ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک گلایه و مشتی نمونه خروار

| دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ | ۰ نظر

هفته گذشته رهبری انقلاب در جمع معلمان کشور گلایه‌ای را مطرح کردند که اگرچه مختصر بود اما در دل خود پیام‌های زیادی داشت و در محافل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بازتاب‌های زیادی پیدا کرد.

ایشان گفتند: «تا زمانی که روحیه‌ استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسوولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه‌ کامل و صحیح نخواهد رسید.»

رهبری در بخش دیگری، وزارت ارتباطات را یکی از دستگاه‌های مسوول در زمینه‌ تربیت نسل آینده برشمردند و خاطرنشان کردند: «کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزشگاه است باید زمینه‌ استفاده‌ صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی به‌صورت رها و غیر قابل کنترل باشد.»

و در نهایت ایشان با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: «کسی به‌دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟»

البته اقدام وزیر ارتباطات در خصوص این گلایه، وعده تشکیل یک کارگروه دیگر در این وزارتخانه بود و شورای عالی فضای مجازی هم اعلام کرد که به سرعت در تلاش برای رفع چالش‌ها، مشکلات و دغدغه‌های رهبر انقلاب هستند.

شاید در نگاه نخست اینگونه تحلیل شود که مقصود و دغدغه رهبری، بیشتر متوجه حفظ و حراست از فضای مجازی و گسترش فعالیت‌های سالم و سازنده در این فضا بوده است. اما در نگاهی وسیع‌تر و عمیق‌تر، این گلایه، مشتی نمونه خروار محسوب شده و به منزله بروفق مراد بودن شیوه عمل و جهت‌گیری دستگاه‌های مورد خطاب نیست.

البته شاید مسوولان دستگاه‌های مذکور نظر دیگر داشته باشند و با ادامه تشکیل جلسات، کارگروه‌ها و ابلاغ چند مصوبه و آیین‌نامه کار خود را تمام شده فرض کنند. اما به هر حال زمانیکه عالی‌ترین مقام حاکمیتی کشور به شکلی مختصر به گلایه از موضوعی می‌پردازند، نشان از آن دارد که مشکلات به مرحله و حدی رسیده است که دیگر با انجام چند مصاحبه و کاغذبازی نمی‌توان آن را تمام شده تلقی کرد.

به هر تقدیر همچون گذشته، باز هم از سایر بخش‌های ذینفع و البته زیان‌پذیر که نقشی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی‌های دولتی و حاکمیتی عرصه ICT ندارند، چاره‌ای جز انتظار بر نمی‌آید و باید دید این ره به کجا ختم می‌شود.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">