ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش عملکرد مرکز تحقیقات مخابرات

| شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۸۶، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران گفت: برای سال ‪ ۸۷‬مرکز، ‪ ۷۰‬میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است.

"کمال محامدپور" روز شنبه در نشست خبری این مرکز هم زمان با دهه فجر، افزود: ‪ ۱۰‬میلیارد تومان نیز از درآمد اختصاصی این مرکز به شرط تحقق، به بودجه سال ‪ ۸۷‬افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: تاکنون ‪ ۷۰‬پروژه در مرکز تحقیقات مخابرات ایران تعریف شده است که ‪ ۳۷‬پروژه برون سپاری شده و مابقی پروژه‌ها در مرکز به کمک دانشگاه‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین ‪ ۲۰‬آزمایشگاه تخصصی توسط مرکز در دانشگاه‌ها نیز در حال راه اندازی است که برای راه‌اندازی ‪ ۱۱‬آزمایشگاه در حال انعقاد قرارداد هستیم.

به گفته وی، ‪ ۵‬مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز توسط مرکز در دست تجهیز است که در مجموع می‌توان گفت در سال جاری تاکنون ‪ ۵۵‬میلیارد تومان هزینه پروژه‌های مرکز تحقیقات شده است.

به‌گفته‌وی، دانشگاه‌ها توانمندی لازم را دارند و باید آنها را با تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات درگیر و پشتیبانی کرد.

محامدپور، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی برای دانشگاه‌ها را فرصت خوب از لحاظ مالی عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از این آزمایشگاه‌های تخصصی کار تحقیقاتی انجام دهند و در دراز مدت نیز با استفاده از این آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی برای خود درآمدزایی داشته باشند.
وی جمع تسهیلات داده شده به خارج از مرکز، نظیر شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و پیمانکاران را در ‪ ۶‬ماهه اول سال ‪ ۸۶‬حدود ‪ ۱۸‬میلیارد تومان ذکر کرد.

از ابتدای دولت نهم جمع اعتبارات برای ارایه تسهیلات تا پایان ‪،۸۶‬ صد و ‪ ۱۲‬میلیارد تومان است که تاکنون ‪ ۷۰‬میلیارد تومان این تسهیلات به گیرندگان تسهیلات پرداخت شده است.

تاکنون ‪ ۶۰‬درصد این تسهیلات که به صورت وام ارایه می‌شود، در استان ها و ‪ ۴۰‬درصد آن در تهران پرداخت شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران در مورد کمیته‌های پژوهشی استان‌ها توضیح داد: باید از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان‌ها استفاده شود که تشکیل کمیته‌های پژوهشی در ابتدای سال ‪ ۸۴‬در ‪ ۳‬استان، در سال ‪۲۱ ،۸۵‬ استان و اکنون به ‪ ۳۰‬استان و در واقع تمامی استان‌های کشور گسترش یافته است.

کمیته‌های پژوهشی متشکل از اساتید دانشگاهی و کارشناسان استان‌ها هستند که در سال ‪ ۱۸۷ ،۸۴‬طرح پژوهشی پیشنهادی ارایه شده که ‪ ۴۶‬مورد آن تصویب شده است و در سال جاری نیز ‪ ۴۷۰‬طرح توسط این کمیته‌ها پیشنهاد شده که ‪ ۱۳۰‬پروژه مورد تصویب قرار گرفته است.

وی این روند صعودی را نشان‌دهنده ، وجود پتانسیل در استان‌ها دانست و بیان داشت: اساتید می‌توانند کارهای پژوهشی انجام دهند و برای هر پروژه نیز حداکثر ‪ ۵۰‬میلیون تومان تصویب کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران اظهار داشت: در نیمه‌اول امسال ‪ ۴‬میلیارد تومان اعتبارات پژوهشی داشته‌ایم که جهت پروژه‌هایی که در استان‌ها پیشنهاد و تصویب شده، صرف شده است.

به‌عقیده وی، سایر دستگاه‌های اجرایی نیز می‌توانند با بکارگیری پتانسیل‌های استانی، اجرای پروژه‌های پژوهشی خود را به استان‌ها گسترش دهند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران گفت: طرح پایلوت نسل سوم تلفن همراه در تهران و تبریز اجرا می‌شود.

"کمال محامدپور" روز شنبه در نشست خبری این مرکز همزمان با دهه فجر، افزود: هدف از اجرای پایلوت یاد شده این است که توانمندی‌های تکنولوژی نسل سوم تلفن همراه را با نسل موجود در کشور (‪ ۲‬و ‪ (۲/۵‬مورد مقایسه قرار دهیم.

