ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کلاهبرداری در صدر جرایم سایبری کشور است

| سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

سردار وحید گفت: مهمترین جرائم سایبری و فضای مجازی در سال‌های اخیر می‌توان به کلاهبرداری رایانه ای، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و مزاحمت‌های اینترنتی اراذل و اوباش و ... است.
به گزارش دفاع‌پرس، نشست «فرصت‌ها، تهدیدات و آسیب‎پذیری‌های فضای مجازی» با دعوت از سردار سرتیپ دوم «مجید وحید» رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا جهت جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش صبح امروز (سه شنبه) در سالن شهید فلاحی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست سردار وحید با اشاره به اهمیت فناوری‌های دیجیتال در عصر حاضر اظهار داشت: میزان نفوذ اینترنت و تلفن همراه امروزه در جهان به بیش از پنج میلیارد کاربر رسیده است و کشور‌های جهان ضمن پذیرش این تکنولوژی‌های جدید اسناد مختلفی را به منظور ایجاد امنیت در این حوزه تدوین کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا فراجا با اشاره به میزان استفاده از اینترنت ثابت خانگی و اینترنت یا دیتای گوشی همراه در کشور گفت: ما در حوزه فضای مجازی و سایبر با یک انقلاب مواجه هستیم که سرعت رشد آن‌ها غیر قابل انتظار است به طوری که امروزه در کشور ما بیش از ۱۱۶ میلیون کاربر از اینترنت خانگی و دیتای گوشی همراه وجود دارد.

وی در ادامه افزود: اقدامات و اولویت‌های پلیس فتا در خصوص اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی و سایبر بسیار متعدد است از جمله پیشگیری و مقابله با جرائم فضای مجازی و سایبری، رسیدگی به حملات سایبری که غالبا از سوی رژیم صهیونیستی مدیریت می‌شود، تامین امنیت و تشخیص آسیب پذیری‌های حوزه‌های عمومی و سازمان‌های بیرونی، افزایش توان سایبری کشور، اقدامات پیشگیرانه اجتماعی، اقدامات تحولی در راستای کنترل جرائم، تشکیل شورای راهبری فضای مجازی و اقدامات در حوزه اغتشاشات و فراخوان‌ها و ... از جمله مهمترین این اقدامات است.

این مقام انتظامی گفت: مهمترین جرائم سایبری و فضای مجازی در سال‌های اخیر می‌توان به کلاهبرداری رایانه ای، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و مزاحمت‌های اینترنتی اراذل و اوباش و جرائم غیراخلاقی، فراخوان‌های غیرقانونی تجمعات، تخلف در کنکور سراسری، فیشینگ‌های پیامکی، قمار و شرط بندی، فروش سلاح و مهمات، فروش دارو‌های غیرمجاز اشاره کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا در پایان گفت: در حوزه پیشگیری از جرائم و تخلفات حوزه فضای مجازی ما تلاش کرده‌ایم تا با ارتقاء فرهنگ سایبری در بین مردم که نقش بسزایی در پیشگیری از این جرائم دارد و همچنین با تولید محتوا‌های پیشگیرانه سایبری، ایجاد پویش‌های مختلف مانند پویش «کلیک امن» و پویش «کودکان سایبری» خانواده‌ها را نسبت به این فضا ایمن کنیم و به ویژه تخلفات مرتبط با موضوع حجاب و عفاف که غالبا در اینستاگرام و واتساپ و تلگرام انجام می‌شود و خانواده‌ها بایستی در این حوزه از فرزندان خود به طور ویژه در برابر آسیب‌های پیش رو مراقبت کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">