ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت با بیان اینکه هیچ شرکتی مجوز تولید ارز دیجیتال ندارد، گفت: تبلیغات شرکت آی ماینر واقعی نیست.

ایمان حسن‌نژاد در گفت ‌و گو با فارس با اشاره به مصوبه 13 مرداد 98 دولت در مورد مجوزهای لازم برای تولید بیت‌کوین در کشور، اظهار داشت: طبق این مصوبه، وزارت صنعت مکلف است در زمینه استخراج بیت‌کوین مجوزهای لازم را صادر کند که این مجوزها برای تولید ارز دیجیتال است و برای موارد دیگر مانند اجاره دستگاه مطرح نیست.

وی ادامه داد: بعضی شرکـت‌ها با ترفندهای مختلف نسبت به گرفتن سرمایه مردم اقدام کرده‌اند که ما آنها را شناسایی کرده ایم و به نهادهای نظارتی معرفی شده‌اند.

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت با بیان اینکه یک مورد شرکت‌ غیرمجاز و یک مورد جعل جواز شناسایی شده و معرفی به نهادهای نظارتی نیز صورت گرفته است، افزود: برخی افراد با جعل جواز نسبت به اخذ سرمایه مردم اقدام کرده اند که اخیراً مواردی شناسایی شده و به سازمان‌های مربوطه اعلام شده تا از طریق حراست پیگیری شوند. در عین حال، بعضی شرکت‌ها نیز جواز تأسیس دریافت کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که از طریق این جواز می‌توانند دستگاه تولید بیت‌کوین در اختیار داشته باشند که ما آنها را نیز مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که در داخل مجموعه، مزرعه ای ندارند. 

حسن‌نژاد با بیان اینکه موضوع جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری، دو موضوع متفاوت است، گفت: برخی شرکت‌ها با دریافت جواز تأسیس به مردم اعلام می‌کنند که ما مجوز فعالیت داریم و سرمایه آنها را در اختیار می‌گیرند که این شرکت‌ها را به نهادهای نظارتی اطلاع داده‌ایم و مشخص شد که سرشاخه‌های آنها در ترکیه قرار دارند و با سایت‌های شرط‌بندی مرتبط هستند.

 

* تنها دو پروانه بهره‌برداری از مزارع بیت‌کوین صادر شده که آنها هم فعال نیستند

وی با بیان اینکه تاکنون هزار جواز تأسیس در حوزه ارزهای دیجیتال صادر شده است، گفت: 2 مورد پروانه بهره‌برداری نیز صادر شده که البته آنها نیز فعال نیستند.

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌ها، مجوز فعالیت عادی دارند و در حال ایجاد فارم(مزرعه بیت کوین) هستند، اظهار داشت: جواز این شرکت‌ها 6 ماه اعتبار دارد و اگر تخلفی از سوی آنها صورت گیرد، این جوازها تمدید نمی‌شوند. در عین حال هر شرکت فقط می‌تواند یک مرتبه نسبت به تمدید جواز تأسیس خود اقدام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که مردم چطور باید اطمینان خاطر نسبت به این شرکت‌ها کسب کنند نیز گفت: شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت هستند، از طریق سامانه بهین‌یاب و درگاه خدمات و اطلاعات صنعت، معدن و تجارت قابل شناسایی هستند و نام آنها در این درگاه وجود دارد.

وی از مردم خواست که فقط به جواز تأسیس شرکت‌ها اعتماد نکنند زیرا ممکن است شرکتی جواز تأسیس دریافت کرده باشد ولی به تولید نرسیده باشد. در این صورت دلیلی برای اینکه افراد بخواهند سرمایه خود را در اختیار چنین شرکت‌هایی قرار دهند، وجود ندارد.

حسن‌نژاد افزود: اگر مردم از طریق سامانه بهین‌یاب نیز نتوانستند موضوع را پیگیری کنند، می‌توانند با مراجعه به سازمان صنعت استان خود نسبت به این مسئله کسب اطلاع کنند.

 

* هیچ شرکتی مجوز تولید ارز دیجیتال ندارد

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانید نام 2 شرکت دارای مجوز بهره‌برداری را اعلام کنید؟ نیز گفت: این 2 مورد، شرکت نیستند بلکه 2 شخص حقیقی هستند که البته مشکلاتی در فعالیت آنها نیز وجود دارد که در حال رفع است.

وی  ادامه داد: تجهیزات این شرکت‌ها آماده بود اما بحث‌های گمرکی هنوز برطرف نشده و در حال پیگیری است.

حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ شرکتی دارای مجوز تولید ارز دیجیتال نیست، توضیح داد: می‌توان به 2 صورت شامل نام شخص حقیقی و حقوقی(به صورت شرکت) نسبت به دریافت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری اقدام کرد که این مجوزها توسط سازمان‌های صنعت استان‌ها صادر می‌شوند.

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت در پاسخ به سؤال دیگر فارس که برخی از مخاطبان خبرگزاری نسبت به کلاهبرداری شرکت آی‌ماینر معترض بودند نیز گفت: این شرکت را مورد بررسی قرار دادیم. آنها ادعا می‌کنند که سایت تولیدی در سمنان دارند اما متوجه شدیم که فقط مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند و پیشرفتی نداشته‌اند.

حسن‌نژاد با تأکید بر اینکه تبلیغات این شرکت واقعی نیست، گفت: به این شرکت اخطار داده شده و در صورتی که پیشرفت نداشته باشند، مجوزشان ابطال می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس که چرا وزارت صنعت در مورد چنین شرکت‌هایی اطلاعیه رسمی صادر نمی‌کند تا مردم از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها خودداری کنند نیز گفت:‌ این موضوع در دست انجام است.

رئیس اداره طرح‌های برق، الکترونیک و ماشین سازی وزارت صنعت افزود: نهادهای نظارتی در جریان موضوع هستند و وضعیت این شرکت در حال پیگیری است.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «کلاهبرداری‌های پانزی مانند آی ماینر» اعلام کردند: «مدتی است شرکت‌هایی با مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن و تجارت در زمینه ارزهای دیجیتال و ماینینگ بیت کوین کلودماینینگ، مشغول به جذب سرمایه از مردم می‌باشند، مبالغی در حدود چند صد میلیون دلار، در صورتی که همه این شرکت‌ها فاقد هرگونه شرکت یا فارم مربوطه هستند و صرفا فعالیتی پانزی گونه دارند، اما متاسفانه با توجه به ضعف سیستم نظارتی شاهد افزایش تعداد این شرکت‌ها و حجم وسیعی از کلاهبرداری هستیم. مبالغی که به صورت بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به راحتی از داخل کشور به خارج منتقل شده و مطمعنا در آینده نزدیک جبران این خسارت های مالی برای کشور و اقتصاد می تواند غیر ممکن شود.»

  • ۹۹/۰۹/۰۲

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">