ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چینی‌ها ۷۹ مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی ساختند

| چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

طبق گزارش موسسات تحقیقاتی دولتی، سازمان‌های چینی ۷۹ مدل زبان بزرگ (LLM) را در سه سال گذشته در این کشور راه‌اندازی کرده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، طبق گزارش موسسات تحقیقاتی دولتی، سازمان‌های چینی ۷۹ مدل زبان بزرگ (LLM) را در سه سال گذشته در این کشور راه‌اندازی کردند، زیرا تلاش‌ها برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI) دو برابر شده است.

براساس گزارشی که توسط مؤسسات تحقیقاتی وزارت علوم و فناوری چین تهیه شده، توسعه مدل زبان بزرگ که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق روی مقادیر انبوه داده‌های متنی آموزش داده شده‌اند، در سال ۲۰۲۰ وارد فاز شتاب‌یافته شد.

طبق گزارش منتشر شده در روز یکشنبه، در سال ۲۰۲۰، سازمان‌های چینی ۲ مدل زبان بزرگ منتشر کردند، در مقایسه با ۱۱ زبان در آمریکا، اما در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۳۰ مدل زبان بزرگ در هر کشور منتشر شد.

بر اساس ارقام گردآوری شده در این گزارش، که موسسه اطلاعات علمی و فنی چین از جمله نویسندگان مشترک آن هستند، در سال بعد، سازمان‌های آمریکایی در مجموع ۳۷ مدل زبان بزرگدر سال بعد منتشر کردند، در حالی که ۲۸ مورد در چین منتشر شد.

تاکنون، چین با ۱۹ مدرک مدل زبان بزرگ از آمریکا پیشی گرفته است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی که به طور خلاصه در این گزارش آمده: با بررسی توزیع مدل‌های زبان بزرگ منتشر شده در سراسر جهان، چین و آمریکا با اختلاف زیادی پیشتاز هستند و بیش از ۸۰ درصد از تعداد کل جهان را تشکیل می‌دهند. آمریکا از نظر تعداد مدل‌های زبان بزرگ همیشه رتبه اول را در جهان داشته است.

این گزارش زمانی منتشر می‌شود که صنعت هوش مصنوعی چین با چالش‌های مهمی مواجه است، زیرا کنترل‌های صادراتی تحت رهبری آمریکا، سازمان‌های چینی را از دسترسی به نیمه‌رسانا‌هایی که برای آموزش مدل زبان بزرگ استفاده می‌شوند، محدود می‌کند.

این گزارش ۷۹ مدل زبان بزرگ توسعه یافته در چین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و اشاره کرد که در حالی که در حال حاضر ۱۴ استان و منطقه وجود دارد که چنین فناوری در آن‌ها توسعه یافته، پروژه‌های توسعه مشترک بین دانشگاه و صنعت ناکافی بود.

پس از اینکه چت‌جی‌پی‌تی منتشر شد، غول‌های فناوری چینی، از علی بابا گرفته تا شرکت نظارتی Sensetime و غول موتور جستجو Baidu، نسخه‌های خود از چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی و مدل‎های زبانی بزرگ مولد را راه‌اندازی کردند.

  • ۰۲/۰۳/۱۰

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">