ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چراغ سامانه 195 را روشن کنید!

| سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

کاوه درفشانی - شاید شما هم عبارت «دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» را در تبلیغات اپراتورهای اینترنتی و موبایلی در صداوسیما دیده و شنیده باشید.

ماجرای اجبار شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایلی به استفاده از این عبارت به بهار 1393 برمی‌گردد. در این زمان اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه خود با استناد به بند د ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، دستورالعمل نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را بررسی و تصویب کردند.

در این مقطع، کمیسیون تنظیم اعلام کرد به‌منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، لزوم ایجاد فضای رقابتی سالم و شفاف، ایجاد روال‌های هماهنگ و شفاف در تبلیغات و انجام هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌صلاح در خصوص تبلیغات خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات این مصوبه را تصویب و ابلاغ کرده است.

بر اساس این مصوبه، تمامی دارندگان پروانه موظف می‌شدند در درخواست‌های خود برای تبلیغات اعم از تبلیغات در بیلبوردها، رسانه‌های جمعی، تبلیغات اینترنتی و امثال آن، نام کامل شرکت مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه، موضوع پروانه، قلمرو فعالیت، شماره تلفن حداقل یکی از دفاتر مرکزی و پشتیبانی و نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی را به نهاد، سازمان یا شرکت ارایه‌کننده تبلیغات ارایه کنند.

به موجب مصوبه مذکور همچنین دارندگان پروانه موظف می‌شدند در سربرگ‌های شرکت و نمایندگی‌های مجاز نام کامل شرکت مندرج در پروانه، شماره پروانه، مرجع صدور پروانه و شماره تلفن حداقل یکی از دفاتر مرکزی و پشتیبانی و نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خود را اعلام کنند.

اگرچه بسیاری از این موارد ذکر‌شده در تبلیغات دارندگان پروانه ارایه خدمات ارتباطی (شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایلی) رعایت نمی‌شود، اما همچنان تنها عبارت «دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» در این تبلیغات قابل مشاهده است.

نکته قابل توجه آن است که ذکر این عبارت چندان فایده‌ای برای کاربران نداشته و عملا تاثیری به حال آنها ندارد. این مصوبه مربوط به زمانی بود که صدها شرکت اینترنتی در کشور مشغول فعالیت و تبلیغات بودند. اما اکنون تعداد این شرکت‌ها انگشت‌شمار شده است و به تجدیدنظر در مصوبات این سازمان نیاز دارد.

برای مثال، این در حالی است که اگر مردم و کاربران شرکت‌های اینترنتی و موبایلی از امکان ثبت و بررسی شکایت خود در سامانه 195 وزارت ارتباطات مطلع شوند، برای آنها بسیار مفیدتر خواهد بود.

در حال حاضر با توجه به فعالیت نه‌چندان پرسروصدای سامانه 195 و اطلاع‌رسانی نادرست از طریق تلویزیون و رسانه‌ها، بسیاری از کاربران از وجود این سامانه بی‌اطلاع هستند.

این در حالی است که کاربران در صورت اطلاع از وجود سامانه 195 می‌توانند تمام مشکلات، ابهامات و اختلافات خود اعم از کم‌فروشی، پریدن حجم اینترنت، پریدن شارژ، قطعی اینترنت یا موبایل و سایر مشکلات مربوطه را به‌راحتی و از طریق مرجعی مستقل و دولتی پیگیری کنند.

در چنین شرایطی که بیشتر بندهای مصوبه سال 1393 عملا رعایت نمی‌شود، شاید بهتر باشد وزارت ارتباطات نیز به جای ذکر عبارت «دارای مجوز از سازمان ...»، شرکت‌های دارای پروانه ارتباطی را مجاب کند که در کنار تبلیغات خود سامانه 195 را با عبارتی نظیر «سامانه رسیدگی به شکایات مردمی وزارت ارتباطات» معرفی کنند تا گامی برای احقاق حقوق همه کاربران ایرانی برداشته شود.

با اتخاذ این روش پس از سال‌ها فعالیت چراغ خاموش، چراغ‌های سامانه 195 روشن شده و مردم در عمل با سامانه رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات آشنا می‌شوند؛ به‌خصوص در آستانه تغییر مدل قیمت اینترنت که مردم همچنان سرگردان بوده و البته شاهد انتقادهایی هستیم که به جای مرجع رسیدگی یعنی وزارت ارتباطات، به‌شکلی سنتی در بخش نظرات مردمی سایت‌های خبری در حال درج است و طبعا مورد رسیدگی قرار نگرفته و نارضایتی ایجاد می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">