ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وکیل بیش از ۴ هزار شاکی پرونده سکه ثامن گفت: به طور شبانه روزی در تلاش برای جمع آوری ادله کافی و لازم برای محکم شدن شکایت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه طلا و جواهر در پرونده سکه ثامن هستیم.

خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

سوژه «رسیدگی به پرونده سکه ثامن» از مرز ۱۶۴۰ امضا گذشت و شهروندان خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند.

تعدادی از شهروندان در سامانه "فارس من" عنوان کردند «سکه ثامن با مدیریت آقای زاهدی فر با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه اقدام به خرید و فروش طلا و سکه به صورت آنلاین نموده،و همچنین تبلیغات گسترده ای در رسانه هایی همچون خود خبرگزاری فارس و غیره انجام داده ،طبق ماده دوم قانون تجارت،کاربران با سایت مذکور وارد معامله شده،اما به هر دلیل مالک سکه ثامن متواری شده و سرمایه عده ای را هم این وسط با خود برده،پلیس فتا در اقدامی حساب برخی از کاربران را نیز مسدود کرده، گناه و جرم کاربرانی که مقداری از معاملات سود کرده اند چیست؟ در حالی که هم اکنون هم سایت های مثل زریک ،سکه سرمایه،طلاپرداز و بسیاری دیگر ،مشغول همچین فعالیت هایی هستند،سوال این است چرا مجلس قوانینی را در این راستا وضع نمی کند؟ آیا خرید و فروش آنلاین طلا غیر قانونی است؟ اگر غیر قانونی است دقیقا با استناد به کدام ماده قانونی؟ و اگر نیست پلیس فتا چرا حساب کاربران را مسدود کرده.»

از این رو گروه فارس ضمن بازخوانی تمام اتفاقات رخ داده در طول ۶۲ روز گذشته در این پرونده به سراغ رسول کوهپایه زاده وکیل شکات و مالباختگان رفته و از وی آخرین جزئیات را جویا شد.

 

***ماجرای پلمب سکه ثامن

 روز27 شهریور ماه سال ۹۷ و در آستانه تعطیلات ماه محرم بود که ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر از ابلاغ دستور پلمب سکه ثامن از سوی اتحادیه طلا و جواهر به اداره اماکن نیروی انتظامی خبر داد.

وی که این خبر شوکه کننده رو به رسانه ها داده بود اعلام کرد: از حدود دو ماه قبل طی اخطارهایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره قطع فعالیت این شرکت تذکرهایی داده شد و از راه قانونی نیز برای پلمب این واحد اقدام شد زیرا عملکرد و شیوه فعالیت این شرکت مطابق قوانین و چارچوب‌های اتحادیه طلا و جواهر نبود.

به گفته محمدولی از نظر اتحادیه این شرکت از ابتدا هیچگونه مجوزی برای فعالیت نداشته است و اکنون نیز اجازه ای برای فعالیت ندارد.

بر اساس اطلاعیه ای که عصر همان روز منتشر شد، سکه ثامن اعلام ورشکستگی کرد و از کاربران خود خواست پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف ثبت کنند و تنها همان روز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز کنند.

****سکه ثامن چه می‌کرد؟

تخطی از قوانین و بی توجهی به مرجع صدور مجوز را می توان خطای اصلی سکه ثامن برشمرد؛ اگرچه این شرکت خود را دارای پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی و نماد اعتماد الکترونیکی 2 ستاره (ای نماد) از سازمان صنعت و معدن و تجارت معرفی کرده بود و حتی از خدمات شبکه شتاب و شاپرک برای پرداخت های کاربران بهره می برد.

با اینکه این شرکت مدعی دارای مجوز از اتحادیه سکه، طلا و جواهر معرفی کرده اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر می گوید که هیچ مجوزی برای آن صادر نشده است.

به گفته وی، هنوز بستر معاملات طلا در فضای اینترنتی فراهم نیست و از این رو اتحادیه طلا هیچ مجوزی برای چنین فعالیت هایی صادر نمی کند.

