ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

3 دلیل ترس از هوش مصنوعی

| يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

آرند هیندزه*- به عنوان محقق حوزه هوش مصنوعی، گاهی به این ایده فکر می کنم که اکثر مردم از تسلط هوش مصنوعی بر انسان وحشت دارند. چندان هم تعجب آور نیست؛ زیرا این ترس از نگاهی می آید که تاریخ و سینما به ما داده اند؛ نگاهی که ترس از سایبرنتیک را القا می کند و همانند آنچه در فیلم ماتریکس دیدیم، هشدار می دهد که نیروهایی خواهند آمد و ما را به عنوان باتری های انسانی در محفظه هایی زندانی می کنند.
من برای توسعه هوش مصنوعی از مدل های کامپیوتری انقلابی استفاده می کنم و فکر کردن به اینکه این موجودات مجازی بی گناه روی صفحه نمایش من، روزی به هیولا تبدیل خواهند شد، برای خودم دشوار است. همانطور که اوپنهایمر بعد از رهبری ساخت اولین بمب اتمی همیشه سرزنش شد، آیا در نهایت از من به عنوان یکی از «ویرانگران دنیا» یاد خواهد شد؟  در این یادداشت سعی کرده ام ترس های مربوط به هوش مصنوعی را طبقه بندی کنم:


 ترس از اتفاقات پیش بینی نشده
کامپیوتر HAL 9000 که آرتور سی کلارک، نویسنده داستان های علمی تخیلی، در رویای خود داشت و استنلی کوبریک، کارگردان فیلم «2001: اودیسه فضایی» آن را تصویر کرد، مثال خوبی است از سیستمی که به دلیل پیامدهای ناخواسته، شکست خورد. در اکثر سیستم های پیچیده مانند شاتل فضایی ناسا و نیروگاه هسته ای چرنوبیل مهندسان لایه های بسیاری از اجزای مختلف را ترکیب می کنند. طراحان ممکن است به خوبی بدانند که هر جزء به تنهایی چگونه کار می کند؛ اما گاهی از اینکه قطعات در ارتباط با یکدیگر چگونه کار می کنند، آگاهی کافی ندارند؛ نتیجه این آگاهی کم، سیستمی است که ممکن است در راه های پیش بینی نشده شکست بخورد. 


 ترس از سوءاستفاده
من محیطی مجازی خلق می کنم و موجودات دیجیتال را تکامل می دهم. عملکرد این مخلوقات ارزیابی می شود و آنهایی که بهترین عملکرد را دارند برای تولید مجدد انتخاب می شوند و نسل بعدی هوش مصنوعی را می سازند. این شیوه البته احتمال پیامدهای ناخواسته را کاهش دهد، اما مانع سوءاستفاده از هوش مصنوعی نمی شود.


 ترس از اولویت های اشتباه اجتماعی
در جامعه امروزی، اتوماسیون انسان ها را از کار برکنار و صاحبان ماشین ها را پولدارتر کرده است. این مشکل یک مساله علمی نیست و باید از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حل شود. با همکاری می توانیم شرایطی ایجاد کنیم که هوش مصنوعی به جای ایجاد فاصله طبقاتی، برای همه سودمند باشد. 
*استادیار زیست شناسی یکپارچه و علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۵/۰۸

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">