ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پویان افضلی - در شماره‌های گذشته نگاهی به بازار آنتی‌ویروس در ایران بعد از رفع تحریم‌ها داشتیم و اینکه غول‌های امنیتی به شکل چراغ خاموش وارد بازار ایران شده‌اند. در این مطلب نگاهی به تبلیغات کاذب برخی از شرکت‌ها می‌اندازیم که برای منافع تجاری و فروش بیشتر و همچنین تخریب محصولات رقبا طراحی شده‌اند.

در ایران شرکت‌های متعددی به فروش آنتی‌ویروس‌های اورجینال مشغول هستند. این نکته مثبت قضیه است، اما موضوع آنجایی منفی می‌شود که شرکت‌های ایرانی که برخی نماینده فروش و برخی واردکننده و صرفا فروشنده هستند با ایجاد موج کاذب و تبلیغاتی در سایت‌ها و بازارها، کاربران را اغوا و گمراه می‌کنند. البته باید گفت حساب کاربران متخصص و حرفه‌ای که در حوزه امنیت فعالیت می‌کنند جدا بوده و آنها اصلا نیازی به توجه به تبلیغات ندارند، بلکه منابع موثق خود را دارند.

اما از آنجایی که تقریبا بخش اعظم کاربران را افراد عمومی تشکیل می‌دهند که اطلاعات تخصصی در مورد محصولات امنیتی ندارند، این تبلیغات بسیار تاثیرگذار است.

این روزها شرکت‌های فروش آنتی‌ویروس در ایران از واژه‌های نامناسب و نامعقولی برای تبلیغ استفاده می‌کنند که جای تامل دارد. برای مثال، «برترین محصول امنیتی»، «ابرقدرت امنیتی» و ادعاهایی از این دست. جالب‌تر اینکه این عبارات توسط شرکت‌های رقیب به حالت تمسخر پاسخ داده شده است که اقدام هر دو شرکت غیراخلاقی و به دور از اخلاق تجارت است. جالب اینجا است؛ شرکتی که خود نماینده یک آنتی‌ویروس بوده است و مدت‌ها آن را تبلیغ می‌کرده اکنون به‌دلیل اینکه نماینده برندهای دیگر است به‌شدت محصول سابق خود را تخریب و محصولات فعلی‌اش را تبلیغ می‌کند؛ انگار نه انگار خود زمانی مبلغ آن محصول بوده است. حال آنکه حداقل می‌تواند به خود احترام بگذارد و محصول سابق را تخریب نکند؛ چراکه در واقع خود را تخریب می‌کند که در گذشته دروغ می‌گفته و نه شرکت رقیب را که نماینده فعلی محصول سابق است.

جالب‌تر اینکه شرکتی را که عنوان «ابرغول امنیتی» را برای محصول فعلی خود انتخاب کرده تمسخر می‌کند، اما خود برای محصولات فعلی‌اش عنوان «غول امنیتی» را برگزیده است!

چطور می‌شود یک شرکت یک‌شبه کلاهبردار و شیاد شناخته شود، اما یک محصول از یک شرکت دیگر درجه یک باشد؟ اساس این‌گونه عنوان‌دادن چیست؟

پرسشی که مطرح می‌شود این است: آیا اگر شرکت مذکور محصول یا محصولات جدید به سبد خود اضافه کرده و برخی از محصولات فعلی را حذف کند، باز هم به محصولات سابق خود که زمانی آنها را بهترین محصول بازار می‌دانست و جزو برترین‌ها، همان عنوان‌ها را اعطا می‌کند؟ یا نه به تبلیغ محصولات فعلی خود و نفی محصولات سابق می‌پردازد.

اما در این هیاهو، خریداران بازار بزرگ و پرسود آنتی‌ویروس چه باید بکنند؟ در این خصوص باید گفت اگر شرکتی می‌خواهد برای تبلیغ محصولی که نمایندگی فروش آن را دارد اقدام کند، بهتر است رزومه محصول به همراه تست‌ها و ارزیابی‌های امنیتی موجود را ارایه کرده و روی آنها مانور دهد نه صرفا استفاده از عبارات نامعقول؛ اینکه این محصول برای چه افرادی مناسب است، معایب و مزایای آن چیست و اطلاعاتی از این قبیل. همچنین بهتر است شرکت‌ها به جای تخریب رقیب سعی کنند خدمات‌دهی به مشتریان و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر و بهتر در ارایه خدمات را بهبود بخشند.

