ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک آشتی خوب اما دیر

| سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴، ۰۲:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

بهمن برزگر - پنج سال پیش، زمانی که جهانگرد لایحه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تهیه می‌کرد، احتمالاً تصور نمی‌کرد که روزی مجبور خواهد شد از وزارتخانه‌ای که او می‌خواست وظیفه فناوری اطلاعات را هم بر آن بیفزاید(البته با حضور خود در مقام وزیر) جدا شود.

این اتفاق افتاد، و او تمامی فعالیت‌های فناوری اطلاعات را در شورای عالی اطلاع‌رسانی که دبیرش بوده و است(به همراه حکم ویژه رییس جمهوری‌اش) تجمیع کرد، و البته شاید این امر تاحدی توجیه داشت، این حد نیز زمان تصویب نهایی تغییر وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، قانونی که در آن زمان(زمان تصویب) جهانگرد موافقش نبود.

طی این مدت، عملاً «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «شورای عالی اطلاع‌رسانی»، یک وظیفه را دنبال می‌کردند، حداقل در حرف؛ اما در عمل، آن که سکان در دستش بود، جهانگرد بود و نه وزیر، و این به خاطر زمینه و پیشینه کار بود، که جهانگرد با طرح تکفا شروع کرده بود.

طی این مدت، کشور از تجمیع و هماهنگی فعالیت‌های مربوط به فناوری اطلاعات، به خاطر حضور دو شخص در دو سوی یک موضوع، عاجز ماند و هنوز هم؛ و متاسفانه هیچگاه در سطح ملی ما شاهد نزدیکی شورای عالی اطلاع‌رسانی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نبودیم؛ البته عجیب نیست که هنوز هم آیین‌نامه اجرایی مربوط به نحوه شکل‌گیری و انجام وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات که در قانون وزارتخانه پیش‌بینی شده، به تصویب نرسیده است.

از سوی دیگر، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز می‌بایست از معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد، که این هم محقق نشد، و همه اینها ناشی از این امر بود که جهانگرد از وزارتخانه دور شده بود و علاقه‌ای به نزدیکی نداشت؛ البته توان وزارتخانه و علاقه او به ورود جدی به بحث و هموار کردن راه برای پذیرفتن این مهم نیز مسئله‌ای دیگر است، که مطمئناً قابل نقد و بحث می‌باشد.

به هر حال، دوری دو سوی این بازی، فرصت طلایی را از توسعه فناوری اطلاعات گرفت. هر چند دور از انصاف است که ما تلاش های جهانگرد را در ایجاد بستر لازم برای طرح موضوع، رشد آن، و شروع به تحول جدی در توسعه کاربری فناوری اطلاعات به عنوان اولین مدیر مؤثر در این حوزه نادیده بگیریم، ولی به نظر می‌رسد کشورمان دیگر توان تاوان دادن در این عدم توانایی در همکاری را ندارد.

در پایان سال گذشته، شاهد حضور جهانگرد در دو سمینار در وزارتخانه ICT بودیم، یکی در خصوص برنامه‌های آتی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، و دیگری سمینار بررسی مسائل حقوقی فناوری اطلاعات؛ دو سمیناری که جهانگرد حضور پیدا کرد و با سخنرانی خود، نقطه نظرات مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در حوزه فناوری اطلاعات را بیان کرد.این نزدیکی اما دیر بود!

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">