ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از دونرخی شدن تعرفه اپراتورها

| چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) اخیرا بر سر دو نرخی کردن مکالمات مشترکان خود دست به‌تبلیغ وسیعی زده است، این در حالی است که اپراتور نخست تلفن همراه که دولتی است ، هم‌اکنون تعرفه مکالمات مشترکان خود را ثانیه‌ای محاسبه می‌کند.

این دو گانگی بین مشترکان تلفن همراه این سوال را مطرح کرده است که آیااین‌کار درچارچوب قانون صورت می‌گیرد و آیا اپراتور دولتی و شرکت تالیا نیز می‌توانند برای این کار اقدام کنند.

برخی کارشناسان می‌گویند محاسبه دقیقه‌ای مکالمه‌تلفن مشترکان تلفن همراه افزایش ناگهانی درآمد شرکتی را که اقدام به این کار کرده ، بدنبال دارد.

براین‌اساس مدت زمان مکالمه کمتر از یک دقیقه یک مشترک یک دقیقه محاسبه و به حساب وی منظور می‌شود.

"محمود خسروی" رییس سازمان‌تنظیم مقررات‌وارتباطات رادیویی‌وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ‪ ۲۱‬فروردین ماه امسال، ‪ ۴۸‬ساعت به ایرانسل ، اپراتور دوم تلفن همراه، فرصت داد تا زمان محاسبه تعرفه مکالمات خود را از دقیقه به ثانیه تبدیل کند.

ایرانسل همان روز اعلام کرد که طرح محاسبه مکالمات بر اساس ثانیه را ‪۱۶‬ بهمن ‪ ۸۵‬براساس قرارداد و پروانه خود، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده و به‌محض وصول تاییدیه آن سازمان، این محاسبه را اعمال خواهد کرد.

این شرکت در عین حال معترض شد:اپراتورهای دیگر ، سال‌ها است که نرخ مکالمات را بر اساس دقیقه محاسبه و اعمال می‌کند.

دراین جریان و کش و قوس به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات عقب نشینی کرده است و هم‌اکنون شرکت ایرانسل از هر دو روش ثانیه‌ای و دقیقه‌ای برای محاسبه صورتحساب مشترکان به درخواست مشترک اقدام می‌کند.

"داود زارعیان" مدیرروابط عمومی شرکت مخابرات ایران درباره این اقدام ایرانسل و اقدامات اپراتور نخست و تالیا، گفت: شرکت ارتباطات سیارو تالیا نیز در صورت تمایل و درصورتی که در پروانه آن‌ها ذکر شده باشد، می‌توانند تعرفه مکالمات خود را به دو صورت ثانیه‌ای و دقیقه‌ای دربیاورند.

وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سووال که شرکت ارتباطات سیار فاقد پروانه است و شرکت تالیا نیزپروانه خود را دو سال پیش و درزمانی که این مساله مطرح نبوده تبیین کرده است ، گفت: مسوول بررسی این مساله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است‌واما اگر این دو شرکت تمایل به دو نرخه‌کردن تعرفه مکالمه مشترکان خود داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را ارایه دهند.

وی افزود: شرکت ارتباطات سیار به‌دلیل دولتی‌بودن نیازی به‌پروانه نداشته است، اما به زودی به دلیل واگذاری این شرکت به بخش خصوصی باید پروانه دار شود.

زارعیان درپاسخ به این سووال که " آیا دو نرخی‌شدن تعرفه به‌سود مشترکان است یا خیر؟" گفت: دو نرخی شدن تعرفه به نفع مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این مورد به نفع مردم است،چرا در تعرفه مکالمات اپراتور نخست که دولتی است و بیش از ‪ ۱۳‬سال تجربه دارد ، دو نوع تعرفه پیش بینی نشده است ، گفت: با توجه به تحولات دراین عرصه و ورود تلفن -های همراه اعتباری و با توجه به‌اینکه تعرفه این نوع سیم کارت‌ها ‪ ۵۰‬درصد بالاتر از تعرفه سیم‌کارت‌های ثابت (پس پرداختی) است ، حق انتخاب را به مردم می‌دهد.

مدیرروابط عمومی شرکت مخابرات تصریح‌کرد: اما باید دونرخی کردن مکالمات از طریق تلفن همراه با فرهنگ‌سازی همراه شود ، چون بدون فرهنگ‌سازی تفاوت تعرفه‌ها درک نخواهد شد.

وی گفت: دو نرخی بودن تعرفه اپراتورها در دنیا یک امر طبیعی محسوب می - شود و مشترکان به فراخور استفاده خود از تلفن همراه، یکی از این دو را انتخاب می‌کنند.

زارعیان افزود: اپراتورها همچنین می‌توانند میزان تعرفه‌های خودرا کاهش دهند، اما به شرطی که این امر باعث متضرر شدن اپراتورهای دیگر (دامپینگ) نشود.

  • ۸۶/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">