از سوی دیگر وقتی در بازار از فروشنده‌ها در مورد اینکه کدام محصول بهتر است می‌پرسیم، بدون درنگ محصول مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و سایر محصولات را تخریب! بدون اینکه یک مقایسه اجمالی و حتی یک کاتالوگ از ویژگی‌ها ارایه دهند.

به هر تقدیر سال‌ها است محصولات امنیتی در سایر کشورها به روش‌های مناسب و رقابتی در محیطی سالم به فروش می‌رسد و هر شرکت فروشنده صرفا به ارایه محصول خود پرداخته و از ویژگی‌های محصولش سخن می‌گوید. بنابراین نه از تخریب خبری هست و نه استفاده از عبارات نامعقول برای برندها.

در پایان باید گفت روش‌های تبلیغاتی دو شرکت مذکور هیچ‌کدام مناسب نبوده و باید این فرهنگ پیاده‌سازی شود که امنیت مطلق نیست و اینکه هر محصولی مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای برخی سودمند و برای برخی دیگر قابل استفاده نیست. مهم این است که در شرایط موجود برای هر کاربر کدام‌یک مناسب‌تر است. همچنین راحت بودن کاربر با یک محصول بر اساس تجربه شخصی، عامل مهمی است. نکته آخر اینکه بهتر است هنگامی که مشتری برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کند، همه جوانب یک محصول یا محصولات به او گفته شود نه صرفا تبلیغ یک محصول خاص.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۰۷/۲۰

آنتی ویروس

نظرات  (۴)

  • شرکت دورانتاش
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    عزیزم ******* از ما و بقیه نماینده هاش کلاهبرداری کرده و حق دفاع داریم .
    در ضمن هر اطلاعات و خبری از ******* منتشر کردیم با منبع و مستندات معتبر بوده .
    در ضمن درسته ******* میفروختیم ولی اینقدر شرف و شعور و شخصیت داشتیم که وقتی کلاهبرداری کرد و حتی ضرر کردیم اومدیم و اعلام کردیم و مثل بقیه نماینده های ایرانی ******* پشت مشتی دروغ و دقل و کثافت کاری پنهان نشدیم و لایسنس مشتری هاشمون  رو که ******* بلاک کرده بود با هزینه خود شرکت تعویض کردیم .
    شما باید بگی که چرا ی آگهی 20 هزار تومنی ******** تو نشریتون باعث شد مدیرای عامل 6 شرکت نماینده ******* تو دفترتون جمع بشن که نباید آگهی ما چاپ بشه .؟!!!
    ما خیلی بهتون لطف کردیم که هنوز پاسخ عملی بهتون ندادیم . ظاهرآ رفتار مهربانانه و رئوفانه ما باعث شده شما و شرکاتون گستاخ تر بشن .
    الان هم که که صدها خبر کذب و دروغ بر ضد شرکت ******** منتشر کردین و کلی اعمال غیر اخلاقی و غیر قانونی داشتین حرف از مهربانی و روشهای درست تبلیغات میزنن ؟!! بی خیال بابا .
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    مطالب جامع و کاملی بود.
    جالب بود میگفتین علت حذف ******** از زیر مجم.عه شرکت بزرگی همچون کسپرسکی به علت تخلف این شرکت بوده.
    چون این شرکت لایسنسهای دویست روزه را تحت یکساله به مردم غالب کرد.
    جالبه بدونید با این حال شرکت امنیتی معتبر کسپراسکی به کاربرانی که ایمیل زده بودند و مشکل رو گفته بودن 165 روز از جیب خودش داد.
    ******** شرکت خوبی نیست و وبسایت ***** هم پر است از توهین به کاربران
    حالا بسه دیگه پاشید همدیگرو بوس کنید باهم دوست بشید سرمردم کلاه بزارید :D
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    ******* ی شرکت نامعتبر و دزد و کلاهبرداره که محصولاتش آسیب پذیری های و نقص های زیادی داره و این هم ثابت شده و هم همه میدونن .

    شما عصر ارتباطی ها بهتره دیگه گندکاری ******* رو ماست مالی نکنین .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">