ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ISPها عامل کندی اینترنت هستند

| شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۸۵، ۰۱:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

وفا غفاریان" رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران روز شنبه برنامه‌های این شرکت درخصوص پهنای بانداینترنت کشور ، علت کاهش سرعت اینترنت مشترکان خانگی، گسترش شبکه تلفن همراه وحذف کدهای استانی تلفن ثابت را تشریح کرد.

وی اعلام کرد پهنای باند اینترنتی کشور طی یک سال‌گذشته پنج برابر افزایش یافته و علت پایین آمدن سرعت اینترنت خانگی در ماه‌های اخیر، فنی نیست.
"وفا غفاریان" روز شنبه به خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا، گفت علت کاهش سرعت اینترنت عملکرد بعضی شرکت‌های خصوصی (‪ (ISP‬است و این شرکت‌ها خط ‪۱۲۸‬ کیلو بایت در ثانیه را بین چهار کاربر تقسیم می‌کنند.
وی گفت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید نظارت و دقت خود را براین شرکت‌ها افزایش دهد تااین اطمینان برای مردم حاصل شود که‌در ساعات شلوغ به طور واقعی می‌توانند ‪ ۱۲۸‬کیلوبایت خدمات اینترنتی دریافت کنند.
این مقام شرکت مخابرات تصریح کرد میزان ارتباط اینترنتی که وارد کشور می‌شود نسبت به شهریورسال گذشته و ابتدای دولت نهم، حدود پنج برابر افزایش یافته‌است.

به‌گفته معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، در آن زمان پنج لینک (پنج ‪STM1)‬ورودی اینترنت وجودداشت که‌این میزان اکنون به ‪۲۳‬ ‪ STM1‬رسیده‌و تقریبا همه این لینک‌ها در ساعات شلوغ زیر بار است.
وی این امر را نشان‌دهنده افزایش زیاد استفاده از اینترنت در یک سال گذشته دانست و گفت: نرخ استفاده از اینترنت ازسال گذشته درچند مرحله کاهش یافته و این روند ادامه دارد. براین اساس ، تعرفه ارتباط با یک لینک ‪۶۴‬ کیلوبایت در ثانیه از دومیلیون ریال بین شهری وبین استانی درپیش‌ازفروردین سال‌جاری به‌ترتیب به‪ ۷۵۰‬هزار ریال و یک میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار ریال کاهش یافته است.
غفاریان گفت تعرفه اینترانت داخلی نیز برای ظرفیت ‪۶۴‬کیلوبایت در ثانیه در این مدت از ‪ ۷۲۰‬هزار ریال در ماه به ‪ ۲۶۰‬هزار ریال در ماه رسیده است.
وی از پیگیری روند کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها و افزایش باند اینترنتی خبر داد و گفت در جزییات نیز باید این اتفاق بیفتد و اگر پهنای باند پنج‌برابر شده در جزء نیز میزان استفاده از اینترنت افزایش یابد.
خبرنگارایرنا از رییس هیات مدیره‌شرکت مخابرات ایران پرسید"دلیل افزایش نیافتن ضریب نفوذاینترنت به‌نسبت افزایش پنج‌برابری پهنای‌باندوکاهش تعرفه‌ها چیست، زیرا براساس آمار رسمی، از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال تنها حدود ‪ ۷۰‬درصد ضریب نفوذ کاربران اینترنت بهبود یافته است".
وی گفت : دلیل این امر استفاده کاربران از تلفن ثابت برای ارتباط با اینترنت است و اکثر کاربران از این راه برای استفاده از اینترنت استفاده می کنند.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ادامه داد: بدین ترتیب نمی‌توان به صورت دقیق گفت که خط تلفن ثابتی که مدتی اشغال بوده به دلیل ارتباط با اینترنت بوده و این برآوردهایی در این زمینه صورت می‌گیرد.
میزان توسعه تلفن همراه شایسته ایران نیست

