ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا غرب از هوواوی می‌ترسد؟

| يكشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

دستگیری دختر بنیان گذار هوواوی، علاوه بر تنش در روابط آمریکا و هوواوی، این شرکت را در معرض توجهات جهانی قرار داده و نگرانی ها درباره احتمال جاسوسی چین از طریق این شرکت را در اروپا افزایش داده است.
فناوران- منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هوواوی و دختر بنیان گذار میلیاردر این شرکت هفته گذشته در ونکوور کانادا دستگیر شد و احتمال دارد به ظن نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، به ایالات متحده مسترد و در آنجا به زندان محکوم شود. دولت پکن خواستار آزادی منگ شده، اما بیم آن می رود که دستگیری مدیرمالی هوواوی، توافقات اخیر بین دولت پکن و واشنگتن در جنگ تعرفه ای دو کشور را نقش بر آب کند. از سوی دیگر، بازارهای سهام در آمریکا، انگلیس و اروپا که در سایه توافق آتش بس جنگ تعرفه ای آمریکا و چین رو به صعود گذاشته بود، با خبر دستگیری دختر بنیان گذار هوواوی و احتمال دوباره جنگ تجاری بین این دو غول اقتصاد جهانی، دوباره مسیر سقوط را در پیش گرفت.
از سوی دیگر، اگرچه هوواوی در پی این جنجال ها در مرکز توجهات جهانی قرار گرفته و قراردادهایش یکی یکی در حال لغو شدن است. در حال حاضر این شرکت در مشارکت در پیاده سازی شبکه نسل پنجم موبایل در هند، نیوزلند و استرالیا اخراج شده و آمریکا هم خرید شرکت های آمریکایی برای هوواوی را منع کرده است. در انگلیس نیز اگرچه هنوز ممنوعیت رسمی درباره محصولات و تجهیزات هوواوی اعلام نشده، اما شرکت بریتیش تلکام اعلام کرده که در شبکه نسل پنجم خود از تجهیزات این شرکت چینی استفاده نخواهد کرد و بعضی از تجهیزات نسل چهارم هوواوی را نیز از شبکه خارج می کند. نگرانی ها درباره هوواوی، حتی به سابقه بنیان گذار 74 ساله این شرکت، رن فنگ ژو نیز کشیده شده که مدتی در ارتش آزادیبخش چین به عنوان مهندس فعالیت کرده و عضو حزب کمونیست چین هم بوده است. اما از اینها گذشته، شرکت او به یک غول بزرگ تبدیل شده که هم اکنون صاحب مقام اول در تولید تجهیزات مخابراتی است که در 170 کشور، محصولاتش را می فروشد و ضمنا اوایل امسال نیز توانست مقام دوم حجم تولید گوشی موبایل را با تولید 54 میلیون دستگاه موبایل در سه ماه، از اپل برباید.
با همه این موفقیت ها در سطح جهانی، هوواوی هنوز نتوانسته سایه ظن و بی اعتمادی را از خود دور کند. همچنین با افزایش میزان حملات سایبری  که از چین نشات می گیرد، خیلی از کشورها در استفاده از تجهیزات چینی در شبکه های خود مردد شده اند. برخی از متخصصان هشدار می دهند که تجهیزات هوواوی ممکن است برای جاسوسی از رقبا و سرقت مالکیت معنوی به کار برود. آنها پا را از این نیز فراتر می گذارند و می گویند که ممکن است این تجهیزات دارای «کلید مرگ» (Kill Switch) باشند که در مواقع ضروری کار شبکه های انرژی یا صنعتی را متوقف کند؛ یا حتی چین بتواند با استفاده از این تجهیزات، شبکه های برق رسانی کشورها را از کار بیندازد.
رن البته، خود این ادعاها را تکذیب می کند. او در سال 2015 در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: امکان ندارد ما بتوانیم به سیستم افراد نفوذ کنیم و هرگز هم چنین درخواستی از سوی دولت چین به ما داده نشده است.
اما غربی ها به این اظهارنظر اعتماد ندارند. آنها برای سوءظن خود البته دلایلی دارند. نخست اینکه تمامی شرکت های چینی از جمله هوواوی، درون ساختار خود یک کمیته مربوط به حزب کمونیست دارند؛ اما این که این کمیته چه مسوولیت هایی دارد، مشخص نیست. از سوی دیگر، قانون جدید امنیت ملی که سال گذشته در چین به تصویب رسید، غربی ها را نگران کرده است. بند هفتم این قانون بیان می دارد که «تمامی سازمان ها و افراد چینی باید در مسایل امنیت ملی با نهادهای دولتی همکاری کنند و به محافظت از مسایل اطلاعاتی بپردازند. دولت نیز از تمامی افراد و سازمان هایی که در این زمینه همکاری کنند، حمایت می کند.» اینها مسایلی است که موجب شده اروپا و آمریکا و هم پیمانانش از همکاری بیشتر با این غول چینی سرباز بزنند؛ هرچند که تا کنون شواهد متقنی مبنی بر دست داشتن هوواوی در رویدادهای جاسوسی یا موارد مشابه گزارش نشده است.

