ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گروه تازه در مسیر جامعه اطلاعاتی

| شنبه, ۷ مرداد ۱۳۸۵، ۰۹:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

دکتر یونس شکرخواه - بزرگراه فناوری - گروه سازمان ملل درباره جامعه اطلاعاتی (UNGIS) یک نهاد تازه است که شناخت آن میتواند برای کارشناسان ارتباطات و علاقه‌مندان به مباحث جامعه اطلاعاتی مفید باشد.
این گروه که موجودیت آن در آوریل 2006 توسط هیات اجرایی کل سازمان ملل (CEB) مورد تصویب قرار گرفت و از یک مکانیزم بین آژانسی تبعیت می‌کند؛ در واقع قرار است مسایل فراروی سازمان ملل را در عرصه جامعه اطلاعاتی دنبال کند.
به‌عبارت بهتر؛ گروه سازمان ملل درباره جامعه اطلاعاتی به این دلیل شکل گرفته است تا همه مسایل مرتبط با تعقیب اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی را دنبال کند.
همان‌گونه که اطلاع دارید تاکنون دو اجلاس جهانی در سطح سران کشورها درباره جامعه اطلاعاتی تشکیل شده که نخستین آن‌ها در سال 2003 در سوئیس و دومین مورد هم در سال 2005 در تونس برگزار شده است.
نقش UNGIS احتمالا در آینده پررنگ‌تر خواهد شد و یکی از دلایل نیز تصویب موجودیت گروه مزبور از جانب هیات اجرایی کل سازمان ملل است.
اما هیات اجرایی کل سازمان ملل یا همان CEB نیز در واقع یک فروم است که سران اجرایی سازمان‌های وابسته به سازمان ملل را دو بار در سال فرامی‌خواند و با توجیه کردن آنان نسبت به مسایل موجود به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در قبال موضوعات مبتلا به کل سیستم سازمان ملل می‌پردازد. پس به دیگر سخن کار اصلی CEB ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده سازمان ملل است. رییس CEB نیز خود دبیرکل سازمان ملل است و بد نیست بدانید که CEB از یک سابقه تاریخی برخوردار است و در واقع در سال 1946 و به درخواست شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل شکل گرفت. البته CEB در آغاز تحت عنوان کمیته اجرایی برای هماهنگی ACC فعالیت می‌کرد و بعدها نام خود را به هیات اجرایی کل سازمان ملل یا همان CEB تغییر داد که درحال حاضر 28 آژانس عضو دارد و در عین حال سازمان‌هایی مثل بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی هم جزء آن‌ها هستند.
در هر حال؛ اکنون اعلام موجودیت UNGIS را می‌توان یک تحول در مسیر دست‌یابی به اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی قلمدساد کرد. جالب این‌جاست که UNGIS اکنون ماموریت دارد تا با فراخواندن اعضای CEB، به ارتقای برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مربوط به جامعه اطلاعاتی بپردازد و راهبر سازمان ملل در زمینه موضوع جامعه اطلاعاتی باشد.
گروه UNGIS برای انجام ماموریت‌های خود در سه زمینه دست به فعالیت خواهد زد:
1ـ کمک به تحقق دو طرح اقدام که مصوبه‌های سوئیس و تونس هستند.
2ـ تسهیل هم‌افزایی بین آژانس‌های سازمان ملل در مسیر نیل به اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی.
3ـ ارتقای آگاهی عمومی نسبت به تحقق اهداف دو اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی توسط سازمان ملل.
گروه UNGIS نخستین نشست خود را در چهاردهم جولای 2006 با حضور 22 عضو (از آژانس‌های سازمان ملل) برگزار کرد. ریاست این گروه را در سال اول اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد برعهده دارد و یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و برنامه توسعه سازمان ملل نیز معاونان آن خواهند بود.

  • ۸۵/۰۵/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">