ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چه کسانی بیشتر به موبایل معتاد می‌شوند؟

| شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم نیایی - شما چند بار در طول روز گوشی هوشمندتان را چک می‌کنید؟ بر اساس تحقیقی که به‌تازگی انجام شده، مردم معمولی آمریکا به‌طور متوسط هر شش و نیم دقیقه یک‌بار گوشی هوشمند خود را چک می‌کنند یا به‌عبارتی دیگر 150 بار در طول روز این کار را انجام می‌دهند.

البته برخی تحقیقات دیگر معتقدند که بررسی گوشی در طول شبانه‌روز از 300 بار هم تجاوز می‌کند. قضیه برای قشر جوان اما بسیار حادتر است؛ 53 درصد افراد بین 15 تا 30 ساله بسیار زودتر و بیشتر خودشان را تسلیم گوشی‌های هوشمندشان می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر این افراد به گوشی‌های هوشمند خود اعتیاد پیدا کرده‌اند.

دانشمندی آمریکایی که حدود 20 سال روی اعتیاد به خرید کردن افراد تحقیق کرده است، می‌گوید می‌تواند به‌خوبی تشخیص دهد که چه موقع تمایلات افراد جنبه غیرعادی پیدا می‌کند و برای سلامتی‌شان مضر می‌شود.

بر اساس آمار موجود بین 80 تا 90 درصد مردم موقع رانندگی از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند که از نظر این محقق به‌نوعی گویای نوعی از اعتیاد است که برای سلامتی زیان‌آور است.

 

گوشی هوشمند و اعتیاد

بر اساس آمار موجود در آمریکا، دلیل وقوع شش هزار تصادف رانندگی منجر به مرگ و 9 میلیارد دلار خسارت جانبی در سال به استفاده از گوشی هوشمند در هنگام رانندگی برمی‌گردد؛ بنابراین روشن است که این نحوه اعتیاد به گوشی‌ها کاملا اشتباه و برای انسان زیان‌آور است.

علاوه بر این، پروفسور «ای رابرت»، استاد دانشگاه، معتقد است که بیشتر حواس‌پرتی دانشجویانش در هنگام تدریس نیز به استفاده از گوشی هوشمند برمی‌گردد.

اما چرا مردم جان خود و دیگران را برای گرفتن سلفی به خطر می‌اندازند؟ این همیشه برای ما سوال بوده که آیا کسانی هستند که به خاطر نوع شخصیتشان بیش از دیگران به گوشی‌های هوشمند اعتیاد پیدا کنند؟ آیا تحقیقی انجام شده که نشان دهد افراد با توجه به نوع شخصیت خود تا چه حد امکان دارد در دام اعتیاد به گوشی‌های هوشمند بیفتد؟

 

یک تعهد سرگیجه‌آور

در سال 2014 میلادی تحقیقی انجام شد که نشان داد افراد جوان‌تر زمان بیشتری را با گوشی خود سپری می‌کنند؛ نتیجه این تحقیق همچنین مشخص کرد که دانش‌‌آموزان کالج‌های آمریکا روزانه بین 48 دقیقه تا هشت ساعت از زمان خود را با کار کردن با گوشی‌های هوشمند سپری می‌کنند.

‌67 درصد این دانش‌آموزان حتی هنگام خواب هم گوشی‌هایشان را به همراه داشتند و آن را در حالت ویبره قرار می‌دادند و حتی 46 درصد آنها گفته‌ بودند که بدون وجود گوشی‌های هوشمندشان می‌میرند.

روان‌شناسان برای درمان مقاومت در برابر اینترنت (گوشی) توصیه‌هایی ارایه می‌دهند.

شاید باور نکنید، اما حتی هنوز هم کسانی هستند که دوست ندارند توسط گوشی‌های هوشمند احاطه شوند و سعی می‌کنند تا حد ممکن از استفاده از این گوشی‌ها اجتناب کنند. این افراد کسانی را که به گوشی‌های هوشمند معتاد شده‌اند دیده و دریافته‌اند که آنها کنترل خود را از دست داده و اراده خود را را به گوشی‌هایشان سپرده‌اند.

برخی از مشخصه‌های اصلی فرد معتاد به گوشی، سکوت، خوشی، مقاومت کردن و دوری گزیدن از سایر افراد اجتماع است که توسط محققان شناسایی شده‌اند.

برای آنکه بفهمیم چه چیزی موجب می‌شود افراد نسبت به اعتیاد به گوشی‌های موبایل مستعدتر باشند، بد نیست به کتاب پروفسور ای رابرت به نام «بیشتر از یک چیز خوب» نگاهی بیندازیم.

