ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گسترش فعالیت رمال‌ها در اینترنت

| دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

رمالان و فالگیران نیز همچون هر صنف و گروه دیگری با گذشت زمان در شکل کاری‌شان تغییراتی ایجاد کرده‌اند. این افراد سودجو نیز با ورود کامپیوتر و اینترنت از قافله عقب نمانده و کم کم دارند پای رمل و اسطرلاب را به فضای سایبری باز می‌کنند تا به توهم مدد آفتاب و ماه و مریخ، گره‌های کور زندگی را باز و زنجیر جهالت را بر دست و پای ساده لوحان ببندند.

سرهنگ سیدعلی امیراحمدی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) استان سمنان‌، از رمالی و فال اینترنتی به عنوان یکی از جرائم نوپدید سایبری و کلاهبرداری مدرن یاد کرد و گفت: افراد سودجو در فضای سایبر با بهره‌گیری از این پدیده به اخاذی و کلاهبرداری از افراد می‌پردازند.

وی با اشاره به تنوع جرائم در فضای مجازی، از رمالی و فالگیری به عنوان یکی از تازه ترین جرائم فراگیر شده در فضای مجازی یاد کرد و افزود: در این مورد کلاهبرداران با شناسایی برخی کاربران، اطلاعات مربوط به وی که از طریق ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... قابل دسترسی بوده را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند، همچنین اطلاعاتی که افراد در جاهایی نظیر درگاه‌های بانکی و... که با شخصیت اصلی وارد فضای مجازی می‌شوند را رصد کرده و در ادامه در یک فرصت مناسب با نزدیک شدن به کاربر‌، اطلاعات جمع‌آوری شده را بعنوان فال و پیش بینی و رمانی و... به کاربران ارایه داده و از آنها اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند.

میراحمدی‌ اضافه کرد: افراد سودجو با سرچ و جستجوی اطلاعات مربوط به کاربران و آنالیز اطلاعات جمع آوری شده، علایق و سلایق کاربران مستعد کلاهبرداری را جمع‌آوری کرده و از طریق لایک‌ها و کامنت‌ها به اطلاعات افراد دست یافته و در شرایط مناسب به انحاء مختلف هزینه‌های هنگفتی از کاربران می‌گیرند و همان اطلاعات را به خورد آنها داده و کم کم اعتماد افراد را جلب و تحت عنوان تفال و رمالی از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

وی‌ برداشت از حساب‌های مالی را در صدر جرائم سایبری این استان عنوان کرد و گفت: کلاهبرداری اینترنتی، نشر اکاذیب و هتک حیثیت به ترتیب دارای بیشترین فراوانی در بین جرائم سایبری این استان است.

رییس پلیس فتای استان سمنان توصیه کرد: کاربران مراقب پیام‌ها و ایمیل‌هایی با موضوعات جذاب باشند، چرا که مجرمان اینترنتی همواره با پیام‌ها و خبرهای غیرواقعی قصد جلب توجه کاربران را دارند تا اعمال مجرمانه خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی و ایجاد امکانات جدید در فضای مجازی آیا پلیس فتا متناسب با این رشد، توانایی‌های نیروی انسانی خود را افزایش می‌دهد، افزود: بی تردید جهان وارد عصر تازه‌ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است و روز به روز شاهد رشد و توسعه بیشتر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در دنیا هستیم. ضمن اینکه توسعه‌ی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چه در فضای مجازی و چه در گوشی‌های تلفن همراه و استفاده روزافزون از آن شتاب زیادی گرفته و به همین نسبت فضا برای استفاده‌های سوء از این فضا وجود داشته و کاربران را تهدید می‌کند.

