ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا ثبت‌نام نامحدود؟

| سه شنبه, ۸ اسفند ۱۳۸۵، ۰۳:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بالاخره و در شرایطی که مدیران مخابراتی خبر از عدم تمدید زمان ثبت‌نام‌های دوره جدید سیم‌کارت‌های دولتی داده و حتی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با لحنی نه چندان مطمئن دوره فعلی را آخرین دوره ثبت‌نام اپراتور دولتی اعلام کرد اما هر دوی این ادعاها حتی نه آن سوی سال بلکه طی روزهای گذشته مردود اعلام شد.

در مورد اول یعنی عدم تمدید مهلت ثبت‌نام که رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات رسما اعلام کرد که ثبت‌نام‌ها به شکل نامحدود ادامه خواهد یافت البته مقصود از تاکید ایشان روی اینترنتی بودن ثبت‌نام‌ها اصلا مشخص نیست چرا که اینجا اینترنتی بودن یا نبودن ثبت‌نام‌ها اصلا مهم نبوده و نکته اصلی همان نفس ماجرا یعنی ادامه ثبت‌نام‌هاست اما مورد دوم یعنی آخرین دوره واگذاری اپراتور دولتی نیز به راحتی از سوی مسوولان مربوطه رد شد آن هم نه در سال آینده بلکه در همین چند روز باقی‌مانده به پایان سال اعلام شد که ما سال آینده هم ثبت‌نام می‌کنیم. اگرچه دولت نیز در لایحه بودجه سال 86 رشدی 35 درصدی را برای اپراتور دولتی متصور شده و روی درآمدهای فروش این اپراتور در سال آینده حساب کرده است.

اما چرا ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دولتی نامحدود شد و سال آینده هم شاهد ادامه ثبت‌نام‌ها خواهیم بود؟ اصل «44» در این میان چه می‌شود؟ چرا به جای کاسته شدن از فعالیت‌ها شاهد افزایش و گسترش فعالیت‌های اپراتور دولتی هستیم؟ چرا که این اپراتور علاوه بر سیم‌کارت‌های دایمی سابق خود، عرضه سه سیم‌کارت جدید دیگر را نیز در دستور کار خود گذاشته است. اول سیم‌کارت‌های اعتباری، دوم سیم‌کارت‌های موسوم به دوقلو و سوم سیم‌کارت‌های ویژه ارسال SMS!

اگرچه پس از استقبال اندک متقاضیان از سیم‌کارت‌های دولتی که به زعم نگارنده به علت رفع عطش تقاضا بوده و به زعم برخی هم آغاز به کار اپراتور دوم، مدیران مخابراتی کشور سعی کردند وانمود کنند که از وضع موجود یعنی منطبق نبودن میزان ثبت‌نام‌ها با پیش‌بینی ایشان‌خوشحال بوده و این موضوع را مثبت تلقی می‌کنند.

اما عمل ایشان با گفتار یکی نشد و زمان ثبت‌نام‌ها به شکل نامحدودی بازماند اگرچه مشخص نیست نحوه واگذاری سیم‌کارت‌هایی که به شکل نامحدود ثبت‌نام می‌شود، چگونه خواهد بود.

اینکه چه شد که ثبت‌نام‌ها از حالت محدود به نامحدود تبدیل شد را مدیران مخابراتی باید پاسخ دهند ولی در این میان یک احتمال قوی متصور است که دولت روی درآمد حاصل از فروش سیم‌کارت‌های دولتی بسیار بیش از اینها حساب می‌کرده و شاید معادلات، کمی به هم ریخته است.

به هر تقدیر نباید فراموش کرد که دولت باید از درآمدهای بیست‌ویکمین شرکت پولساز خود یعنی شرکت ارتباطات سیار دیر یا زود دل بکند.

  • ۸۵/۱۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">