ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات ارزهای آزادشده پس از مذاکرات، فاز جدید حمایت از تولید توسط بانک‌ها را به عنوان خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد و از شناسایی ۸ میلیون حساب جعلی بانکی سخن گفت.

سیف که در یک برنامه تلویزیونی به پرسش‌های زیادی پاسخ داد به میزان رقم دقیق دارایی‎های بلوکه شده ایران گرفته تا واکنش عجیب بازار ارز و میزان مطالبات معوق پرداخت.

در این میان یکی از مسائل مهم که شاید در سایه موضوعات دیگر گم شود، خبر رییس کل بانک مرکزی در مورد شناسایی 8 میلیون حساب جعلی است. نه 8 میلیون رقمی است که بشود به راحتی از کنار آن گذشت و نه حساب‎های جعلی موضوعی که بشود نادیده گرفت.

8 میلیون حساب جعلی در حالی در بانک‎های کشور شناسایی شده که در حال حاضر همه بانک‎ها از طریق سیستم‎های الکترونیکی امکان استعلام و تحقیق سریع را دارند. بنابراین موضوع سهل‎انگاری و احیانا نادیده گرفتن تخلف از سوی شعب بانکی، بیش از هر زمان دیگری مطرح می‎شود. نظارت بر شبکه بانکی کشور یکی از مسائل مهمی است که از نظر کارشناسان یکی از نقاط ضعف فعلی سیستم بانکی کشور به حساب می‎آید. در این میان اما نکته مغفول مانده، نظارت الکترونیکی است.

از نظر بسیاری از دست‎اندرکاران و کارشناسان، نظام بانکی هر چند در زمینه ارایه خدمات الکترونیکی جلوتر از سایر بخش‎های اقتصادی کشور حرکت کرده است، اما از این ابزارها در زمینه نظارت درون سیستمی به اندازه‎ای که باید و شاید بهره نبرده است.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به فناوران می‎گوید: متاسفانه در حال حاضر از جنبه‎های مختلف در زمینه نظارت بر عملکرد بانک‎ها ضعف ساختاری وجود دارد و همین مساله باعث شده در این حوزه شاهد تخلفات ریز و درشت باشیم.

این کارشناس اقتصادی می‎گوید: با توجه به گستردگی کار نظام بانکی، نظارت بر سیستم بانکی جان نمی‎گیرد مگر اینکه از فرآیندهای الکترونیکی در این زمینه بیش از پبش استفاده شود.

او می‎گوید: استفاده از ابزارهای الکترونیکی در حوزه نظارت‎ها در همه بخش‎ها یک ضرورت است اما با توجه به حساسیت فعالیت‎ها در نظام بانکی اهمیت این مساله برای نظام بانکی بسیار بیشتر است.

جلیلی در خصوص خبر سیف مبنی بر شناسایی 8 میلیون حساب جعلی می‎گوید: اینکه مسوولان دولت یازدهم تلاش‎هایی برای مبارزه جدی با فساد بانکی آغاز کرده‎اند جای تقدیر دارد اما باید این مسائل را به صورت ریشه‎ای حل کرد. آنچه مسلم است نظام بانکی کشور بعد از رفع تحریم‎ها و آزاد شدن پول‎های بلوکه شده کشور، نقشی به مراتب بیشتر از حالا در ساماندهی نظام اقتصادی کشور بر عهده خواهد داشت. یکی از الزمات بازی کردن بی کم و کاست این نقش، جلوگیری از فساد بانکی است. نظام بانکی کشور نیازمند نوعی از نظارت است که بتواند از روال قبلی خود دست بکشد و بهترین راه اعمال این نظارت هم نظارت الکترونیکی است. شاید وقت آن رسیده باشد که بانک مرکزی از ابزارهای الکترونیکی در حوزه نظارت هم بیش از پیش بهره ببرد.(منبع:فناوران)

  • ۹۴/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">