ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گسترش پول الکترونیکی به"‪ "POS‬نیاز دارد

| دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

"بانکداری الکترونیک" واقعی با ایجاد شبکه فراگیر "‪ "POS‬صندوق‌های الکترونیکی دریافت پول در تمامی فروشگاه‌ها و مراکز خرید کشور تحقق می یابد.
" محسن قادری" معاون بخش اتوماسیون شرکت خدمات انفورماتیک کشور در خصوص گفت: طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از جا به جایی پول و گریز از مشکلات آن، سیستم بانکی کشور به بانک الکترونیکی روی آورده، اما گردش پول الکترونیک از طریق خودپرداز و عابر بانک‌ها بهترین روش نیست.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ملی انفورماتیک به حوزه آی تی ایرنا، وی افزود: دستگاه‌های کوچک "‪ "POS‬که در دنیا در مراکز خرید نصب می‌شود نیاز شهروندان را به جابه جایی و انتقال پول مرتفع کرده است.
وی تصریح کرد: در کشورمان هم اکنون حدود سی هزار دستگاه "‪ "POS‬از سوی بانک‌های پارسیان، ملی صادرات و کشاورزی، سامان و مقداری هم از سوی بانک های دیگر در مراکز خرید نصب شده است.
وی گفت: این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌های خود پرداز یا عابر بانک بسیار ارزانتر است به طوری که قیمت آن حدود ‪ ۳۰۰‬دلار است در حالی که هر دستگاه خود پرداز ‪ ATM‬یا عابر بانک حدود ‪ ۱۵‬هزار دلار برای بانک‌ها هزینه دارد.
به گفته این مقام مسوول، دستگاه‌های خود پرداز در اروپا هفته‌ای یک بار پر می‌شود، در حالی که در ایران اکثر این دستگاه‌ها روزانه دو یا سه بار پر می‌شود اما باز هم برای نیاز شهروندان کافی نیست.
وی درباره علت این مساله گفت: به دلیل اینکه پول‌های رایج و در دست مردم بیشتر تا خورده، چسب و یا منگنه دارد ، دستگاه‌های خودپرداز را با مشکل شمارش روبه رو می‌کند.
قادری تصریح کرد: زیرا این دستگاه‌ها به دلیل حساسیت، ظرافت و دقت بسیار بالا به هنگام شمارش پول‌های کهنه قسمت شمارنده آن را پس می‌زند و پس از مدتی اینگونه کار کردن خراب می‌شود و در همین حال در شعب بانکها مسوولان وقت زیادی صرف پاک کردن یا تهیه کردن مناسب برای دستگاه می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین پولی که داخل این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد کم است و حجم آن زیاد، و به طوریکه اغلب مراجعه‌کنندگان در هر بار مراجعه به عابر بانک در چهار مرحله پیاپی ‪ ۱۶۰‬هزار تا ‪ ۲۰۰‬هزار تومان، بسته به بانک صادرکننده کارت، پول دریافت می‌کنند.
قادری عمده‌ترین راه رهایی از این مشکل و برقراری سیستم بانکداری الکترونیک واقعی را گسترش دستگاه‌های ‪ POS‬یا صندوق‌های کوچک الکترونیکی دانست.
معاون بخش اتوماسیون شرکت خدمات انفورماتیک کشور گفت: تعداد این دستگاه‌ها باید به میزانی افزایش یابد که حداقل ‪ ۸۰‬درصد مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و سایر مراکز، تحت پوشش این صندوق‌ها قرار گیرند.
وی گفت: پول الکترونیکی واقعی در این سیستم جاری می‌شود به طوری که نقل و انتقال پول و چاپ اسکناس و هزینه‌های جانبی آن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و امنیت آن نیز بسیار بالاست.
وی اظهار داشت: در بسیاری از نقاط دنیا حمل پول زیا جرم، تلقی می‌شود و در بسیاری از کشورها حمل بیش از هزار دلار پول نقد برای مقامات امنیتی و پلیسی آن کشورها، سوال برانگیز است و حمل زیاد پول نوعی کار مشکوک محسوب می شود.

  • ۸۴/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">