهش شکاف دیجیتالی، سهم خود را از بازارهای آنلاین دنیا افزایش دهند.

مراکز رسانه‌ای حاضر در این کنفرانس اعلام کرده‌اند که امکان دسترسی به اسناد و مدارک موجود را برای همه فراهم و به‌صورت زنده و مستقیم تمام اخبار را منتشر خواهند کرد. دولت ترکیه کوشیده است با پوشش‌دهی مناسب خبری این کنفرانس، همه جهان را در جریان آخرین تصمیم‌های گرفته شده در این همایش قرار دهد.

  • ۸۵/۰۸/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">