بر اساس ماده 11 قانون پولی و بانکی کشور، نظارت بر معاملات طلا و ضرب مسکوکات طلا از وظایف بانک مرکزی است؛ با این اوصاف شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین شاید به عنوان یک شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد اما برای انجام معاملات سکه طلا باید از بانک مرکزی اجازه می گرفت.

بر اساس اطلاعاتی که در روزنامه رسمی به چاپ رسیده، خرید و فروش طلا در حیطه وظایف و فعالیت های شرکت بازرگانی «آریو پرگاس آیلین» تعریف نشده بلکه مجوز آن در تاریخ 24 آبان 96 با موضوع «ارایه کلیه فعالیت های تجاری و خدمات بازرگانی، خرید و فروش و خدمات پس از فروش کلیه کالاهای مجاز بازرگانی، خرید و فروش، صادرات و واردات مجاز بازرگانی، گشایش اعتبارات و ال سی برای شرکت نزد بانک ها، ترخیص کالا از گمرکات داخلی، اخذ و اعطای نمایندگی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، انعقاد قرارداد با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، ایجاد شعب و نمایندگی در داخل و خارج کشور، اخذ وام و اعتبارات بانکی به صورت ارزی و ریالی از کلیه بانک های داخلی و خارجی، شرکت در کلیه مناقصات، پیمان ها و مزایدات دولتی و خصوصی اعم از داخلی و بین المللی، برگزاری و شرکت در کلیه همایش ها و سمینارها و کنفرانس های مختلف داخلی و خارجی ارایه خدمات مشاوره ای در زمینه فعالیت شرکت در صورت لزوم پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط» صادر شده است.

سرمایه شخصیت حقوقی این شرکت در زمان تاسیس 5 میلیارد ریال بوده که سهم فرانک روشنی اصل 250 میلیون ریال و فرهاد زاهدی فر 4 میلیارد و 750 میلیون ریال اعلام شده است.

 

****متهم پرونده سایت سکه ثامن ممنوع الخروج اس ت البته اگر خارج نشده باشد

نگرانی‌ها درخصوص ضرر شکات و از بین رفتن پول و اموالشان وجود داشت که در تاریخ اول مهرماه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در رابطه با سایت "سکه ثامن" و اینکه پرونده‌ای تشکیل شده و کسی که در این زمینه مسئولیت داشته ممنوع الخروج شده است یا نه؟ گفت: من  از مردم درخواست دارم و آن این است که هرکسی آمد در سایت یا نشریه‌ای اعلام کرد که پول یا طلا و سکه در اختیار من قرار دهید و شروع کرد به سوددادن های غیرمتعارف، مردم شک کنند و نیایند پول و مالشان را در اختیار آنها قرار دهند ولی متاسفانه  باز هم گاهی وقتها غفلت می شود.

وی افزود: اینکه جرمی در این پرونده  واقع شده یا خیر باید رسیدگی شود ولی افراد شکایت کردند و وارد رسیدگی شدیم. طرف اصلی در دسترس نیست و اینکه آیا فرار کرده یا از کشور خارج شده مشخص نیست ولی دسترسی به او نیست که  از آن اطلاع ندارم ولی برخی خبرها هست که از کشور خارج شده است. البته به صورت غیابی رسیدگی می‌شود. این فرد حساب‌های متعددی داشته که مسدود شده و ممنوع الخروج هم هست البته اگر خارج نشده باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اموال در حال شناسایی است و مردم اطمینان داشته باشند که رسیدگی می‌شود. مشکل قوه در اینگونه پرونده‌ها که با آن مواجه می‌شود این است  که طرف  پول را می‌برد یا کم می‌آورد و مردم توقع دارند که اموالشان را بگیریم ولی این  زمانی است که پول باشد تا بتوانیم آن را بگیریم و  قوه تلاش خودش را می‌کند. اما آیا اموال همیشه به اندازه طلب شکات وجود دارد یا خیر باید بررسی شود. این پرونده تازه تشکیل شده و نمی‌دانم کل طلب چقدر است و اموالی که غیرمنقول است چقدر است که بحث‌های دیگری است ولی ۶۰۰ نفر در این پرونده  شکایت کرده‌اند.

