ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا کارآفرین مجازی صادر نمی‌کنیم؟‌!

| يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - اول. بعد از فیلتر تلگرام و البته رفع آن در هفته‌های گذشته، همان‌طور که پیش‌تر نیز نوشته بودیم، درباره کسب‌وکارهای موجود در حوزه فاوا آمارهای عجیبی منتشر شد.


در زمان فیلتر موقت تلگرام از رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات گرفته تا نمایندگان مجلس و بخش خصوصی، خلاصه همه و همه، به عدد رؤیایی ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در تلگرام اشاره می‌کردند. به عبارتی ادعا شد۲۰۰ هزار شغل با این نرم‌افزار پیام‌رسان متنی ایجاد شده بود که پس از فیلتر، از دست رفت.  
دوم. چند روز بعد از رفع فیلتر خبر رسید که رئیس‌جمهوری گزارش اقتصاد مجازی منتشرشده از سوی مرکز ملی فضای مجازی را بررسی کرده است. هرچند هر چه گشتیم نتوانستیم اصل این گزارش را برای مطالعه و بررسی پیدا کنیم، اما بر اساس خبر «ایرنا» در بخشی از این گزارش آمده است: «تاکنون 132 هزار و 834 شغل، از سوی 21 استارت‌آپ، در ایران ایجاد شده است.»
سوم. از آن‌جایی که اعداد مربوط به میزان اشتغال‌زایی این کسب‌وکارهای مجازی و استارت‌آپ‌های وطنی را جذاب و امیدوارکننده و روبه‌رشد دیدیم، بر روند جهانی در این بخش نیز تحقیقی کردیم تا ببینیم آن‌ها چقدر توانسته‌اند اشتغال ایجاد کنند.این‌جا فقط به دو عدد اشاره می‌کنیم: براساس این گزارش ۲۰ استارت‌آپ معروف جهانی، با درآمد سالانه نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار، توانسته‌اند تنها نزدیک به ۱۳1 هزار شغل، آن هم نه در یک کشور که در شعبه‌های سراسر دنیا، به وجود آورند؛ آن‌ هم حداقل در یک دهه گذشته، نه مانند ما در دو سه سال عمر تلگرام.
چهارم. با توجه به این‌که به نظر می‌رسد ما در میزان ایجاد اشتغال در بخش استارت‌آپ و نیز تبدیل ظرفیت بالقوه برنامه‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام به مشاغل بالفعل تخصص و البته متخصصان بسیاری داریم، جا دارد با کمک شوراهای ذی‌ربط یا وزارتخانه‌های وابسته و سایر مقامات و مسئولان، مقدمات صادرات بخشی از این نیروهای متخصص را فراهم آوریم تا هم بتوانیم دانش و استانداردهای منحصربه‌فرد خود را به خارج از مرزها و حتی سیلیکون‌ولی صادر کنیم و هم علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی برون‌مرزی، ارز‌آوری داشته باشیم! (منبع: روزنامه آسمان آبی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">