ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ضمن تأکید بر ضرورت برقراری عدالت آموزشی در دوران شیوع کرونا، برای کمک به تأمین ۲۵۰ هزار تبلت ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد، اعلام آمادگی کردند.
 به گزارش آنا، نهمین نشست شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی با حضور وزیر و معاونان وزارت آموزش‌وپرورش، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگانی از نهادهای حمایتی همچون بنیاد برکت، بنیاد علوی و برخی فعالان حوزه بانکی و اقتصادی کشور به میزبانی کمیته امداد برگزار شد.

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در این نشست که به بررسی و تأمین تجهیزات تحصیلی و آموزش مجازی دانش‌آموزان محروم کشور اختصاص داشت، بابیان اینکه حدود ۳۷۵ هزار دانش‌آموز و بیش از ۸۰ هزار دانشجوی نیازمند، از خدمات و حمایت‌های کمیته امداد برخوردار هستند، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۲۵۰ هزار نفر از این عزیزان از امکانات آموزش مجازی همچون تلفن همراه هوشمند و تبلت برخوردار نیستند که در شرایط شیوع کرونا در کشور و مجازی شدن کلاس‌ها در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها، احتمال افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل این افراد را در پی دارد.

 

شناسایی ۵۰ هزار دانش‌آموز و دانشجوی نیازمند در اولویت دریافت تبلت

وی بابیان اینکه ۲۰ هزار دانش‌آموز تحت حمایت امداد در آستانه کنکور سراسری هستند، ادامه داد: برای نیمی از این فرزندان خدمات آموزش مجازی برقرارشده اما موفقیت در کنکور به‌عنوان یک گام مهم در ساختن آینده افراد، بستگی زیادی به فراهم شدن ابزار آموزشی فناورانه همچون تبلت و دسترسی به اینترنت دارد.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند در اولویت دریافت تبلت شناسایی شده‌اند و امیدواریم با مشارکت نهادهای حمایتی، حاکمیتی، دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های اقتصادی و همراهی همیشگی مردم خیران، بتوانیم زمینه پیشرفت تحصیلی را برای آنان فراهم کنیم.

بختیاری با تأکید بر اینکه حدود ۴۰ مرکز شبانه‌روزی امداد پذیرای دانش‌آموزان نیازمند در مناطق محروم کشور است، افزود: مادران سرپرست خانوار باوجود همه مشکلات، این فرزندان را امید فردای خود قرار داده‌اند و همه ما موظفیم به این آینده‌سازان ایران اسلامی کمک کنیم تا از حداقل امکانات آموزشی برخوردار شده و از رقابت تحصیلی با دیگر دانش‌آموزان، احساس ضعف و کمبود اعتمادبه‌نفس نداشته باشند.

وی بابیان اینکه ۶ هزار نفر از دانش‌آموزان تحت حمایت امداد برگزیده تحصیلی هستند، تأکید کرد: معتقدیم سنگرهای خدمت در کشور باید توسط این عزیزان که سختی‌کشیده هستند اشغال شود تا با بهره‌گیری از هوش و استعداد پرورش‌یافته، تأثیرگذاری خود را بر توسعه کشور نشان دهند.

رئیس کمیته امداد برگزاری جشن عاطفه‌ها را فرصتی خوب برای کمک به دانش‌آموزان محروم دانست و گفت: همانند گذشته، معلمان دلسوز آموزش‌وپرورش پرچم‌دار برگزاری این جشن هستند و امیدواریم با کاهش مشکلات ناشی از ویروس کرونا، شاهد برپایی جشن عاطفه‌ها در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین از طریق روش‌های مجازی باشیم.

 

سه میلیون دانش‌آموز کشور به آموزش مجازی دسترسی ندارند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی برای دانش‌‌‌آموزان با عنوان «سامانه شاد» گفت: در سال تحصیلی گذشته پس از شیوع کرونا، از بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز سراسر کشور حدود ۱۰ میلیون نفر در این سامانه عضو شدند و بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از این سامانه را پیدا نکردند و درخطر ترک تحصیل قرار گرفتند.

وی دسترسی به ابزارهای آموزشی فناورانه را یک ضرورت دانست و افزود: امروز مدرسه به یک تبلت تبدیل‌شده و نگرانیم که پیشرفت‌های کشور در حوزه پوشش تحصیلی و کاهش نرخ ترک تحصیل به خطر بیفتند و اهدافی که به‌خوبی پیش رفته است، متوقف شود.

وزیر آموزش‌وپرورش بر استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه آموزش مجازی در کشور تأکید کرد و ادامه داد: خیران مدرسه‌ساز می‌توانند با تمرکز بر خرید تبلت برای دانش‌آموزان، مدارس را به خانه نیازمندان ببرند.

حاجی میرزایی گفت: اصل برای ما در تحصیل دانش‌آموزان، برگزاری حضوری کلاس‌ها است؛ با ستاد ملی کرونا مذاکره کرده‌ایم و امیدواریم با یک برنامه‌ریزی دقیق، در مناطقی که امکان برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد مدارس از ۱۵ شهریور بازگشایی شود و در مناطق دیگر، آموزش از طریق صداوسیما و مجازی برقرار شود.

وی اظهار کرد: ۳۰ درصد مدارس ما زیر ۳۵ نفر دانش‌آموز دارد که حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان کشور را شامل می‌شوند و امکان برگزاری کلاس حضوری را دارند. در برخی مناطق نیز استفاده از روش زوج و فرد کردن دانش‌آموزان به‌عنوان یک راه‌حل پیشنهاد شده است تا بخشی از نگرانی مسئولان در مورد تأمین ابزار و تجهیزات آموزش مجازی برطرف شود.

 

تعهد دولت برای تأمین تجهیزات فناورانه آموزشی دانش‌آموزان تحت حمایت

در ادامه این جلسه، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری نشست مدیران کمیته امداد و معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مکاتبات در مورد تأمین تبلت برای دانش‌آموزان تحت حمایت امداد انجام‌شده و معاون اول رئیس‌جمهور تهیه این تجهیزات را به‌عنوان یک تعهد دولت پذیرفته و بر اجرای آن تأکید دارد.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم امکانات آموزش مجازی را برای دانش‌آموزان محروم فراهم کنیم، فاصله آموزشی شدت گرفته و در آینده به یک شکاف طبقاتی غیرقابل‌جبران با آثار و تبعات مختلف اجتماعی تبدیل می‌شود.

بر پایه این گزارش علاوه بر تعهد وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه برای تأمین ۲۵ هزار تبلت و فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان تحت حمایت امداد، مدیرعامل بنیاد علوی برای تهیه ۱۴ هزار تبلت اعلام و نمایندگان بنیاد برکت، بنگاه‌های اقتصادی همچون ایمیدرو و ... برای خرید تبلت ویژه دانش‌آموزان محروم اعلام آمادگی کردند. همچنین رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی بر آمادگی شبکه بانکی کشور برای اختصاص منابع بانکی حوزه مدرسه‌سازی برای خرید تبلت تأکید کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">