ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش ایرنا از سانسور گسترده توییتر

| سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۳ ب.ظ | ۱ نظر

تهران- ایرنا- در حالیکه مسئولان شبکه اجتماعی توئیتر ، خود را از مدافعان سرسخت آزادی بیان می دانند و سانسور نکردن و عدم کنترل فعالیت کاربران را از اصول خود می خوانند، این شبکه در روزهای اخیر، مطالب مرتبط با نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی و مصاحبه سردار قاسم سلیمانی را حذف و حساب این دسته از کاربران را نیز تعلیق کرد.

بعد از انتشار دومین نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی در روز یکشنبه (8 آذر) و انتشار مصاحبه ای از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شماری از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر محتوای نامه رهبر معظم انقلاب و مصاحبه سلیمانی را در حساب های کاربری خود بازنشر کردند اما توئیتر بر خلاف روال خود، حساب های کاربری افراد یادشده را به مدت چندساعت تعلیق ساخت.
علاوه بر آن، کاربران یادشده از دریافت نامه ای از مسئولان توئیتر خبر داده اند که در آن از آنها خواسته شده است چنین محتوایی را دیگر نباید توئیت کنند.
این رفتار فقط کاربرانی را که از داخل ایران محتواهای یادشده توئیت کرده اند، در برنگرفته بلکه حتی افرادی را در کشورهای دیگر هم شامل شده است.
شبکه اجتماعی توئیتر که در سال 2006 آغاز به کار کرد، به کاربران خود اجازه می دهد محتواهایی را حداکثر با 140 کاراکتر منتشر کنند. کسانی که عضو این شبکه نباشند تنها می توانند محتوای منتشرشده دیگر کاربران را بخوانند البته در صورتی که کاربر، خواندن محتوای توئیت های خود را به دنبال کنندگانش محدود نکرده باشد.
بر اساس برآوردها تا ماه مه 2015 (اردیبهشت گذشته) توئیتر 500 میلیون کاربر داشت که از این تعداد 302 میلیون کاربر فعال بوده اند.
مسئولان توئیتر در بخش کمک رسانی، هدف خود را از راه اندازی و توسعه آن ارائه خدماتی برای کشف و دریافت اطلاعات از منابع مورد علاقه کاربران و تسهیم این اطلاعات با دیگران اعلام کرده و نوشته اند: «ما مالکیت محتوایی را که کاربران به اشتراک می گذارند به رسمیت می شناسیم و می دانیم هر کاربری مسئولیت محتوای مطالب خود را برعهده دارد؛ به دلیل همین اصول، مرتب حساب های کاربری را نظارت و محتوای مطالب را سانسور نمی کنیم، غیر از موارد بسیار محدود. توئیتر یکی از موارد نظارت و سانسور محتوای کاربران را انتشار اسپم یا هرزنامه دانسته و موارد متعددی را به عنوان اسپم شناخته است که یکی از آنها انتشار لینک یا پیوندهای منحرف کننده است».
اما به نظر می رسد مسئولان توییتر دست کم در مورد نامه رهبر انقلاب که با عنوان انگلیسی (letter 4 u) منتشر شده است این اصول را رعایت نکرده و در مورد کاربرانی که نامه را به صورت کامل منتشر کرده و حتی کسانی که عنوان آن را بازنشر یا توئیتی در مورد آن با هشتک (#) نامه رهبر ایران یا رهبر ایران منتشر کرده اند، با تعلیق حساب کاربری شان، مجازات کرده است.
علاوه بر این، توئیتر محتوای مرتبط با مصاحبه سردار سلیمانی و هشتک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز جزء هرزنامه های خود قرار داده و به این دسته از کاربران نیز هشدار تعلیقی داده است.
این رفتار در حالی است که حساب های کاربری مرتبط با گروه تروریستی داعش در توئیتر به شدت فعال است؛ طوری که اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارشی مفصل در مارس 2015 (فروردین گذشته) وضعیت حساب های کاربری طرفداران داعش را بررسی کرده و در آماری تخمینی نوشته است در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر 2014 (شهریور تا دی 1393) زمانیکه داعش فعالیت علنی خود را در عراق آغاز کرد، دست کم 46 هزار حساب کاربری از طرفداران داعش در توئیتر ثبت شده بود. این آمار البته آماری محافظه کارانه است و نویسندگان گزارش چند سطر بعد مدعی شده اند که حساب های طرفداران داعش در بعضی مقاطع به 70 هزار حساب نیز می رسیده است.
به گزارش ایرنا البته، فعالیت داعش در فضای مجازی به توئیتر محدود نمی شود و در شبکه های اجتماعی دیگر از جمله فیس بوک نیز صفحات زیادی را به خود اختصاص داده و یکی از راه های عضوگیری این گروه که اکنون در مورد تروریستی بودن اقدامات آن اتفاق نظر وجود دارد همین شبکه های اجتماعی است.
همه این رفتارها در حالی صورت می گیرد که این شبکه های اجتماعی که مقر اصلی آنها در امریکا است، همچنان خود را مدعی حقوق بشر و دموکراسی معرفی می کنند.

نظرات  (۱)

شما اسکرین شات رو دیدی اخه؟ چرا بدون دیدن و دونستن خبر خبرگزاری رو کپی میکنید؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">