........................................
"غفاریان" در پاسخ به این سووال خبرنگار ایرنا که‌چرا ورود اپراتورهای متعددتلفن همراه‌برای رقابتی‌شدن فضا ، افزایش کیفیت و کاهش تعرفه در ایران دیر آغاز شد، گفت: توسعه تلفن همراه در ایران شایسته وضع کشورنیست و باید در وضعیت بالاتری باشیم.
وی افزود: اکنون نباید یک روز را نیز برای توسعه این صنعت ازدست بدهیم چون بعدا جایگزین نخواهد شد.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران همچنین ، گفت: فضا در بازار تلفن همراه رقابتی می‌شود و از منطق برنامه‌ای به سمت منطق عرضه و تقاضا و بازار می‌رویم. اگر این اتفاق خوب و کامل بیفتد، می‌توانیم خدمات بسیار بهتری با هزینه کمتر به مردم ارائه کنیم.
غفاریان ادامه داد: اتفاق دوم در عرصه تلفن همراه ایران نزدیک شدن به تعادل عرضه و تقاضا است و عرضه تلفن همراه به‌روز می‌شود و مردم حق انتخاب بین چند اپراتور را خواهند داشت.
"بدین ترتیب پیش‌خرید سیم‌کارت، صف ، بازار کاذب و قیمت بازار سیاه این وسیله ارتباطی از بین می‌رودو اینها وعده‌هایی بود که سال قبل دادیم و الان به آن نزدیک می‌شویم".
پیش فروش همراه باید به تاریخ سپرده شود

.......................................
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران همچنین گفت: پیش فروش تلفن همراه باید به‌تاریخ سپرده شود و ما فکر می‌کنیم که در یک یا دو گام دیگر بتوانیم این امر را محقق کنیم. در هیچ مقطعی دسترسی به تلفن همراه تا این اندازه راحت نبوده است.
غفاریان افزود: دولت‌های قبلی تلفن همراه راپایه‌گذاری ولی دولت نهم آن را برای عموم مردم قابل دسترسی کرده‌است و حتی دهک‌های پایین نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
حذف کدهای استانی تلفن ثابت تبعاتی به همراه دارد

...............................................
رییس هیات مدیره‌شرکت مخابرات ایران همچنین درباره حذف کدهای تلفن ثابت شهرهای یک استان، گفت: با حذف کدهای‌استانی تلفن ثابت، امکان برقراری تماس راحت‌تر می‌شود، اما تبعاتی چون افزایش کل تعرفه‌این نوع تلفن و زیان افرادی که بیشتر تماس شهری برقرار می‌کنند را نیز بدنبال دارد.
شرکت مخابرات پیشنهاد حذف کد تلفن‌های ثابت درارتباط بین شهری یک استان و افزایش ‪ ۱۶‬درصدی نرخ مکالمات شهری در قبال ان را بررسی کرده است.
غفاریان درباره این طرح، گفت: این طرح درخواست چند نماینده مجلس بوده و در مجمع شرکت مخابرات نیز بررسی شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه‌داد: مراحل مختلف این طرح برای تصویب درمجلس و شورای اقتصاد با درنظر گرفتن جوانب مختلف باید انجام شود و شرکت مخابرات به تصمیمی که این مراجع اتخاذ کنند، عمل می‌کند.
براساس این طرح، تمامی کدهای بین شهری در استان‌ها حذف می‌شود و بدین ترتیب تنها ‪ ۳۰‬کد تلفن ثابت در ‪ ۳۰‬استان کشور باقی می‌ماند.
غفاریان، درباره علت افزایش ‪ ۱۶‬درصدی تعرفه‌های تلفن ثابت درصورت اجرای این طرح، گفت: چون سرمایه‌گذاری در دو بخش شبکه ارتباطات تلفنی شهری و بین شهری از یکدیگر جداست و در تماس‌های بین شهری از فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده می‌شود، میزان درآمدها باید هزینه‌های این شرکت را بپوشاند و به همین دلیل نرخ تماس شهری با بین شهری متفاوت است.
وی افزود:اگر بخواهیم کدهای‌استانی تلفن ثابت راحذف و تعرفه‌ها را یکسان کنیم، هزینه‌ها را باید به کل مخابرات سرشکن کنیم.
خبرنگارایرنا پرسید: بیشتر تماس مشترکان تلفن ثابت برای ارتباط شهری و ارتباط با اینترنت است که امکان دارد چند ساعت به طول بینجامد و افزایش تعرفه‌تلفن ثابت عوارضی چون افزایش چندبرابری هزینه تلفن ثابت مردم و کاهش تعدادکاربران اینترنت رابدنبال خواهدداشت، آیا این موارد در این طرح مورد نظر قرار گرفته شده است؟

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ، پاسخ داد: با این حساب مدل فعلی و باقی ماندن کدهای استانی برای مردم بهتر است ، زیرا فردی که تماس شهری می‌گیرد، هزینه آن را می‌پردازد و فردی که تماس بین شهری برقرار می‌کند نیز هزینه همین ارتباط را پرداخت خواهد کرد.
وی افزود: تصویب و عدم تصویب این طرح از بعد اقتصادی تاثیری بر شرکت مخابرات ندارد.

  • ۸۵/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">