 

ژاپن استفاده از شبکه های تلفنی چین را متوقف کرد

چهار شرکت عمده اپراتور مخابراتی ژاپن به دلیل تهدیدهای امنیتی از ادامه استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن همراه چین خودداری کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری‌ ای بی اس، در راستای اقدام دولت ژاپن برای متوقف کردن فعالیت‌های فناوری شرکت‌های چینی از جمله هوآوی، سه اپراتور اصلی تلفن همراه ژاپن از جمله گروه سافت بانک، نی تی تی (NTT) و کی دی دی آی (KDDI) تصمیم بر عدم استفاده از تجهیزات مخابراتی چین در نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه خود گرفتند.
شرکت مخابراتی راکوتن (Rakuten) که چهارمین اپراتور تلفن همراه کشور ژاپن به‌حساب می‌آید از سال آینده نیز تصمیم بر متوقف کردن همکاری با شرکت‌های مخابراتی چین گرفته و طی بیانیه‌ای عنوان کرد، هیچ برنامه‌ای برای استفاده از تجهیزات مخابراتی چین در این شرکت گرفته نخواهد شد. این شرکت برای سال آینده برنامه استفاده از تولیدات نوکیا برای نسل چهارم شبکه‌ای خود دارد.
بر اساس این گزارش، اقدام جدید شرکت‌های مخابراتی ژاپن ضربه شدیدی به شرکت هوآوی چین که حضور چشمگیری در مخابرات و بازار گوشی‌های هوشمند ژاپن دارد وارد خواهد کرد.
توکیو همچنین در روز گذشته دوشنبه از وزرای دولت و نیروهای دفاعی خواست تا از خرید هرگونه تجهیزات مخابراتی از چین اجتناب کنند.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مصاحبه با اصحاب رسانه اخیراً عنوان کرد، برای دولت ژاپن بسیار مهم است که از تجهیزات مخابراتی کشوری که به دنبال نفوذ، سرقت اطلاعات و ایجاد خرابکاری در سیستم‌های اطلاعاتی است خودداری کند.
در کنار توکیو، واشنگتن پیش از این نیز شرکت‌های خود را برای خرید از بازار نسل پنجم شبکه همراه شرکت هوآوی و زد تی یی (ZTE) ممنوع کرده و تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی به دلیل همکاری با ایران اعمال کرد.
به گزارش ایرنا، آمریکا شرکت‌های دولتی ژاپن را برای استفاده از شبکه‌ها مخابراتی چین تحت فشار قرار داده است.
نیوزیلند و استرالیا نیز این شرکت‌های چینی را از توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت در دو کشور محروم کرده است و پس از آنها نوبت به آمریکا و ژاپن رسیده است تا ممانعت‌هایی برای فعالیت آنها در نظر بگیرند.
«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در ارتباط با این مسئله حاضر به پاسخگویی درباره شرکت‌های چینی نشد اما تأیید کرد که ژاپن با آمریکا درزمینهٔ مخابراتی و فناوری و مسائل سایبری در ارتباط نزدیک است.
هوآوی به‌عنوان یک شرکت بزرگ مخابراتی چین که حالا رقیبی جدی برای شرکت اپل آمریکا تبدیل شده از فروشندگان تجهیزات شبکه به شرکت‌های خصوصی ژاپنی مانند «ان تی تی دوکومو» و شرکت «کی دی دی آی» است.

  • ۹۷/۰۹/۱۸

هواوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">