وی می‌نویسد: «پروفسور جیمز رابرت با دو همکار خود به نام‌های کریس پالیگ و کریس مانولیس تحقیق پیمایشی را کلید زدند تا بفهمند افراد با شخصیت‌ها و ویژگی‌های مختلف تا چه اندازه کمتر یا بیشتر به گوشی‌های هوشمند خود معتاد می‌شوند. این سه محقق 346 دانشجوی معمولی از کالج‌های آمریکا را به‌عنوان نمونه آماری خود انتخاب کردند تا ببینند کدام یک از هفت شخصیت‌ اصلی بیشتر به اعتیاد به موبایل دچار می‌شوند. در این تحقیق این محققان کشف کردند، کسانی که ظرفیت کمتری دارند و کسانی که سریع تصمیم می‌گیرند بیشتر به گوشی‌های هوشمند خود اعتیاد پیدا کرده‌اند. پس درنتیجه اگر شما از تمرکز روی آنچه در اطرافتان هست یا از انجام وظایف خود آزرده هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که به دام اعتیاد موبایلی کشیده شوید.»

محققان همچنین فهمیده‌اند که چه زمانی ظرفیت توجه ما پایین می‌آید. مطالعه‌ای که در سال 2015 میلادی توسط مایکروسافت انجام شده نشان می‌دهد متوسط ظرفیت توجه افراد معمولی در حدود 25/8 ثانیه یا کمتر است که این میزان چهار ثانیه از ظرفیت توجه 15 سال پیش انسان‌ها کمتر است و این موضوع ضمن آنکه از نشانه‌های اعتیاد بشر به گوشی‌های هوشمند است، خود می‌تواند موجب تشدید اعتیاد به گوشی نیز بشود.

 

علایم اعتیاد به گوشی هوشمند

زمانی که یکی از این ویژگی‌ها را در خودتان ببینید می‌توانید بفهمید که احتمال ابتلا به اعتیاد موبایلی در شما افزایش یافته است.

 اولین نشانه آن بی‌ثباتی عاطفی است. آدم‌های دمدمی‌مزاج احتمال بیشتری دارد که به اعتیاد به دیوایس‌های سلولوییدی خود کشیده شوند، در حالی که انسان‌های باثبات، کمتر دچار اعتیاد به موبایل می‌شوند.

افراد دمدمی‌مزاج به این دلیل بیشتر به اعتیاد به گوشی خود کشیده می‌شوند که با آن احساس آرامش بیشتری می‌کنند و برای دقایقی بی‌خیالی را به کمک گوشی هوشمند خود تجربه می‌کنند و همین موجب می‌شود که اعتیاد آنها به گوشی مستحکم‌تر شود.

در واقع بررسی شبکه‌های اجتماعی و بالا و پایین کردن اخبار برای این تیپ افراد، تنوع‌طلبی وافر آنها را تسکین داده و ارضا می‌کند.

محققان متوجه شده‌اند دانشجویان برون‌گرا که مرتب به فکر مهمانی رفتن و ارتباط برقرار کردن با اطرافیان خود هستند نسبت به افراد درون‌گرا بیشتر ممکن است که در دام اعتیاد موبایلی گرفتار شوند.

محققان همچنین متوجه شده‌اند که احساس در ارتباط بودن با دیگران بزرگ‌ترین عامل احساسی است که مردم را به اعتیاد به گوشی‌های هوشمندشان می‌کشاند. در حالی که انسان‌های درون‌گرا که نیاز کمتری به در ارتباط بودن با دیگران احساس می‌کنند، احتمال کمتری دارد که به موبایل خود معتاد شوند.

علاوه بر این، به‌تازگی گزارش شده دانشجویان مادی‌گرا بیشتر به گوشی‌های هوشمند خود وابسته هستند.

شاید به نظر عجیب برسد، اما گوشی‌های هوشمند این روزها نقش اساسی را در زندگی جوانان و بزرگسالان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر در سال‌های قبل شخصیت افراد به لباس و ماشین آنها ارجاع داده می‌شد، حالا با توجه به نوع گوشی هر فرد، دیگران در اماکن عمومی شخصیت آنها را داوری می‌کنند.

درواقع گوشی‌های هوشمند به بهترین نحو بیانگر تناقض درونی تکنولوژی برای ما هستند. گوشی‌های هوشمند از یک‌سو بشر را به آرزوهای پیشین خود که امکان برقراری ارتباط با تمام نقاط جهان و بسیاری دیگر از آرزوهای دور و دراز او است رسانده‌اند و از سوی دیگر انسان را به برده خود تبدیل کرده‌اند.

این دیگر به ما بستگی دارد که چه مسیری را انتخاب کنیم تا از این ابزار بهره سودمندانه ببریم یا به برده آنها تبدیل شویم.

  • ۹۵/۰۶/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">