ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کارگروه‌های جدید و چند پرسش

| چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

بهمن برزگر - در اولین جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات فهرست کارگروه‌های دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور توزیع شد. با توجه به اینکه این شورا، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده در حوزه IT بوده و در عمل کمیسیون راهبردی (که با عضویت معاونان ذی‌ربط عضو شورا تشکیل می‌گردد) وظیفه هدایت اقدام‌ها را برعهده خواهد داشت، لذا تصویب کارگروه‌ها و شرح وظایف آن‌ها در چارچوب سیاست‌های شورا و دبیرخانه می‌تواند حایز اهمیت تلقی گردد. در ذیل سؤال‌هایی طرح می‌گردد که پاسخ‌گویی به آن‌ها می‌تواند در شفاف شدن فعالیت‌های حوزه کمک کند.

1- شرح وظیفه هر کدام از کارگروه‌ها چیست؟

2- اعضای هر کارگروه چگونه انتخاب می‌شوند؟

3- رابطه کارگروه‌ها با همدیگر چگونه تعریف می‌گردد؟

4- رابطه کارگروه‌ها با دبیرخانه شورا چگونه تعریف می‌گردد؟

5- رابطه کارگروه‌ها با سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با IT مانند وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و... چگونه است؟

6- سازوکار تصویب و یا طرح موضوعات در کارگروه‌ها چگونه است؟

7- رابطه کارگروه‌ها با معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ( به‌طور مشخص کارگروه شماره 21- کارگروه قوانین، مقررات و حقوق فناوری اطلاعات) چگونه است؟

8- آیا فناوری اطلاعات امور مرتبط با مسایل اقتصادی و یا اجتماعی ندارد تا نیازمند کارگروه باشد؟

9- آیا در رابطه با فناوری اطلاعات موضوع دیگر وجود دارد که احتمال دارد در کارگروه‌های تعریف شده گنجانده نشده باشد؟

10-فقط به‌طور موردی، آیا کارگروه «شرکت‌های غیردولتی SME» و «کارگر و پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد» دارای موضوعات جداگانه‌ای می‌توانند باشند؟ تفکیک این وظایف چگونه صورت گرفته است و بر چه اساسی؟

این سؤال‌ها برای برخی دیگر از کارگروه‌ها که حداقل در عنوان تشابه کاری دارند نیز قابل طرح است. به‌طور حتم می‌توان سؤالات متعدد و مرتبط دیگری را هم طرح کرد که بدون پاسخ‌گویی شفاف و منطقی به آن‌ها و عدم تعریف نحوه فعالیت و فرآیند انجام کار، نه تنها گرهی از کار گشوده نخواهد شد بلکه گرهی هم به کلاف سردرگم موجود افزوده می‌گردد.

نکته کلیدی دیگر در این مقوله این است که به فرض درست بودن این گروه‌بندی و شرح وظایف (با فرض وجود)، نیروهای متخصص و صاحب‌نظر عضو چگونه تامین می‌گردد و آیا ما این همه افراد صاحب‌نظر قابل استفاده در کارگروه‌ها را می‌توانیم به‌کار بگیریم (و البته آن هم به فرض وجود؟!)

منبع : بزرگراه فناوری

  • ۸۵/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">