ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایرنا - مدیر یک مرکز ‪ ISP‬در اصفهان گفت: حدود ‪ ۷۵‬درصد وقت کاربران اینترنتی در ایران به منظور انتظار برای اتصال به شبکه، باز کردن صفحات سایتهای اینترنتی و دریافت برنامه‌ها و فایلها از شبکه هدر می‌رود.

" علیرضا مشک‌فروش " روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر حداکثر زمان برای باز کردن یک صفحه اینترنتی در یک مرکز ‪ ۲۵ ،ISP‬ثانیه باشد این زمان برای یک کاربر خانگی حداقل ‪ ۶۰‬ثانیه است و این امر گویای اتلاف حدود ‪ ۷۵‬درصد از وقت کاربران به هنگام استفاده از اینترنت است.

وی بیان داشت: با توجه به زمان (‪ (PING‬ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعاتی (‪ (DATA POCKET‬در دو مسیر بین خانه کاربر تا مرکز ‪ ISP‬و از مرکز ‪ ISP‬تا سرور پایگاه اینترنتی مورد نظر کاربر، مدت زمان انتظاری جهت باز شدن یک صفحه یا دریافت (‪ (DOWN LOAD‬یک برنامه پدید می‌آید.

وی ادامه داد: ناکارآمد بودن بستر ارتباطی و مخابراتی کشور و مراکز ‪،ISP‬ استفاده از سیستم "‪ "DIAL UP‬برای اتصال به شبکه ، استفاده از یک زوج سیم تلفن برای چندمشترک(سیستم ‪ (PCM‬و عدم رعایت نسبت ظرفیت‌پهنای‌باند اینترنتی و تعداد خطوط اشتراک در مراکز ‪ ISP‬از جمله دلایل طولانی شدن این زمان انتظار هستند.

وی یادآور شد: دو روش اتصال به اینترنت در ایران با تلفن از طریق خطوط "ای-وان" (‪ (E1‬و "آی.اس.دی.ان"(‪ (ISDN‬وجود دارد که بنابه‌نوع‌بستر مخابراتی آنها، زمان انتظار برای باز شدن صفحات متفاوت است.

خطوط ‪ ، ISDN‬خطوط اتصال به شبکه اینترنت هستند که ظرفیت پهنای باند ثابت ‪ ۱۲۸‬کیلو بیت بر ثانیه با استفاده از دستگاه "ان.تی"(‪ (NT‬و ظرفیت ‪ ۶۴‬کیلو بیت در ثانیه با استفاده از خطوط عادی تلفن را برای کاربر تامین می‌کند.

مشک فروش گفت: به دلیل بد تنظیم شدن خطوط ‪ ISDN‬در بستر مخابراتی و دفاتر فنی مراکز‪ ، ISP‬زمان صرف شده برای ارسال و دریافت هر بسته اطلاعاتی حدود پنج تا شش ثانیه است در حالیکه اگر این خطوط کارآمد بودند این زمان باید حدود ‪ ۱۰۰‬میلی (یک دهم) ثانیه می‌بود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خطوط "ای - وان"(‪ (E1‬در مقایسه با ‪ ISDN‬کمی بهتر است، گفت: مشکل بزرگ خطوط "ای - وان" در ایران، ناپدید شدن بسته‌های اطلاعاتی (‪ (LOST POCKET‬در مسیر بسترهای ارتباطی است که کاربر مجبور می‌شود مجددا درخواست خود را ارسال کند.

وی دلیل ناپدید شدن بسته‌های اطلاعاتی در خطوط "ای - وان" را قطع ارتباط بین کاربر و مرکز ‪ ) ISP‬سکته خطوطای - وان) و ناکارآمد بودن سیستم خطوط ای - وان در بستر مخابراتی ایران دانست.

به گفته وی میزان حجم صفحات اینترنت نیز در زمان انتظار برای باز شدن آنها تاثیر دارد به طوریکه متوسط زمان برای باز شدن یک صفحه عادی حدود دو ثانیه است در حالیکه اگر صفحه حجیم باشد این زمان حدود ‪ ۶۰‬ثانیه است.

مشک‌فروش تصریح کرد: در ایران یک کاربر خانگی بین ‪ ۳۰‬تا ‪ ۶۰۰‬ثانیه برای باز کردن یک سایت اینترنتی باید به انتظار بماند.

وی تاکید کرد: طمع کاری برخی مراکز ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی نیز در پیدایش این وضعیت بسیار تاثیر دارد.

وی توضیح داد: در بهترین شرایط یک مرکز ‪ ISP‬باید ‪ ۶۴‬کیلو بیت بر ثانیه پهنای باند اینترنتی برای هر پنج کاربر در نظر بگیرد در حالیکه در ایران این ظرفیت پهنای باند برای ‪ ۱۰‬تا‪ ۲۰‬کاربر ارایه می‌شود.

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">