ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا توییتر پیام‌های ترامپ را حذف نمی‌کند؟

| چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸ ق.ظ | ۰ نظر

میثم لطفی - به نظر شما می‌توان فرمان آغاز جنگ نظامی میان دو کشور را در یک شبکه اجتماعی صادر کرد؟ اگرچه این مساله عجیب به نظر می‌رسد، ولی از آنجایی که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا علاقه زیادی به توییتر دارد این غیرممکن را هفته گذشته ممکن کرد. با اتفاق جدیدی که ترامپ رقم زد شبکه اجتماعی توییتر تحت فشار شدید قرار گرفت تا هرچه سریع‌تر تصریح کند که چرا توییت خشن و تهدیدآمیز رییس جمهور آمریکا را حذف نکرده و جلوی به اشتراک‌گذاری آن را نگرفته است.

در تاریخ 23 سپتامبر یعنی حدود یک هفته قبل ترامپ توییتی را با متن زیر منتشر کرده بود: «هم‌اکنون سخنرانی وزیر امور خارجه کره شمالی در سازمان ملل متحد را شنیدم. اگر او بخواهد باورهای "مرد کوچک موشکی" را تکرار کند، هر دو آنها مدت زیادی زنده نخواهند ماند». در این توییت عبارت «مرد کوچک موشکی» به «کیم جونگ-اون» رهبر کره شمالی برمی‌گردد و ترامپ با پیام بالا به صورت مستقیم او و وزیر امور خارجه این کشور را تهدید به مرگ کرده است که البته باید گفت تنها راه کشتن آنها آغاز جنگ میان دو کشور است.

«ری یونگ-هو» وزیر امور خارجه کره شمالی همان روزی که ترامپ توییت خود را به اشتراک گذاشت با انتشار بیانیه‌ای گفت:‌ «از زمانی که ایالات متحده در مقابل ما اعلام جنگ کرد، ما حق کامل داریم تا از خود دفاع کنیم و از جمله حقوق ما شلیک به بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در هر زمانی که بخواهیم است و حتی اگر آنها وارد خاک ما نشده باشند هم می‌توانیم آنها را هدف قرار دهیم. توییت منتشر شده از سوی رییس جمهور آمریکا دقیقا به معنی اعلام جنگ در مقابل ما است».

«سارا ساندرز» دبیر رسانه‌ای کاخ سفید با این اتفاقات اظهار داشت که توییت رییس جمهور به معنی آغاز جنگ نیست و دولت آمریکا چنین قصدی نداشته است. ولی به هر حال این توضیحات برای مشترکان توییتر قانع‌کننده نبود و آنها با ایجاد یک هشتگ جدید اعلام کردند شبکه اجتماعی مذکور که تاکید بر جلوگیری از انتشار خشونت دارد و قوانین ویژه در این زمینه تعریف کرده، چرا توییت رییس جمهور آمریکا را حذف نکرده است.

شبکه اجتماعی توییتر در حالی که نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه بدهد با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد این توییت همچنان در دسترس عموم است، زیرا محتوای قابل انتشار داشت و از سوی شخص مهمی به اشتراک گذاشته شده بود. این توییت در پایان نخستین روزی که ترامپ آن را به اشتراک گذاشته بود 49.9 هزار کامنت داشت، 36.7 هزار بار بازنشر شده بود و 131 هزار نفر هم آن را لایک کرده بودند.

بیانیه‌های مکرر توییتر در قالب توییت‌های مختلف به انتشار رسید و شبکه اجتماعی در تمامی آنها تاکید کرد اینکه یک متن قابل ملاحظه باشد و مورد توجه تعداد زیادی از کاربران قرار بگیرد از جمله توییت‌هایی است که می‌بایست آن را نگه داشت. این مساله از مدت‌ها قبل یکی از سیاست‌های داخلی شرکت توییتر بوده است و هم‌اکنون این کمپانی می‌کوشد با به‌روزرسانی سیاست‌های عمومی، آن را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

سیاست کنونی که به صورت عمومی برای مشترکان توییتر منتشر شده است بر این مساله تاکید دارد که «هرگونه تهدید به خشونت یا ترویج خشونت، شامل تهدیدها و ترویج فعالیت‌های تروریستی مورد پیگرد قرار می‌گیرد و حساب کاربری مربوطه مسدود می‌شود». وزیر امور خارجه کره شمالی تاکید دارد که پیام منتشر شده از سوی رییس جمهور آمریکا به معنی آغاز جنگ علیه این کشور است و با اینکه چنین توییتی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است، توییتر آن را مخالف قوانین خود نمی‌داند تا پیام ترامپ را حذف کند.

