ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

8 حادثه‌ی پهپادیِ خطرناک در دنیا

| شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

از پهپادهای غیرنظامی برای گرفتن عکس و فیلم، تحویل بار، عملیات‌های جست‌وجو و نجات و غیره زیاد استفاده می‌شود. برخی کشورها برای حفظ امنیتِ هم پهپادها و هم محیط اطرافشان از قبل، قوانین و محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن‌ها تعریف کرده‌اند. افسوس، همه‌ی صاحبان پهپاد هم از این قوانین و محدودیت‌ها مطلع نبوده و یا از آن‌ها تبعیت نمی‌کنند. درست مانند هر دستگاه الکترونیکیِ دیگری، پهپادها نیز برخی‌اوقات می‌توانند از کنترل خارج شوند. حال پیامدهای احتمالی چیست؟ در ادامه با ما همراه شوید تا 8 حادثه‌ی پهپادیِ خطرناک را برایتان تعریف کنیم.


کاخ سفید
ژانویه‌ی سال 2015، پهپادی درست در محوطه‌ی چمنیِ جلوی کاخ سفید در واشینگتن، دی.سی. سقوط کرد. یک افسر دولتیِ سرخوش این پهپاد را از آپارتمانی نزدیک به کاخ ریاست جمهوری پرواز داده بود و حالا کنترلش از دست او خارج شده بود. به گفته‌ی نیویورک‌تایمز، او به دوستان خود پیغام فرستاده و نگران بوده مبادا این پهپاد روی زمین کاخ سفید فرود بیاید و بعد... از خواب که بیدار می‌شود می‌بیند همه‌ی شبکه‌های خبری دارند از این دردسر تازه حرف می‌زنند. البته بخت با او یار بود؛ بررسی‌ها نشان داد این پهپاد قبل از سقوط در حالت پروازِ مراقبت‌نشده به سر می‌برده؛ بنابراین شکایتی از فرد تحت تعقیب صورت نگرفت. با این حال، این اتفاق موضوع امنیت کاخ سفید را پررنگ کرد. این پهپاد کوچک که از بیخ گوش رادارها گذر کرده بود به منظور شناسایی هواپیماها و موشک‌های قدیمی طراحی شده بود- که البته خیلی راحت مقاصدش کم‌اهمیت جلوه داده شد. کمی بعد از این حادثه، تولیدکننده‌ی این پهپاد آپدیت سفت‌افزاری برای این مدل تولید کرد تا دیگر نتواند بیشتر از شعاع 25 کیلومتری (حدود 15.5 مایلیِ) کاخ سفید پرواز کند. همچنین بالگردهای اطراف فرودگاه‌ها، نیروگاه‌های برق و سایر تجهیزات مهم نیز از کار انداخته شدند. اما هر پهپادی هم از چنین حفاظ‌های درون‌سازه‌ای‌ای برخوردار نیست.


هرچ و مرج در فرودگاه
دسامبر سال 2018، پهپادها فرودگاه گاتویکِ لندن را فلج کردند. هواپیماها بیش از یک روز کامل را به دلیل پرواز پهپادها در آسمان فرودگاه روی زمین بودند. پرواز 140 هزار مسافر بر اثر این اتفاق لغو شد. علاوه بر این، مجرمان پشت این ماجرا هیچگاه پیدا نشدند که در نهایت شایعه شد اصلاً وجود خارجی نداشتند. بیشتر گزارشات مبتنی بر شواهد عینی بود؛ سیستم‌های امنیتی گاتویک درست مانند مورد کاخ سفید که پیشتر شرح دادیم هیچ‌چیزی را شناسایی نکردند.


تصادف در آسمان
در حادثه‌ای دیگر که سال 2017 در کبکِ کانادا رخ داد، هیچ شاهد عینی‌ای هم نبود که جلوی سقوط پهپاد را بگیرد. یک هواپیمای موتور سبک حین فرود در ارتفاع 450 متری به پهپادی برخورد کرد (حدود 1500 فوت)- پنج برابر بیش از ارتفاعِ مجاز. خوشبختانه، این هواپیما تنها هشت سرنشین داشت که آسیب جدی‌ای ندیدند و در نهایت در امنیت کامل فرود آمدند. اما نمی‌شود سرسری از این موارد گذشت؛ هرکدام از این اتفاقات در نهایت می‌توانست پیامدهای سنگینی داشته باشد. تحقیقات محققین دانشگاه دایتون سال گذشته حاکی از این بود که حتی یک پهپاد سبک هم می‌تواند آسیب‌های بزرگی به هواپیماها بزند.  


پهپادها در مقابل آسمان‌خراش‌ها   
تصادف یک پهپاد بر بلندای برج سوزن فضایی[1] در شهر سیاتل به تراژدی‌ای تمام‌عیار تبدیل شد. شب سال نو 2016 بود و آتشکارها داشتند بساط آتشبازی را آماده می‌کردند. تیغه‌های هلیکوپتر که کمی بعد از تصادف همچنان می‌چرخیدند به طور بسیار وحشتناکی نزدیکِ کابل برقی بودند که داشت سیستم را اجرا می‌کرد. خوشبختانه، کارکنان توانستند پهپاد را از کار بیاندازند.  
پس از تلاش‌های زیاد، صاحب پهپاد را دستگیر و جریمه کردند. گرچه تماشای ویدیوی گرفته‌شده توسط دوربین این پهپاد برای تشخیص اینکه این بالگرد نگون‌بخت کجا تیک‌آف کرده بود به پلیس هیچ کمکی نکرد؛ اما شماره سریال بالگرد در نهایت باعث شد هویت اپراتورِ آن محرز شود.


