ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هفته‌نامه عصر ارتباط در هفت ماه گذشته تنها نشریه‌ای بود که بعد از تغییرات مدیریتی در رایتل پیگیر وضعیت این اپراتور بود. مهرماه سال جاری در گزارشی با عنوان «رایتل پابرجا می‌ماند؟»، تلاش کردیم تا ضمن پیگیری تحولات احتمالی بعد از تغییرات مدیریتی در این اپراتور، تلنگری نیز برای تکانی به رایتل زده باشیم.

گزارش دومی که منتشر کردیم، هفته قبل بود که ظاهرا موثر واقع شد و یک گره از گره‌های متعدد اپراتور سازمان تامین اجتماعی را باز کرد و حداقل تکلیف موضوع لاینحل برون‌سپاری مدیریتی رایتل را به سرانجامی رساند و بعد از درج این گزارش، محمدمهدی عطوفی، مدیر عامل بلاتکلیف این اپراتور از رایتل خارج شد.

عنوان گزارش هفته قبل ما «ادامه اداره رایتل از جیب مردم» بود که اهم موارد مندرج در آن گزارش به این شرح بود:

  • 26 اردیبهشت‌ماه سال 97 اگرچه اعلام شد با پیمان برون‌سپاری مدیریتی رایتل موافقت شده و عطوفی به نمایندگی از تیم مدیریتی سابق همراه اول، مدیرعامل رایتل شد، اما در عمل و واقع پیمان مذکور عملیاتی نشد.
  • شاید به همین دلیل بود که در هفت ماه گذشته خبری از تغییرات سیاستی و عملکردی در رایتل نبود و این اپراتور به همان شکل و سیاق سابق خود پیش رفت.
  • تلاش‌ها برای واگذاری رایتل به ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و همچنین واگذاری بخشی از سهام این اپراتور به بورس به سرانجام نرسید.
  • عطوفی، مدیرعامل سابق این اپراتور آذرماه سال جاری با اتکا به وعده وزیر ارتباطات مدعی شده بود که رایتل را به یکی از چهار یونیکورن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل خواهد کرد.
  • تبلیغات گسترده تلویزیونی و رادیویی رایتل در هفته‌های گذشته بار دیگر در حالی اوج گرفته بود که در این تبلیغات همچنان همان روش‌های تجربه‌شده و شکست‌خورده سال‌های قبل برای تک‌فروشی سیم‌کارت در دستور کار قرار گرفته بود که از این رو با توجه به تغییر مدیریت این اپراتور، چندان قابل قبول نبود.
  • اطلاعات دقیقی از دخل و خرج رایتل در دست نیست اما یک گزارش تایید‌نشده از عملکرد مالی رایتل در سال 95 نشان می‌دهد که این اپراتور تا آن مقطع حدود 730 میلیارد تومان بدهی داشته است.
  • و در نهایت اینکه تاکید شده بود با توجه به بلاتکلیفی این اپراتور از جهت مدیریتی و قرار داشتن در سبد فروش از سوی شستا، اداره آن همچنان از جیب مردم انجام شده و می‌شود.

با این مقدمه اما بازگردیم به موضوع پایان کار مدیرعامل رایتل.

بیست و ششم اردیبهشت‌ماه سال جاری، عطوفی به نمایندگی از تیم مدیریتی سابق همراه‌اول اگرچه در قالب قرارداد برون‌سپاری پیمان مدیریتی، به‌عنوان مدیرعامل اپراتور سازمان تامین اجتماعی (رایتل) انتخاب شد، اما همان‌طور که ذکر شد، کمی بعد مشخص شد این پیمان هیچ‌گاه به شکل رسمی منعقد نشده است، تا سرانجام هفته قبل خبر خروج وی از مدیرعاملی رایتل منتشر شد. به این ترتیب دوم بهمن‌ماه پایان رسمی کار عطوفی اعلام شد.

در همین زمینه یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: وی روز سه‌شنبه هفته قبل استعفای خود را به عباس کاظمی، رییس هیات‌مدیره رایتل داده که وی نیز ظاهرا در همان روز با استعفای وی موافقت کرده است و بر اساس روال قانونی این استفعا باید مورد تایید شستا نیز قرار گیرد که این اتفاق نیز رخ خواهد داد.

به هر ترتیب، عطوفی هفت ماه و اندی بر صندلی مدیرعاملی این اپراتور با وضعیت قراردادی که ابتدا قرار بود پیمان برون‌سپاری مدیریتی باشد و در ادامه شکل دیگری به خود گرفت، دوام آورد.

در خصوص رایتل و اینکه در آینده چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونه اداره خواهد شد، اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما آنچه مسلم است، رایتل همچنان در سبد فروش شرکت‌های مورد نظر شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) قرار دارد.

در عین حال برخی شنیده‌ها نیز حکایت از آن دارد که با کناره‌گیری مدیر‌عامل رایتل، سه گزینه برای در دست گرفتن سکان رایتل مطرح هستند که احتمالا سعید کریم‌زاده، معاون فعلی مالی و منابع انسانی رایتل به‌عنوان مدیر‌عامل یا سرپرست این اپراتور مشغول به‌ کار خواهد شد.

نظر به اهمیت لزوم تعیین تکلیف رایتل، هفته‌نامه عصر ارتباط در آینده همچنان پیگیر وضعیت این اپراتور خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">