ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس هیأت مدیره فدراسیون فاوای اتاق بازرگانی با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاهها گفت: آیین نامه صادرات نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات پشت درهای هیأت دولت قبل باقی ماند و تصویب نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فدراسیون فاوا، محمدرضا طلایی در جلسه بررسی و رفع چالش‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فاوا که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت، برگزار شد، با اشاره به تصویب آئین‌نامه صادرات نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات در شورای عالی صادرات در دولت گذشته گفت: متأسفانه به دلیل عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها، این آئین‌نامه پشت درهای هیأت دولت باقی ماند و از تصویب دولت بازماند.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های مستمر فدراسیون و تشکل‌های ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات، با مصوب شدن دستورالعمل اجرایی نحوه تشخیص ارز حاصل از صادرات خدمات، این امکان برای صادرکنندگان نرم‌افزار ایجاد شده تا با استفاده از این فرصت، امکان صادرات رسمی نرم‌افزار و خدمات فنی و مهندسی و خدمات فناوری اطلاعات را پیگیری کنند.

رئیس هیأت مدیره فدراسیون فاوا با اشاره به موانعی که برای استفاده از ارز حاصل از صادرات خدمات فناوری اطلاعات و نرم‌افزار وجود دارد این خواسته را مطرح کرد که امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات خدمات فاوا برای استفاده در حوزه‌هایی مانند واردات تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد استفاده قرار گیرد.

طلایی گفت: صادرات رسمی خدمات فنی مهندسی، نرم‌افزار و در مجموع دارایی‌های نامشهود به این دلیل که تشریفات گمرکی مانند کالاهای فیزیکی ندارد، باید از طریق صدور پروانه صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت مورد پشتیبانی قرار گیرد تا از نظر نهادهای داخلی امکان اثبات صادرات برای صادرکنندگان کالاهای غیر فیزیکی و خدمات ایجاد شود تا بتوانند از معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های حوزه صادرات بهره‌مند شوند.

وی افزود: اگر حمایت از صادرات محصولات نرم‌افزاری و خدمات فناوری اطلاعات در دستور کار دولت قرار گیرد، می‌توان در طول ۵ سال آینده ارزش صادرات این حوزه را تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش داد.

در این جلسه مسعود شنتیایی عضو هیأت مدیره فدراسیون فاوا و رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات نیز بر ضرورت حمایت از تولید تجهیزات فناوری اطلاعات و رفع موانع واردات مواد اولیه این صنعت تاکید کرد.

وی گفت: صادرات تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات مستلزم حمایت از تولید و بهبود کیفیت محصولات داخلی است.»

همچنین علی‌رضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه با تشریح مشوق‌هایی که سازمان توسعه تجارت برای محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته‌است، گفت: صادرکنندگان محصولات نرم‌افزاری و خدمات فناوری اطلاعات هم امکان بهره‌گیری از این مشوق‌ها و تسهیلات را دارند.

وی با بیان اینکه برنامه اصلی سازمان توسعه تجارت در این دوره حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان است افزود: مشوق‌های مناسبی برای توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش‌بنیان توسط سازمان توسعه تجارت در نظر گرفته‌شده‌است. از آنجا که محصولات نرم‌افزاری و خدمات فناوری اطلاعات هم از جمله محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شوند می‌توانند از امکان بازگشت ۱۰ درصد از ارز حاصل از صادرات استفاده کنند و ۹۰ درصد از صادرات محصولات دانش‌بنیان از بازگشت ارز معاف است.

پیمان پاک تاکید کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان وام کم‌بهره برای کمک به صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته‌شده‌است که این تسهیلات شامل محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم می‌شود.

  • ۰۰/۰۹/۱۳

نرم‌افزار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">