میراحمدی اضافه کرد: پلیس فتای سمنان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و بهره گیری از نخبگان این بخش، پیوسته در حال بروزکردن توانایی‌های اینترنتی نیروی انسانی خود است تا برای مواجهه با جرائم نوپدید در این فضا ‌آمادگی داشته باشد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) استان‌، تصریح کرد: با رشد تکنولوژی نفوذ به دنیای مجازی کاربران و استفاده از اطلاعات شخصی افراد به امری فراگیر تبدیل شده و همین مساله یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دنیای دیجیتال شده است و از همین‌رو کاربران باید از روش‌هایی مطمئن برای محافظت از اطلاعات شخصی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آموزش در صدر کار این پلیس قرار دارد، یادآوری کرد: همین توانایی‌ها باعث شده پلیس فتای استان با کشف 97.83 درصدی پرونده‌های جرائم اینترنتی یکی از پیشروترین پلیس‌های فتای کشور در کشف جرائم باشد.

به هر روی اگر چه رد پای رمالان به دنیای مجازی هم رسیده، اما آنگونه که مسئولان و متخصصان این امر می‌گویند‌، خوشبختانه این رد پا در فضای سایبری به جا می‌ماند و گریز آنها از دستان قانون در این دنیای پر رمز و راز شلوغ هم ممکن نیست.

دنیای مجازی کاربران بی‌شماری دارد که ذائقه‌ها و سلیقه‌های متفاوتی دارند، اما عمده کاربران جوانان و نوجوانان بوده و از قضا این قشر بیش از هر قشر دیگری در خطرند.

همچنین سلیمانی کارشناس ارشد روان شناسی در همین ارتباط به ایسنا گفت: در دنیای مجازی نیز همچون جهان حقیقی این زنان و دختران جوان هستند که بیش از دیگر اقشار جامعه مورد سوء استفاده این سودجویان قرار می‌گیرند.

سلیمانی‌ با اذعان به اینکه انسان‌ها عموما در برخی مواقع با افراد بیگانه راحت تر درد دل می‌کنند، ادامه داد: این افراد گاه و در شرایط خاصی به شدت نیازمند مشورت و تخلیه روحی و روانی خود هستند، لذا به دلیل سهل الوصولی دستیابی به فضای سایبری و ویژگی پنهان کردن هویت واقعی خود در این فضا به دنیای مجازی‌ روی آورده و مورد سوء استفاده سودجویان قرار می‌گیرند.

این روان شناس با بیان اینکه این گونه افراد از این طریق می‌خواهند به نوعی امنیت روانی برسند، اضافه کرد: عموما این اشخاص‌، افراد ضعیف النفسی هستند که چندان به توانایی‌های درونی و روانی خود واقف نبوده و از این رو برای گریز از مشکلات خود به این مسائل روی می‌آورند.

وی، پناه بردن به رمالی و... را نوعی فریب دادن خود خواسته دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از این افراد در شرایط عادی به ناکارآمدی این روش‌ها واقفند، یادآور شد: بهترین کار در این شرایط مراجعه به روانپزشک و مشاور است که متاسفانه در کشور ما چندان مرسوم نیست.

سلیمانی افزود: جدای از مشاورین و متخصصان امر، افراد نزدیک و مورد وثوق‌، مناسب‌ترین افراد برای مشاوره و درد دل هستند و افراد نباید نه تنها در دنیای مجازی که در دنیای حقیقی نیز به افراد ناشناس اعتماد نکرده و راز زندگی خود را برای آنها فاش نکنند.

وی توسل به روش‌های غیر معمول برای حل مشکلات افراد را دارای پیشینه بالایی در فرهنگ عامه دانست و گفت: این روش نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای غربی نیز مرسوم است و متاسفانه با وجود رشد علمی و فرهنگی در جوامع مختلف این رویه همچنان در بین لایه‌هایی از جامعه دیده می‌شود.

به هر روی فارغ از اینکه سرنوشت محتوم ما آدمیان‌، ردی از خود را در خطوط دستمان جا گذاشته یا نه و یا دستش به ماه و مریخ و آفتاب می‌رسیده تا نشانگانی از آینده مبهم‌مان را در آن بازبتاباند یا نه. ‌آنگونه که مسئولان و متخصصان فضای سایبری می‌گویند‌، خوشبختانه اگر چه ردپای رمالاها به دنیای مجازی هم رسیده، ولی این رد پا در فضای سایبری به جا می‌ماند و گریز این سودجویان از دستان قانون در این دنیای پر رمز و راز شلوغ نیز غیرممکن است.

  • ۹۳/۱۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">