ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارشی از وضعیت مدارس آموزش از راه دور

| شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس تحقیقات، 73 درصد جمعیت 18 تا 29 ساله کشور عضو شبکه های دیجیتال هستند که این مساله بیانگر آمادگی کامل بین فراگیران برای استفاده از آموزش از راه دور است.

گودرز شاهمرادی گفت: هرچند آموزش سنتی می تواند پایه و اساس آموزش از راه دور باشد و نباید آن را نفی کرد، اما تحقیقات نشان می دهد که آموزش مجازی بین 20 تا 30 درصد در مقایسه با روش های سنتی در تقویت یادگیری ارحجیت دارد.
وی افزود: در کشور ما به دلیل نیاز روز افزون بر گسترش آموزش، تامین آموزش مادام العمر و گسترش سطح تحصیلات، وجود انواع محدودیت ها و ممنوعیت ها از جمله دانش آموزان متاهل و یا ترک تحصیل کرده و نارسایی سیستم آموزشی سنتی رایج، توجه به آموزش از راه دور امری ضروری به نظر می رسد.
شاهمرادی ادامه داد: بر اساس آمار نرخ پوشش تحصیلی در سال 95 - 94 در دوره ابتدایی 97.9، در متوسطه اول 93.4 و متوسطه دورم 80.24 است که باید تلاش کرد با گسترش آموزش از راه دور این رقم به 100 درصد در تمامی پایه های تحصیلی برسد.
مدیر آموزش از راه دور با بیان اینکه فعالیت رسمی مدارس آموزش از راه دور به طور رسمی به سال 1383 با آغاز به کار 120 مرکز باز می گردد، افزود: درچند سال اخیر تلاش های بسیاری برای کیفیت بخشی آموزش از راه دور انجام شده است و در این راستا 687 مدرسه دارای مدیر مامور رسمی شدند و همچنین این مدارس اجازه برگزاری آزمون در مدارس را نیز پیدا کردند.
شاهمرادی تجمیع آیین نامه آموزش از راه دور و بزرگسالان در شورای عالی آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات در راستای کیفیت بخشی برشمرد و افزود: با گسترش فعالیت آموزش از راه دور در سال 88 ـ 87 تعداد مراکز آموزش از راه دور به دو هزار مرکز رسید اما در سال‌های 89 ـ 88 با دو مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای اداری به حالت نیمه راکد درآمد و فعالیت آن متوقف شد.
مدیر مدارس آموزش از راه دور یادآور شد: آیین نامه آموزش از راه دور متناسب با ساختار جدید در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار گرفته واکنون تجمیع آیین نامه بزرگسالان، آموزش از راه دور و بزرگسالان در حال بررسی است.
شاهمرادی با بیان اینکه اکنون 187 هزار و 177 دانش آموز در یکهزار و 365 مدرسه آموزش از راه دور مشغول تحصیل هستند، به افزایش 27 درصدی شهریه این مدارس در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: نرخ شهریه مدارس در هر ترم 560 هزار ریال است.
وی بیان داشت: قیمت هر واحد درسی در هر استان متفاوت است اما به طور میانگین در دوره اول متوسطه 116 هزار ریال و در دوره دوم متوسطه 136 هزار ریال است.
شاهمرادی، تقویت نظارت جامع در سه بخش نظارت عمومی، تخصصی و عالیه را از دیگر رویدادهای مهم در راستای تحقق کیفیت بخشی آموزش از راه دور عنوان کرد و اظهار داشت: پیش بینی شده بود که 35 درصد از 604 منطقه و 25 درصد مدارس آموزش از راه دور، تحت نظارت قرار گیرند که این درصد افزایش یافت و بر تعداد بیشتری از مناطق و مدارس نظارت انجام شد.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در ارزیابی و نظارت ها مدارسی که زیر 50 درصد امتیاز را کسب کنند اجازه فعالیت آنها گرفته خواهد شد و مدارس باید برنامه های خود را بر اساس اسناد بالادستی تنظیم کنند و ارزیابی عملکرد این مدارس نیز بر اساس همان برنامه ها صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، شاهمرادی،‌ فرآیندسازی رسیدگی به تخلفات مدارس آموزش از راه دور، برگزاری دوره های آموزشی غیرحضوری برای هفت هزار نفر و آموزش های حضوری در قالب 44 ساعت ویژه مدیران مدارس و امضای تفاهم نامه با نهضت سواد آموزی برای تحت پوشش قرار دادن سوادآموزان در مدارس آموزش از راه دور، را از دیگر فعالیت های این مدارس عنوان کرد.
وی درخصوص برنامه های آینده مدارس آموزش از راه دور نیز گفت: تلاش داریم تا ضمن توسعه ضابطه مند مدارس، نسبت به ساماندهی شهریه اقدام کرده و در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، تاسیس مدارس خیریه آموزش از راه دور، برگزاری جشنواره قلم 2، توسعه ظرفیت آموزش از راه دور، اجرای طرح شبکه مشاوره تحصیلی غیرحضوری و اجرای طرح آموزش الکترونیکی گام های بلندی برداریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">