ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش با تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت در سال 94، از خدمات دندانپزشکی رایگان برای هشت میلیون دانش آموز، آغاز فعالیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و زیر پوشش قرار گرفتن معتادان، کارتن خوابها و زنان خیابانی از خدمات این وزارتخانه خبر داد.

علی اکبر سیاری روز شنبه در حاشیه مراسم آغاز مانور نوروزی بهداشت محیط در نشست خبری به تشریح برنامه های بهداشتی وزارت بهداشت پرداخت.
وی افزود: اقداماتی پیشگیرانه و بهداشتی که وزارت بهداشت در 2.5 سال گذشته انجام داده از هر دوره زمانی در وزارت بهداشت بیشتر است و از نظر افزایش منابع مالی حوزه سلامت، تامین و تجهیز مراکز بهداشتی، گسترش خدمات بهداشتی و بهبود استانداردها با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.
سیاری گفت: در این دوره برای اولین بار حاشیه نشینان زیر پوشش خدمات وزارت بهداشت قرار گرفتند و 10 میلیون و 200 هزار نفر در این مناطق از خدمات سلامت برخوردار شدند، برای هشت میلیون دانش آموزش در سراسر کشور خدمات رایگان وارنیش و فلوراید تراپی انجام شد، 24 میلیون در کشور زیر پوشش خدمات پزشک خانواده قرار گفتند و اعتبارات خوزه بهداشت چهار برابر شد.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اکنون برای تمام گروهای سنی در وزارت بهداشت برنامه تدوین شده داریم، سامانه یکپارچه بهداشتی به نام «سیب» راه اندازی شده و اکنون در تمام استانهای کشور به جز خراسان رضوی و ایلام این سامانه در حال فعال سازی است و نیروهای مجری این سامانه آموزشهای لازم را دیده اند.

** آغاز فعالیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان
به گزارش ایرنا،وی گفت: پرونده الکترونیک سلامت برای اولین بار در برخی مناطق استانهای تهران، زنجان، یزد و قم راه اندازی شد و سال آینده در کشور کشور راه می افتد.
سیاری تصریح کرد: اعتبارات حوزه بهداشتی نیز از 450 میلیارد تومان در سال 92 به 1700 میلیارد تومان در سال 94 افزایش یافت و چهار برابر شد، البته کل ردیف اعتباری معاونت بهداشتی 2200 میلیارد تومان بود که 1700 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.
معاون وزیر بهداشت افزود: در یکسال گذشته 1800 خانه بهداشت با اعتباری بالغ بر 194 میلیارد تومان به بهره برداری رسد و کار ساخت و تجهیز این مراکز به لوازم مورد نیاز از جمله مکمل و دارو انجام شد.

**وارنیش و فلورایدتراپی برای هشت میلیون دانش آموز
وی گفت: در همین مدت 55 میلیارد تومان برای ارائه خدمات رایگان دنداپزشکی شامل وارنیش و فلورایدتراپی اختصاص یافت و هشت میلیون دانش آموزش در سراسر کشور از این خدمات برخوردار شدند در حالیکه هر یک بار این خدمات در بخش خصوصی 40 هزار تومان هزینه دارد.
سیاری افزود: همزمان مکمل های غذایی شامل ویتامین «ای»(A) و «دی» (D) قطره آهن، مولتی ویتامین، ویتامین دی و اسید فولیک نیز در خانه بهداشت توزیع شد و گروه های سنی مختل از جمله زنان، کودکان،نوزدان و سالمندان از این مکمل ها به صورت رایگان برخوردار شدند.
معاون وزیر بهداشت گفت: 2400 خودرو برای دهگردشی با اعتباری بالغ بر 57 میلیار تومان برای خانه های بهداشت خریداری شد و امکانات و خدمات آزمایشگاهی و رادیولو‍‍ژی نیز برای اولین بار در مراکز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی وارد شد.
سیاری افزود: در دو سال گذشته 2200 پزشک به مراکز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی اضافه شد و تعداد پزشکان این مراکز از 4300 نفر به 6600 نفر رسید و اکنون هیچ مرکز بهداشتی - درمانی در کشور وجود ندارد که پزشک نداشته باشد.
معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از 17 هزار خانه بهداشت و بیش از شش هزار مرکز بهداشتی - درمانی شهری و روستایی اکنون در کشور فعال است و بسیاری از آنها خدمات 24 ساعته به مردم ارائه می کنند، 274 مرکز بهداشتی درمانی دیگر نیز در حال ساخت است.

**سامانه سیب راه افتاد
وی افزود: تمام خانه های بهداشت روستایی کشور اکنون کامپیوتر دارند و به سامانه خدمات الکترونیک بهداشتی(سیب) وزارت بهداشت متصل شده اند.
سیاری گفت: سامانه سیب ساز اجرای نظام ارجاع است، بر اساس این سامانه برای تمام ایرانیان از سال آینده پرونده الکترونیک سلامت ایجاد می شود. اطلاعات مردم با حضور مراقبان سلامت در خانه های بهداشت وارد این سامانه می شود و افراد در صورت نیاز به پزشک یا ارجاع به بیمارستان از طریق این سامانه به مرکز بهداشتی - درمانی که پزشک حضور دارد یا مراکز جامع خدمات سلامت یا بیمارستان های شهری ارجاع می شوند.
وی اضافه کرد: در حاشیه شهرها نیز برای اولین بار 10 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند، 11 هزار مراقب بهداشتی، که اغلب افراد کاردان یا کارشناس هستند، پس از 147 ساعت آموزش خط اول خدمات سلامت به مردم در این مناطق هستند و حتی اگر مردم مراجعه نکردند، رابطان آنها به مردم تماس می گیرند و به این ترتیب خدمات بهداشتی در کشور برای اولین بار از حالت انفعالی به حالت فعال تغییر ماهیت پیدا کرده است.
سیاری گفت: مراقبان سلامت برای مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می دهند و آنان را به سه دسته سالم، در معرض خطر و بیمار تقسیم بندی می کنند، افراد در معرض خطر کسانی هستند که هنوز بیمار نیستند اما به علل مختلف مانند کم تحرکی، سوء تغذیه، فشار خون، چاقی، اضافه وزن، استعمال سیگار یا مواد اعتیار آور دیگر در معرض انواع بیماریهای واگیر یا غیر واگیر هستند.
وی گفت: در این برنامه تاکنون 600 کارشناس بهداشت روان و 540 متخصص تغذیه جذب شده اند، البته این خدمات بصورت خرید خدمت از بخش خصوصی است و استخدامی صورت نگرفته است.
سیاری گفت: هر مراقب سلامت دو تا سه هزار نفر را زیر پوشش دارد؛ سطح بالاتر پایگاه سلامت است که 12 هزار و 500 نفر را زیر پوشش دارد و سطح بعدی مراکز جامع سلامت است که هر مرکز 50 هزار نفر را زیر پوشش خدمات درمانی قرار می دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">