ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گروه معماری اینترنت (IAB)

| يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

بزرگراه فناوری - گروه معماری اینترنت کمیته‌ای است که از طرف جامعه اینترنت (ISOC) وظیفه نظارت بر توسعه استانداردهای اینترنت را به‌عهده دارد.

این گروه در سال 1983 تاسیس شد و ریاست آن را دیو کلارک برعهده داشت. در آن زمان اینترنت جزء فعالیت‌های پژوهشی دولت ایالات متحده آمریکا بود و هنوز به شکل اینترنت امروزی درنیامده بود. وینت سرف دومین فردی بود که ریاست IAB را عهده‌دار شد و پس از او لیمن چاپی و کریستین هوتما این وظیفه را به‌عهده گرفتند.

IAB بر فعالیت‌های گروه ویژه مهندسی اینترنت (IETF) و گروه ویژه تحقیقات در زمینه مسایل اینترنت (IRTF) نظارت دارد.

درحال حاضر IAB از 13 عضو تشکیل شده است که شش عضو آن توسط کمیته انتخاباتی IETF برای یک دوره دوساله نامزد می‌شوند. (مراحل انتخاب اعضای IAB در RFC شماره 2727 شرح داده شده است.) پس از آن فهرست‌نامزدهای‌انتخاباتی‌ توسط هیات امنای ISOC تایید می‌شوند. سیزدهمین عضو IAB رییس IETF است. رییس IRTF در این‌جا به‌عنوان یک عضو رسمی عمل می‌کند اما دارای حق رای نیست و بالاخره IAB یک مدیر اجرایی دارد که داوطلبانه این مسؤولیت را به‌عهده می‌گیرد.

نشست‌های IAB با نظارت نمایندگان جامعه اینترنتی (ISOC) و ویرایشگران RFC و نماینده‌ای از گروه راهبردی مهندسی اینترنت (IESG) برگزار می‌شود. رییس گروه نیز توسط خود اعضای آن و از میان دوازده عضو کاندید IETF انتخاب می‌شود.

جهت اطلاع از موضوعاتی که در IAB مطرح می‌شود باید دانست که اعضای IAB برخلاف IESG افراد متخصص در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای اینترنت نیستند، بلکه افرادی با دانش عمومی و درکی صحیح از کلیه جنبه‌های معماری اینترنت هستند.

به‌طور کلی هدف IAB ارایه طرح‌های پیشنهادی که کاملا فنی باشند، نیست بلکه در حقیقت ارایه اسنادی است که قواعد فنی کلی و عمومی را تشریح می‌کند و در عملکرد مناسب اینترنت و پروتکل‌های آن موثر است. به‌عنوان مثال برخی موضوعاتی که در آخرین جلسه IAB مطرح شد عبارتند از:

- آینده آدرس‌دهی در اینترنت

- کنترل خطای نسبی بیت‌های ارسالی در پروتکل UDP

- مدیریت شبکه

- شناساگر سرویس‌ها و فیلترینگ
مسؤولیت‌‌هایی که IAB برعهده دارد عبارتند از:

- تایید اعضای گروه IESG: IAB رییس IETF و مدیران بخش‌های مختلف IESG که توسط کمیته انتخاباتی IETF کاندید می‌شوند را تایید می‌کنند.

- نظارت بر معماری: IAB بر جنبه‌های مختلف معماری مرتبط با پروتکل‌ها و پروسه‌های اینترنت نظارت دارد.

- پژوهش و نظارت بر پروسه‌های استاندارد: IAB بر پروسه‌هایی که در تدوین استانداردهای اینترنت استفاده می‌شوند نظارت دارد. این گروه به‌صورت یک گروه تحقیقاتی عمل می‌کند که اشکالات اجرایی استانداردها را بررسی و در اختیار IESG قرار می‌دهد.

- مجموعه‌های RFC و IANA: مدیریت و انتشار مجموعه اسناد RFC و همچنین نظارت بر اختصاص شماره پروتکل‌ها در IETF برعهده IAB است.

- نماینده خارجی: IAB به‌عنوان نماینده منافع IETF در رابطه با دیگر سازمان‌های خارجی در مورد استانداردها و موضوعات فنی مرتبط با شبکه جهانی اینترنت عمل می‌کند.

- مشاوره به ISOC: IAB یک منبع مشاوره و راهنمایی برای هیات‌امنا و کارمندان رده‌بالای ISOC است و در خصوص موضوعات فنی، معماری و سیاست‌های وابسته به مسایل اینترنت و فناوری‌هایی که قابلیت‌های جدید در اختیار توسعه‌دهندگان اینترنت می‌گذارد به این افراد مشاوره می‌دهد.

- تعیین ریاست IRTF: IAB رییس گروه ویژه تحقیقات در زمینه مسایل اینترنت (IETF) را برای یک دوره دوساله و قابل تمدید انتخاب می‌کند.

  • ۸۵/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">