 

***رد ماجرای فرار عامدانه متهم از سوی دادستان

همزمان با انتشار برخی شایعات درباره فرار متهم و عمدی بودن فرار وی در تاریخ ۱۱ مهرماه جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست با صرافان با حضور در جمع خبرنگاران از دستگیری متهم پرونده سکه ثامن خبر داد و اظهار کرد: طبق گزارش پلیس، بامداد امروز متهم پرونده سکه ثامن دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل داده شد.

وی ضمن قدردانی از اقدامات پلیس در رابطه با دستگیری این متهم، افزود: طبق گزارش‌ها متهم در برخی استان‌ها نیز پرونده دارد.

دادستان تهران ادامه داد: در مورد دستگیری سایر متهمان نیز دستورات لازم صادر شده است.

جعفری دولت آبادی با رد ادعای مطروحه مبنی بر عامدانه بودن فرار متهم و وجود همکاری در این زمینه، تصریح کرد: این فرد قبل از تشکیل پرونده فرار کرده بود و بامداد امروز پلیس با زحمات بسیار زیادی موفق به دستگیری این فرد شده است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات بلافاصله پس از دستگیری آغاز شده و به تدریج اطلاع رسانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

 

*** دستگیری همسر مدیرعامل "سکه ثامن" در فرودگاه تبریز

مثل همه پرونده‌های قضایی که به محض دستگیری متهم همه درباره آن حرف می‌زنند در تاریخ ۱۵ مهرماه رحیم شهرتی‌فر با اشاره به جزئیات دستگیری همسرِ زاهدی‌فر، مدیرعامل شرکت الکترونیک "سکه ثامن" در فرودگاه تبریز، اظهار داشت: خانم روشنی پس از پیاده شدن از پرواز استانبول ـ تبریز دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه حکم قضایی دستگیری وی توسط مقامات قضایی آذربایجان شرقی صادر شده است، گفت: وی پس از دستگیری برای طی مراحل قضایی و شناسایی اموال به تهران مسترد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه آیا افراد دیگری نیز همراه همسر زاهدی‌فر دستگیر شده است؟ و یا چند نفر مشمول حکم قضایی دستگیری می‌شوند؟ از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت: مقامات قضایی در تهران به این پرونده رسیدگی می‌کنند و اطلاعات بیشتر از طریق آنها اعلام خواهد شد.

 

***شیوه کلاهبرداری متهم "پرونده سکه ثامن" چه بود

۱۸ مهرماه بود که سردار سید کمال هادیان‌فر درباره پرونده سکه ثامن و جزئیات بازداشت متهم این پرونده اظهار کرد: این شرکت (پرونده ثامن) طراحی‌ای صورت داد که به‌صورت مجازی خرید و فروش را انجام دهد، در حالی که اصلاً سکه و طلایی تبادل نمی‌شد و35 هزار نفر عضو سایت شدند و نزدیک 6 هزار نفر در سایت فعال بودند.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: افرادی که سود بیشتری می‌بردند به‌عنوان الگو معرفی شده و به سایر افراد معرفی می‌شدند، فردی بود که 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرد و بعد سه ماه 7 میلیارد تومان سود کسب کرد.

وی افزود: آنچه واقعیت دارد، 1700 میلیارد تومان تراکنش در این حوزه اتفاق افتاد، کل افرادی که شاکی بودند 1800 نفر بودند که از 10 میلیون تا 10 میلیارد مدعی شکایت داشتند، عمده موضوعات در تهران، تبریز و شهرهای دیگر صورت گرفت؛ این فرد در مصاحبه اعلام کرد خودش به کشور بازگشته در صورتی که با برنامه‌ریزی از کشور به‌مقصد دبی و سپس دو کشور فرار کرد، قصد فرار به کانادا را داشت، همسر وی قبل از خودش از کشور فرار کرده بود که با اقدامات توسط پلیس فتا و کارهای دیپلماسی موفق شدیم محل اختفای وی را شناسایی کنیم و با همکاری پلیس کشور ثالث، وی دستگیر شد و به کشور بازگردانده شد.

