ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گذری بر ویروس های مطرح ایرانی

| شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۸۵، ۰۴:۵۷ ب.ظ | ۱ نظر

ITanalyze.ir - برخی از قسمت های آن دستخوش تغییرات و بخشی از آن حذف شده است . ویروس های مطرح ایرانی که تاکنون خبر آفرینی کرده اند .

1. سیسیلی 2. کاتومیک 3. یوسف علی 4. فانوت 5. کولاک 6. فووا

البته ویروس های ایرانی دیگری هم وجود دارند که در مجال دیگری به آنها پرداخته می شود.

شرح خبر آفرینی :

قبل از ویروس سیسیلی ویروس های ایرانی در حد شبکه های کوچک منتشر شده بودند . خبر انتشار اولین نسخه از ویروس سیسیلی مثل یک بمب تبلیغاتی برای این ویروس بود . اغلب خبرگزاری ها از انتشار ویروسی خبر می دادند که قطعات مادربرد را می سوزاند . ( شایعه ) شایعات دیگری هم در مورد این ویروس بود . اما این نسخه فقط یک متن سیاسی را بر روی سیستم کاربر اجرا می کرد . و پس از فروکش کردن اخبار این ویروس . شبهاتی در مورد منبع این ویروس بوجود آمد .

اغلب کارشناس بر این باورند که این ویروس یک ویروس بومی نبوده و منشا خارجی داشته . اولین ویروسی ایرانی که بصورت گسترده خبر گسترش آن در رسانه های خارجی ( عربی ) بازتاب یافت ویروس کاتومیک بود. این ویروس دارای دو نگارش متفاوت با شناسه های a و b است . که بعضی از مراجع ویروس شناسی احتمال وجود شناسه C را هم رد نکرده اند . شناسه A این ویروس به تبلیغ برای انرژی اتمی پرداخت از همین رو اسم این ویروس بی نام و نشان را کاتومیک انتخاب کردند . خبر انتشار این ویروس و ویروس شناسه B که برای حمایت از نام خلیج فارس نوشته شده بود ... در رسانه های عربی بخصوص کشورهای های حاشیه خلیج فارس زیاد مطرح شد.

محتوای این ویروس و مکان های هدف این ویروس ( کشورهای عربی ) بجز یک برنامه 45 دقیقه ای در صدا و سیما در ایران بایکوت خبری شد . این ویروس ( کاتومیک ) بحث آنتی ویروس های بومی ایران را داغ تر کرد .

ویروس یوسف علی اولین ویروسی بود که خبر انتشار آن به صورت گسترده در ایران منتشر شد . این ویروس ایرانی خلق خوی خاصی داشت خودنمایی و دخالت در امور کاربر . ایده جالبی داشت . اما بعد از بررسی های کارشناسان سوفوس ( آبروی هر چی ویروس نویس ایرانی بود رو برد ) . اعلام شد این ویروس ساختار ضعیفی دارد و حتی نمی تواند بخشی از قابلیت های نهفته خود را اجرا کند . ویروس یوسف علی گذشته از عدم مهارت در نگارش آن گام بزرگی برای ویروس های ایرانی به شمار می رفت .

مهندسی اجتماعی در این ویروس باعث شد تا ویروس ها دیگری هم با این ساختار پا به عرصه دنیای دیجیتال بگذارند .

ادامه دارد ...

  • ۸۵/۰۹/۱۱

نظرات  (۱)

با سلام ضمن تشکر فراوان از مطالب مفید ارایه شده در موردگذری بر ویروس های مطرح ایرانی خواهشمند است در موارد زیر مرا راهنمایی نمایی: تاریخچه ویروس در ایران (مثلا ویروس عباس خان؟) وبه ویژه کدهای vbویروس یوسف علی به این کدها برای کنفرانس درس در دانشگاه نیاردارم ولی متاسفانه درهیچ سلیتی نیافتم. با تشکد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">