ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۶ ضعف آموزش مجازی در وزارت آموزش و پرورش

| يكشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسال زاهدان در نامه‌ای خطاب به مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان سیستان و بلوچستان ضمن رفع هرچه سریع‌تر نواقص و ایرادهای شیوه آموزش مجازی فعلی، بر لزوم تدوین شیوه نوین آموزش الکترونیکی تأکید کرد.
به گزارش آنا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان در نامه‌ای خطاب به حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش ضمن رفع هرچه سریع‌تر نواقص و ایرادهای شیوه آموزش مجازی فعلی، با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان، طرحی بنیادین و راه‌حلی جامع را برای شرایط بحرانی تدوین کرده و شیوه‌ای نوین و جامع را برای آموزش ارائه دهد.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیون‌ها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود. (مقام معظم رهبری )

جناب آقای رخشانی‌

سلام علیکم

ویروس منحوس کرونا که از دو ماه قبل سلامت جسمانی افراد جامعه را هدف قرار داده است، حال در مرحله‌ای است که متاسفانه در صورت عدم کنترلِ شرایط فعلی آموزشی، آسیب‌های جدی به تعلیم و تربیت وارد خواهد کرد و البته راهکار وزارتخانه آموزش و پرورش برای تداوم روند آموزشی تدریس مجازی است که نقاط قوت و ضعف آن باید بررسی شده تا بتوان برای روزهای سخت‌تر و حوادث دشوارتر آماده شد.

اگرچه تدریس مجازی ‌می‌تواند نقاط قوتی همچون استفاده بیشتر آموزش و پرورش از رسانه‌های جمعی و فضای مجازی برای پیشبرد اهداف آموزشی، ایجاد اپلیکیشن اختصاصی آموزش و پرورش (شاد) و... را دارا باشد اما نقاط ضعفی نیز دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود و به شرح ذیل است:

۱) عدم توجه به دانش‌آموزان ساکن در مناطقی از کشور (نقاط صفر مرزی و...) که فاقد اینترنت و شبکه اطلاع‌رسانی هستند.

۲) عدم وجود زیرساخت ارتباطی مناسب برای استفاده از تدریس مجازی در بسیاری از مناطق محروم و کم‌برخوردار

۳) هدررفت استعدادهایی که امکان بهره‌مندی از تدریس مجازی را ندارند

۴) آسیب‌های استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی به سلامت جسمی دانش‌آموزان و عدم توجه به آن

۵) عدم تسلط کافی برخی خانواده‌ها بر چگونگی ساز و کار تدریس مجازی ( در این صورت بیم آن می‌رود که خانواده‌ها پیگیری تدریس مجازی را کاملا به خود فرزند واگذار کرده و خطر استفاده بدون نظارت دانش‌آموزان از فضای مجازی وجود دارد.

۶) پایین بودن کیفیت آموزش مجازی فعلی

محدودیت‌ها همواره موجب پیشرفت بشر بوده و ویروس منحوس کرونا که خود چالشی بزرگ را برای نظام آموزشی ایجاد کرده موجب پرداختن بشر به ابعاد گسترده‌تری از آموزش شده است. لذا مسئولان باید تلاش خود را برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های آموزشی انجام دهند.

ما به عنوان جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند در فضای تعلیم و تربیت، ضمن انتقاد از کاستی‌های شیوه کنونی که موجب شده تا جمعی از دانش‌آموزان این مرز و بوم از آموزش صحیح عقب بمانند، خواستاریم تا وزارت آموزش و پرورش علاوه بر رفع هرچه سریع‌تر نواقص و ایرادهای این شیوه آموزشی، با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان، طرحی بنیادین و راه‌حلی جامع را برای شرایط بحرانی تدوین کرده و شیوه‌ای نوین و جامع را برای آموزش ارائه دهد.

ما دانشجو معلمان به‌عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش، آمادگی خود جهت تدوین شیوه نوین آموزشی که در بالا ذکر شد را اعلام کرده و برای گام نهادن در این مسیر دشوار که نیازمند تحقیقات و پژوهش‌های تخصصی است، از مسئولان آموزش و پرورش درخواست همکاری داریم.

در شرایط فعلی نیز دستان خود را در دست خانواده دلسوز خویش قرار داده و آمادگی خود را جهت همکاری در زمینه‌های مختلف برای کمک به حل این معضل از جمله آماده کردن بسته‌های آموزشی اعلام می‌داریم. باشد که بتوانیم کمکی هرچند اندک به نظام آموزشی کشور کرده تا هیچ استعدادی به دلیل نبود زیرساخت‌های متعدد آموزشی قربانی نشود.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">