 

***توقیف ۳۱ حساب بانکی با ۸۰ میلیارد تومان موجودی

هادیانفر تصریح کرد: به‌محض خروج از کشور، حسابهای وی در 31 بانک کشور بالغ بر 80 میلیارد تومان توقیف شد، بخشی از مبالغ به حسابهای همسر وی واریز شد، به‌محض اینکه مردم به پلیس فتا اعلام کردند چنین اتفاقی افتاده‌، کار شروع شد و 6 نفر همدست وی بازداشت شدند البته آنها از فرار وی اطلاع نداشتند؛ طراح این سایت بالغ بر 7 میلیارد تومان به‌عنوان طراح گرفته بود.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: اعداد و ارقامی توسط زاهدی‌فر و همسر وی مطرح شده اما اظهارات برای ما مهم نیست و ادله مهم است لذا تمامی سرورها در حال ریکاوری است.

وی  خاطرنشان کرد: مجوزی که به وی داده شد برای فروش سکه و طلای خرد شده بود اما این فرد هیچ سکه‌ای تبادل نکرد، مجوزها برای شروع به کار فرد بود اما بعد وزارت صمت نظارت نکرد؛ این فرد مجهول‌المکان بود که خواستیم برای افرادی که کوتاهی در نظارت کردند، برخورد جدی صورت گیرد؛ چند سایت دیگر (حدود 8 سایت) در حال نظارت هستند، این سایتها از هفته دیگر در فتا احضار می‌شوند که البته بخشهای دیگر مسئول هستند، کار این فرد هم مصداق کلاهبرداری و هم پولشویی است.

 

*** احضار ۶ مطلع برای پیشرفت بیشتر تحقیقات

۲۱ مهرماه بود که دادستان تهران در مورد آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن و تعداد دستگیر شدگان نیز گفت:‌ در این پرونده دو نفر بازداشت شدند و ۶ نفر به عنوان مطلع احضار شدند که کسانی بودند که در شرکت و یا مرتبط با شرکت کار می‌کردند و مقرر شده که بازپرس از آن‌ها تحقیقات انجام دهد و اگر ادله اتهامی فراتر از مطلع بود تفهیم اتهام صورت خواهد گرفت و همچنین اموالی در تبریز و تهران شناسایی و توقیف شده و امیدواریم با تکمیل تحقیقات پول مردم استیفا شود.

 

***سکه ثامن در تهران شاکی نداشته است

ابهامات درخصوص پرونده سکه ثامن وجود داشت تا اینکه یک روز بعد از دادستان تهران حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۲ مهرماه در نشست خبری خود و در پاسخ به سئوالی  درباره پرونده سکه ثامن گفت: فعلا در این پرونده دو نفر بازداشت هستند و هنوز شکایت به دادسرا خیلی زیاد نشده است. از دادستان که پرسدم گفتند تعداد بسیار محدودی مراجعه کردند و حداقل در تهران که پرسیدم گفتند کسی در اینجا به صورت رسمی شکایت نکرده است.

وی گفت: اولویت اول ما این است که اموال این فرد را شناسایی کنیم تا چنانچه در آینده شکات وجود داشت بتوان وجوه مالباختگان را بازگرداند. پرونده روزها و هفته های اولیه خود را می گذارند.

 

***رسیدگی به پرونده سکه ثامن در شعبه ویژه دادستانی تهران

روز ۲۸ مهرماه بود که تعدادی از مالباختگان مؤسسه سکه ثامن با حضور مقابل دادستانی تهران ضمن درخواست از دادستان تهران برای پیگیری فوری این پرونده، خواستار بررسی و رسیدگی به تخلفات اتحادیه طلا و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران و نهادهایی که به این مؤسسه مجوز دادند، شدند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که رسیدگی به این پرونده در یکی از شعب ویژه مستقر در دادستانی تهران در حال پیگیری است.

و این در حالی بود که چند روز قبل موسی خلیل‌اللهی دادستان تبریز ضمن اعلام احاله پرونده همسر مدیرعامل مؤسسه سکه ثامن به تهران گفته بود تعداد زیادی از شاکیان این پرونده مربوط به شهرهای تبریز و بناب در آذربایجان شرقی هستند.