وی اظهار داشت: نسل سوم به تعداد محدودی از مشترکان تلفن همراه جهت تست ارایه خواهد شد و پایلوت این طرح در تهران دارای ‪ ۴‬سایت تلفن همراه است که یک سایت در ساختمان تلفن همراه، یک سایت در وزارت ارتباطات و دو سایت نیز در مرکز تحقیقات مخابرات قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح پایلوت برای بررسی نحوه انطباق این تکنولوژی (نسل سوم) با نسل ‪ ۲‬و ‪ ۲/۵‬است، افزود: طرح اپراتور سوم بر اساس نسل ‪ ۳‬خواهد بود.

این مقام ادامه داد: مزایده بین‌المللی اپراتور سوم تلفن همراه تابع قوانین سرمایه‌گذاری خارجی است و سهامداران اپراتورهای موجود در کشور که بیش از ‪ ۵‬درصد سهام داشته باشند حق مشارکت در مزایده این اپراتور را ندارند.

وی این قانون را فرصتی برای کسانی که در اپراتورهای قبلی مشارکت نداشتند، عنوان کرد.

محامدپور استقبال شرکت‌های خارجی نظیر اروپایی، روسی و چینی برای شرکت در مزایده این اپراتور را بالا بیان کرد و توضیح داد کسانی که در این مزایده شرکت می‌کنند باید تخصص در زمینه اپراتور تلفن همراه به ویژه نسل سوم را داشته باشند.

اسناد اپراتور سوم تلفن همراه با مشاوره اتحادیه بین‌المللی مخابرات (‪ (ITU‬آماده شده و به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تصویب پروانه و محتوای اسناد ارایه شده است.

وی با اشاره به اینکه مزایده اپراتور سوم تلفن همراه به زودی برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود برنده نهایی این مزایده تا تیر یا مرداد ماه سال آینده اعلام و تا نیمه اول سال ‪ ۸۷‬نیز پروانه مربوطه صادر شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: علاوه بر دریافت مشاوره از اتحادیه بین‌المللی مخابرات، یک مشاور خارجی نیز برای پروژه اپراتور سوم انتخاب خواهد شد و قرار است طی هفته آینده برگزاری مناقصه برای مشاور خارجی اعلام شود.

محامدپور در خصوص توانمندی شرکت‌های خصوصی آی‌سی‌تی کشورمان بیان داشت: وزارت ارتباطات با سفرای بسیاری از کشورها مذاکره کرده است تا شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران ایرانی را در این حوزه بپذیرند.

وی در تکمیل سخنان خود و اینکه چرا تاکنون در زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور کاری پیش نرفته است، اظهار داشت: ساز و کارهای داخلی برای فعالیت شرکت‌های داخلی در خارج فراهم نبوده و موانع بسیار است، در صورتی که بازار خوبی در خارج از ایران برای این شرکت‌ها وجود دارد.

وی بازارهای هدف را هند، آفریقا، کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای لاتین عنوان کرد.

این مقام مسوول در خصوص طرح اینترنت ملی نیز گفت: ایجاد زیرساخت‌های فنی برای این طرح که توسط "طرح ملی ‪ "IP‬و "مرکز داده ملی" عملی می‌شود و متولی هر دو پروژه یاد شده شرکت ارتباطات زیرساخت است، پیش نیازهای طرح اینترنت ملی به شمار می‌روند. این پروژه‌ها به دلیل حجم بالای طرح‌ها، مبلغ بسیاری از بودجه اینترنت ملی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص بودجه فناوری اطلاعات کشور گفت: مجموع بودجه تمامی دستگاه‌ها در زمینه فناوری اطلاعات ‪ ۱۲۰‬میلیارد تومان است و اگر سرانه آی‌تی را برای هر نفر ‪ ۱۰‬دلار در نظر بگیریم این بودجه کافی نیست.

اما وی در ادامه توضیحات خود در مورد بودجه فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر همین بودجه‌های پراکنده در دستگاه‌های مختلف به خوبی مدیریت شود، شاهد توسعه فناوری اطلاعات در کشور خواهیم بود.

وی در خصوص طرح ملی ‪ IP‬توضیح داد: هدف از اجرای این طرح، توسعه زیرساخت‌های "آی‌پی" و اینترنت کشور است که اواخر تابستان امسال اسناد مناقصه آن آماده شده است.

اسناد این مناقطه ‪ ۱۰‬روز قبل توسط مرکز تحقیقات مخابرات تحویل شرکت زیرساخت شده است و این شرکت آماده است تا مناقصه مذکور را اعلام کند.

محامدپور در خصوص مرکز داده اینترنتی مرکز تحقیقات مخابرات گفت: این پروژه از سال قبل آغاز شده و اکنون آماده بهره‌برداری است.

به گفته وی، با استفاده از تجربه راه اندازی مرکز داده اینترنتی در مرکز تحقیقات مخابرات، گروهی از مرکز با همکاری شرکت زیرساخت و بخش خصوصی توانمند در زمینه ‪ IDC‬در حال بررسی و مذاکره هستند تا ‪ IDC‬ملی ایجاد شود.

  • ۸۶/۱۱/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">