پهپادهای قطاریاب
قطار مسافرتیِ مشهورِ Flying Scotsman که بین پایتخت‌های انگلیس و اسکاتلند سفر می‌کند نیز برخوردی نزدیک با پهپاد داشت. در سال 2016 -یک ماه بعد از نوسازیِ طولانی‌ای که رویش صورت گرفته بود- این قطار توسط یک پهپاد خراب شد. پهپادی که داشت از ترن فیلم می‌گرفت به درختی نزدیک ریل برخورد کرد و دوربینش از آن جدا شد. هیچکس آسیبی ندید اما مسافرین از صدای بلند این برخورد حسابی از جا پریدند. آوریل همین سال، پهپاد قطاریاب دیگری نیز شانسی از برخورد با Scotsman قسر دررفت اگرنه ممکن بود تجهیزات اساسی آسیب ببینند و صدمات جدی‌ای نیز به مسافران وارد شود.


پهپاد در چرخ
دوچرخه‌سواران نیز از گزند پهپادها مصون نیستند. در سال 2017، یک پهپاد حین فیلمبرداری از سری مسابقات گلدن استیت در رانچو کوردووا، کالیفرنیا با درختی برخورد کرد و درست وسط مسیر افتاد. لاشه‌ی پهپاد به چرخ جلویی یکی از دوچرخه‌سواران گیر کرد و مانع ترمز گرفتنش شده بود. خوشبختانه، دوچرخه‌سوار آسیبی ندید و صاحب پهپاد هم قول داد به عنوان خسارت، چرخ و کلاه ایمنی جدید بخرد.


قطعیِ سه‌ساعته‌ی برق
در شهر وست هالیوود کالیفرنیا نزدیک لس‌آنجلس، پهپادی باعث خاموشی سه‌ساعته‌ی چند صد خانه شد. این پهپاد از بد روزگار درست چند هفته‌ای بعد از اینکه شورای شهر لس‌آنجلس قوانین استفاده از پهپاد را سخت‌تر گرفت روی خط برق افتاد و ارتباطاتش را قطع کرد. البته روز بود و مردم همه بیرون بودند و کسی هم آسیبی ندید اما حدود 650 سکنه وست هالیوود درگیر این موضوع بودند و کلی صبر کردند تا قطعی برق درست شد. آتش‌نشانان همچنین دو خط بلوار سانست را که برخورد در آنجا اتفاق افتاده بود مسدود کردند.


برخورد پهپاد
حتی اگر اپراتور همه‌چیز را تحت کنترل خود داشته باشد و پهپاد هم در شرایط خوبی به سر برد باز هم ممکن است پرواز با شکست مواجه شود. برای مثال، در نیوزلند یکی از ساکنین محلی به پهپادی که داشت بالای زمین و پرواز می‌کرد شلیک کرده بود و مجبور بر پرداخت جریمه شد. به نقل از پلیس و اپراتور پهپاد، این دستگاه بی‌اجازه از اموال خصوصی فیلم نمی‌گرفت؛ در حقیقت داشت از نقشه‌ی زمینِ مدعی‌علیه در طول خیابان فیلم می‌گرفت. با این حال، شاکی نتوانست غیرقانونی بودن فعالیت پهپاد را در محضر دادگاه ثابت کند و از همین رو ملزم به پرداخت جریمه شد.


مرز هوایی ایمن
همانطور که مستحضر هستید، پهپادها فقط ابزارهایی برای عکس و فیلمبرداریِ راحت (و یا کارهایی دیگر) نیستند؛ بلکه می‌توانند بطور بالقوه سلامت انسان و دارایی‌هایش را شدیداً تحت تأثیر قرار دهند. خوشبختانه، فناوری‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌شود پهپادها را به موقع رصد کرده و مسیرشان را متوقف ساخت.
 
[1] یک برج تفریحی و دیدبانی شهر سیاتل، واشینگتن در واشینگتن در آمریکا است.
منبع: کسپرسکی آنلاین
لینک ویدیوها در نماشا:
<div style="position:relative;display:block;height:0;padding:0;padding-bottom:56.25%;"><iframe src="https://www.namasha.com/embed/3l8LLwGC" style="position:absolute;top:0;bottom:0;left:0;width:100%;height:100%;border:0;" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" webkitallowfullscreen="true"></iframe></div>

<div style="position:relative;display:block;height:0;padding:0;padding-bottom:56.25%;"><iframe src="https://www.namasha.com/embed/f1IXy2UU" style="position:absolute;top:0;bottom:0;left:0;width:100%;height:100%;border:0;" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" webkitallowfullscreen="true"></iframe></div>

<div style="position:relative;display:block;height:0;padding:0;padding-bottom:56.25%;"><iframe src="https://www.namasha.com/embed/Ee23AXYy" style="position:absolute;top:0;bottom:0;left:0;width:100%;height:100%;border:0;" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" webkitallowfullscreen="true"></iframe></div>

 

 

تنظیم: روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛

  • ۹۸/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">