با ماجرای جدید ترامپ، توییتر در شش توییت دنباله‌دار بیانیه خود را به صورت عمومی منتشر کرد تا ثابت کند بر اساس قوانین موجود به انتشار پیام ترامپ ادامه داده است. در آخرین بیانیه این شبکه اجتماعی گفته شد «شفاف‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم در مورد آنچه که در نقاط مختلف جهان اتفاق می‌افتد از جمله وظایف یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شود و هرگونه پیام که در این راستا به اشتراک گذاشته شود با قوانین توییتر ممانعتی ندارد».

 

توییتر دوستدار ترامپ

رییس جمهور آمریکا علاقه زیادی به توییتر دارد و هر روز زمان زیادی را به گشت و گذار در این شبکه اجتماعی انتقال می‌دهد و یک بررسی تحلیلی نشان داده است حدود 21 درصد از توییت‌هایی که رییس جمهور آمریکا شخصا با گوشی هوشمند خود ارسال می‌کند در نیمه‌های شب به اشتراک گذاشته می‌شود و این مساله نشان می‌دهد که ترامپ به صورت شبانه‌روزی درگیر توییتر است. در حالی که رییس جمهور آمریکا هر روز توییت‌های فراوانی را منتشر می‌کند، این نخستین باری نبود که پیام عمومی او در این پلتفرم مشکل‌ساز شد و از کاخ سفید گرفته تا شبکه اجتماعی مذکور را به دردسر انداخت. البته توییتر هربار با رییس جمهور آمریکا مصالحه کرد و هیچ وقت حساب کاربری او را مسدود نکرد. همین مساله باعث شد ترامپ چندی پیش توییتر را «یک اتفاق شگفت‌انگیز» بخواند، زیرا این پلتفرم به او امکان می‌دهد آزادانه بدون هیچ محدودیتی هرچه می‌خواهد را بگوید.

البته ترامپ از این تریبون سوءاستفاده می‌کند و پیش از این بارها از حساب کاربری خود در توییتر برای حمله به افرادی که علاقه‌ای به آنها ندارد استفاده کرد. به عنوان مثال، او که هم‌اکنون در صفحه شخصی بیش از 33 میلیون دنبال‌کننده دارد هفته قبل «میکا برزینسکی» یکی از مشهورترین مجریان شبکه تلویزیونی MSNBC را در سری توییت‌های پشت سرهم مورد نقدهای شدید قرار داد و با او برخورد کرد. ترامپ این مجری را «شخصی با ضریب هوشی پایین و دیوانه» خطاب کرد و گفت او و همکارش «جو اسکاربورگ» سعی کرده بودند برای سال جدید میلادی با رییس جمهور آمریکا گفت‌وگو کنند. آن زمان هم از توییتر خواسته شده بود مقابل بدگویی‌های ترامپ اقدام کند و جلوی انتشار چنین توییت‌هایی را بگیرد، که البته شبکه اجتماعی یکبار دیگر نشان داد با حمایت از رییس جمهور آمریکا چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد.

توییتر بر اساس قوانینی که تعریف کرده است دلایل مختلف از جمله تهدیدهای خشونت‌آمیز، و حمله به مردم بر اساس نژاد، مذهب، جنسیت، یا سوءاستفاده‌های هدفمند، آزار و اذیت و اتفاقات مشابه باعث خواهد شد حساب کاربری مربوطه تعلیق یا مسدود شود. با این وجود ترامپ که بارها برخی از این اقدامات را انجام داده است بدون مشکل به رفتار خود ادامه می‌دهد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۷/۱۲

توییتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">