 

***شکایت مالباختگان سکه ثامن از وزارت صمت و اتحادیه طلا و جواهر

اما سرانجام در تاریخ ۱۱ آبان ماه رسول کوهپایه زاده با اعلام وکالت از شکات پرونده سکه ثامن در گفت و گو با یکی از رسانه ها با بیان اینکه پرونده سکه ثامن به شعبه 5 بازپرسی دادسرای ناحیه 31 تهران (رسیدگی به جرایم رایانه ای) ارجاع شده و تحت رسیدگی است.

وی گفت:  مالباختگان تعداد زیادی هستند و حسب اعلام مراجع ذی صلاح حدود 4 هزار نفر تمامی مبالغ واریزی و اموال و وجوهشان توسط متهمان ربوده شده است که رقم قابل توجهی است و از سوی دیگر غیر از متهمان ردیف اول و دوم که یک زوج هستند اتهام متوجه اشخاص حقوقی دیگری هم هست و در شکایت مطروحه ما از اتحادیه طلا و جواهر تهران و وزارت صنعت و معدن و تجارت هم شکایت کردیم و پیگیر این موضوع هم خواهیم بود.

کوهپایه زاده ادامه داد: اعضای متهم هیات مدیره این شرکت که یک شرکت با مسوولیت محدود را ثبت کرده بودند، تحت عنوان شرکت ثبت شده اقدام به راه اندازی به بورس آنلاین خرید و فروش انواع طلا با نام ثامن کردند. متهمان دارای مجوز از اتحادیه سکه و طلا و جواهرات بودند و هم چنین پروانه کسب الکترونیک از وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتند و به خصوص نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره یا آی نماد از وزارت صنعت و معدن و تجارت اخذ کرده بودند.

این وکیل دادگستری افزود: به موجب بند "ط" ماده 30 قانون نظام صنفی، اتحادیه ها موظف اند با تشکیل کمیسیون بازرسی بر نحوه فعالیت های واحدهای صنفی عضو خود نظارت داشته باشند. اما متاسفانه اتحادیه طلا و جواهر نه تنها به این وظایف مصرح قانونی خود عمل نکرده بلکه با تبلیغ طلا و سکه و تبلیغ سایت ثامن در وب سایت خودش باعث جلب اعتماد مالباختگان شده است.

کوهپایه زاده تصریح کرد: از سوی دیگر وزارت صمت هم با اعطای نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره و پروانه کسب الکترونیک زمینه اطمینان بیشتر به این مجموعه را فراهم کرده که متاسفانه پس از افشای اعمال مجرمانه و پیگیری این موضوع در رسانه ها این تبلیغات و نمادها از سایت ها حذف می شود واز تابلوی اتحادیه طلا و جواهر خارج می شود.

 

***وجود متهمان زیاد در سراسر کشور

کوهپایه زاده ادامه داد: از آنجایی که پرونده شکات زیادی دارد که در سراسر کشور هستند ضروری است که پرونده ها از سراسر کشور به تهران منتقل و تجمیع شوند و باید مسئولین ذی صلاح مربوطه دستور تسریع در ارسال پرونده ها به تهران جهت تجمیع و رسیدگی آنها را صادر کنند که از این حیث ما با اطاله دادرسی مواجه نشویم.

کوهپایه زاده گفت: نکته دیگری که موکلین براشان دغدغه خاطر بود این است که بعد از اینکه متهم اول فرار می‌کند و با هوشمندی و درایت نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی دستگیر می شود و به کشور مسترد می شود و هم اکنون در بازداشت بسر می برد ولی همسرش که در حال خروج از کشور بود و بازداشت شده بود،  ظاهرا با قید وثیقه 3 میلیارد تومانی آزاد شده است که  موجبات نگرانی و دغدغه خاطر مالباختگان را فراهم کرده است.

 

*** مشغول جمع آوری ادله و مدارک کافی هستیم

اما رسول کوهپایه زاده در روز ۲۷ آبان ماه با خبرنگار قضایی فارس درخصوص این پرونده گفت‌وگو کرده و مشخص شد وی این روزها به شدت مشغول کار بر روی پرونده است.

کوهپایه زاده گفت: همانطور که قبلا به رسانه‌ها اعلام کرده بودیم از وزارت صمت و اتحادیه طلا و سکه شکایت کردیم و این روزها مشغول جمع آوری ادله و مدارک بیشتر برای اثبات ادعاهای خود هستیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">