ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

IGF و کارگاه‌های آموزشی نشست آتن

| يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۸۵، ۱۱:۴۴ ق.ظ | ۰ نظر

مونا صداقت - بزرگراه فناوری - مجمع راهبری اینترنت (IGF) پس از توافقاتی که در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی فاز تونس (WSIS) در نوامبر 2005 انجام شد، شکل گرفت و زیر نظر سازمان ملل آغاز به فعالیت کرد. هم‌اکنون پس از گذشت تقریبا یک سال از اجلاس تونس، IGF اولین نشست خود را در شهر آتن از تاریخ 8 الی 11 آبان برگزار می‌کند. موضوع کلی نشست "راهبری اینترنت در راستای توسعه" است و موضوعات کلیدی اینترنت چون شفافیت، امنیت، تنوع و دسترسی را تحت پوشش قرار می‌دهد. دولت‌ها، بخش خصوصی (تجاری)، جامعه مدنی و همچنین جوامع فنی و فرهنگی از نهادهای شرکت‌کننده در نشست آتن ‌هستند.

در حاشیه نشست آتن 36 کارگاه‌ آموزشی برگزار خواهد شد که بر موضوعات مرتبط با راهبری اینترنت متمرکز است. موضوع کارگاه‌های آموزشی به‌صورت طرح پیشنهادی از سوی نهادهایی که تمایل به برگزاری آن دارند تا تاریخ 2 شهریور به دبیرخانه IGF ارایه شده است تا مورد تایید قرار گیرد.

در بین این کارگاه‌های آموزشی، تعدادی از موضوعات که اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند نیز مطرح شده‌اند که در این‌جا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این کارگاه‌ها عبارتند از:

محدودیت‌های ظرفیت‌سازی

ایجاد مشارکت صحیح و

نقش ICT در رسیدن به اهداف هزاره سوم

محدودیت‌های ظرفیت‌سازی

برگزارکنندگان:

- انجمن ارتباطات پیشرفته(Association for Progressive Communication) (APC): یک شبکه جهانی است برای سازمان‌های جامعه مدنی که استفاده از اینترنت و ICT را ترویج می‌دهند و در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا دارای عضو هستند. APC با ذی‌نفعان متعددی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی همکاری دارد.

- GLOCOM: موسسه تحقیقات آکادمیک که توسط جامعه مدنی WSIS به ‌رسمیت شناخته شده است.

- CIPESA: سازمان آفریقایی (آفریقای شرقی و جنوبی) جهت کمک به مردم آفریقا در ایجاد درک بهتری از فرآیند ایجاد سیاست‌هایی‌ که آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌خصوص در زمینه ICT و توسعه.

- APNIC/LACNIC/AFNIC: سه موسسه منطقه‌ای ثبت آدرس‌های اینترنتی در آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و دریای کارائیب و آفریقا.
زمان برگزاری:

9:30 الی 11 صبح در تاریخ 11 آبان‌ماه (2 نوامبر)

هدف از برگزاری:

ظرفیت‌سازی از موضوعات اصلی مورد بحث در مجمع راهبری اینترنت است و در راستای چهار موضوع کلیدی نشست آتن از اهمیت اساسی برخوردار است. ظرفیت‌سازی موضوع بسیار گسترده‌ای است که شامل تحقیق و دسترسی به منابع اطلاعاتی و همچنین آموزش، تجربه عملی و تسهیم تجربه، دسترسی به دانش متخصصان و همچنین آگاهی عمومی و مدیریت دانش است.

همان‌طور که تاکنون نیز به آن اشاره شده، کیفیت و کارایی در مسایل راهبری اینترنت به توانایی ذی‌نفعان مناطق مختلف در ایجاد مشارکت‌ بستگی دارد.

بر اساس گزارشی به‌نام "گفت‌وگوهای رسا" که در سال 2002 ارایه شد، کشورهای در حال توسعه، مشارکت بسیار ضعیف و ناهماهنگی در رابطه با ظرفیت‌سازی داشته‌اند. محدودیت‌های ظرفیت‌سازی از مشکلات بنیادی کشورهای در حال توسعه در راستای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی است. آشکار و واضح است که بدون ظرفیت‌سازی اساسی، ساختاریافته و فراگیر، مشارکت در مسایل راهبری اینترنت و مجمع راهبری اینترنت (IGF) ناتمام و ناهماهنگ باقی خواهد ماند.
ایجاد مشارکت

برگزارکنندگان:

- اتاق بازرگانی بین‌المللی، جنبش تجاری در حمایت از جامعه اطلاعاتی
- دولت کانادا

زمان برگزاری:

5:30 بعدازظهر الی 7 در تاریخ 10 آبان‌ماه (1 نوامبر)

هدف از برگزاری:

این کارگاه آموزشی چالش‌هایی را که ذی‌نفعان در موضوعات سیاست‌گذاری مربوط به راهبری اینترنت در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با آن روبه‌رو هستند، مورد بررسی قرار می‌دهد. مباحثاتی که در این کارگاه آموزشی انجام خواهد گرفت بر فرآیند‌های سیاست‌گذاری اشاره دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به مسئله امنیت در اینترنت و همچنین راه‌های افزایش آگاهی جهت مشارکت در مسایل مربوط به راهبری اینترنت از طریق توسعه مهارت‌ها و فراهم آوردن عوامل محیطی اشاره کرد.

هیات برگزارکننده در این کارگاه آموزشی به بررسی عمده برنامه‌های آموزشی و مشارکت در راستای راهبری اینترنت و همچنین بررسی سازمان‌های تک ذی‌نفعی که جهت نظارت و پیشبرد موضوعات راهبری اینترنت در سایر کشورها و مناطق می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، می‌پردازد. مشارکت ذی‌نفعان و ارتباط متقابل آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد توازن میان دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در راستای پیشبرد مسئله ظرفیت‌سازی شود. شرکت در کارگاه آموزشی همچنین به ذی‌نفعان در درک بهتر دیدگاه‌ها و نیازهایشان کمک شایانی می‌کند.
نقش ICT در رسیدن به اهداف هزاره سوم

برگزارکنندگان:

- جامعه اینترنتی بخش اقیانوسیه

- دولت ساموآ (از اعضای جامعه اینترنتی اقیانوسیه)

- شرکت فناوری VIA

- سازمان زنان و IT (WIT)، یکNGO منطقه‌ای در منطقه اقیانوسیه که اطلاعات مربوط به راهبری اینترنت را در اختیار زنان این ناحیه قرار می‌دهد.

زمان برگزاری:

3:30 بعدازظهر الی 5 در تاریخ 10 آبان‌ماه (1 نوامبر)
هدف از برگزاری:

نقش ICT در رسیدن به اهداف هزاره سوم، موضوع دیگر کارگاه آموزشی است که در حاشیه نشست آتن برگزار خواهد شد. این کارگاه آموزشی دو موضوع اصلی نشست آتن، شفافیت و دسترسی را تحت پوشش قرار می‌دهد و هدف از برگزاری آن ایجاد همکاری میان ذی‌نفعان متعددی است که با ارایه راه‌حل‌های مختلف در زمینه ICT می‌توانند در راستای توسعه و رسیدن به اهداف هزاره سوم گام بردارند.

هدف از برگزاری کارگاه آموزشی بررسی پیشنهادات و شناسایی موانع و نحوه رفع آن‌هاست تا بدین ترتیب فرصت‌های جدیدی برای دسترسی به سرویس‌های باند پهن در همه کشورها ایجاد شود. افرادی که در این کارگاه آموزشی‌ شرکت خواهند کرد، بر اساس تجربیاتشان در جهت نمایش روش‌ها یا راه‌حل‌هایی در رابطه با توسعه راهبری اینترنت، انتخاب شده‌اند.

در بیانیه اجلاس جهانی جامعه اینترنت (WSIS) نیز از "ICT برای همگان" سخن به میان آمده است، با این حال آشکار است که رسیدن به این هدف بدون دسترسی به اجزای سازنده ICT از جمله زیرساخت مخابراتی، سخت‌افزار قابل دسترسی، مشاوره تخصصی، ابزار و آموزش آنلاین و گردش اطلاعات به‌دست نخواهد آمد. این کارگاه آموزشی بر جنبه سخت‌افزاری دسترسی به اینترنت به‌خصوص در نواحی روستایی متمرکز است و به مزایای آموزش آنلاین و همچنین توسعه ابزارهای آنلاین می‌پردازد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مرتبط به راهبری اینترنت در کنار نشست‌ آتن از اهمیت بالایی برخوردار است. امید است با برگزاری هرچه بهتر این نشست و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه آن، مسئله راهبری اینترنت هرچه بیشتر مورد توجه مسؤولان و ذی‌نفعان مختلف، به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه واقع شود.

  • ۸۵/۰۸/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">